محمدمهدی پریزاد نویسنده و کارگردان هنری رزم‌نمایش «معبر» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی که امسال در بوستان ولایت اجرا می‌شود، توضیحاتی ارائه داد.

«معبر» به بوستان ولایت رسید/ اجرای بزرگترین رزم‌نمایش دفاع مقدس

به گزارش قدس آنلاین، محمدمهدی پریزاد نویسنده و کارگردان هنری نمایش «معبر» درباره ویژگی‌های این رزم‌نمایش که امسال به مناسبت هفته دفاع مقدس در بوستان ولایت اجرا می‌شود گفت: نمایش «معبر» بزرگترین نمایش میدانی و موزه زنده دفاع مقدس کشور است که از جمعه ۲۶ شهریور ماه اجرای خود را در بوستان ولایت آغاز کرده است. این نمایش میدانی به همت سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ به فرماندهی سرتیپ دوم پاسدار حسن حسن‌زاده و شهرداری تهران توسط گروه جهادی «فکه» طراحی و اجرا شده است.

وی ادامه داد: نمایش میدانی «معبر» در مساحتی ۳۰ هکتاری و پیاده روی در مسیری ۲ کیلو متری توسط مخاطبان در ۸ یادمان دفاع مقدس روایت می‌شود. یادمان‌هایی که در این اثر نمایشی شاهد آن هستیم شامل «اعزام»، «گذر از میدان مین»، «میدان جنگ و کانال نفر رو»، «کانال کمیل»، «هور»، «پل شناور خیبر»، «بیمارستان صحرایی» و «نخلستان» است که مخاطبان در تمامی یادمان‌ها حضور دارند و از نزدیک نظاره‌گر حماسه‌های جنگ تحمیلی که توسط گروه بازیگران اجرا می‌شود، هستند.

پریزاد درباره ویژگی‌های این نمایش توضیح داد: امسال یادمان‌های نمایش با فضاسازی متفاوت و متنوع‌تری نسبت به سال‌های گذشته طراحی و اجرا شده‌اند. در یادمان «اعزام» ۵ اپیزود اعزام، ترور، بمباران هوایی، موضوع کومله‌های کردستان و حادثه غرب کشور روایت می‌شود و در انتها اعزام نیروها که مخاطبان هم جزوشان هستند به منطقه جنگی را داریم به این ترتیب که تماشاگران سوار اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی که در ساختار نمایش طراحی شده‌اند، می‌شوند و در مسیری که طی می‌کنند شاهد انفجارهایی هم هستیم.

وی یادآور شد: در ادامه مخاطبان به میدان مین می‌رسند که در آن شاهد بازگشایی معبر توسط یک نوجوان سیزده ساله هستیم. در واقع خط اصلی داستان نمایش درباره یک نوجوان سیزده ساله و یک جوان ۲۴ ساله است که به دلیل شرایط خانوادگی امکان حضور در جبهه را ندارند اما به هر طریقی خودشان را به منطقه عملیاتی می‌رسانند. با باز شدن معبر مخاطبان وارد یادمان سوم که میدان جنگ است، می‌شوند که شاهد درگیری نیروهای ایرانی و بعثی هستیم. بعد از آن در یادمان چهارم برشی از روز پنجم محاصره کانال کمیل را داریم و بخشی از روایت‌های شهید ابراهیم هادی را شاهد هستیم. در یادمانِ پنجم نمایش به هور می‌رسیم که در آن روایت غواصی را داریم که در انفجار هور زخمی می‌شود و توسط برادرش برای لو نرفتن عملیات به زیر آب کشیده می‌شود و اتفاقات دردناک دیگری که تماشاگران شاهدش هستند و یادآور اتفاقاتی است که برای شهدای غواص ما رخ داده است.

این کارگردان در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: در ادامه تماشاگران از پل خیبر عبور می‌کنند و به بیمارستان صحرایی می‌رسند که در آنجا هم شاهد مجروحان و آسیب دیدگان جنگ هستیم و در پایان هم وارد نخلستان خواهیم شد. نمایش از ابتدا تا انتها یک ساعت و ۴۵ دقیقه است و مخاطبان بعد از ثبت نام در سایت می‌توانند به صورت رایگان از نمایش دیدن کنند. در این نمایش میدانی که به صورت رزم نمایش به اجرا در می‌آید حدود ۱۰۰ نفر بازیگر اصلی و فرعی و ۵۰ نفر عوامل اجرایی حضور دارند.

علیرضا فرج نیا طراح و کارگردان «معبر» است که تجربه دیرینه‌ای در طراحی ایده و اجرای نمایشگاه‌ها و آوردگاه‌های نمایشی دفاع مقدس از جمله «هم قدم با خاکی‌های سپید»، «نقطه رهایی»، «معبری به آسمان» دارد.

این نمایش میدانی تا ۱۰ مهرماه در بوستان ولایت اجرا می‌شود و علاقه مندان از ۱۲ تا ۶۵ سال می‌توانند جهت بازدید از این زرم‌نمایش به سایت www.jahadifakkeh.com مراجعه و برای دیدن نمایش ثبت نام کنند.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.