۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 770335

مهندسی رفتار شناسی حضرت زینب(س) براساس قوانین هستی

وجیهه اکرمی، مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی
مهندسی رفتار شناسی حضرت زینب(س) براساس قوانین هستی

عالم منظم هستی دارای قوانین و جنبه های متفاوتی میباشد از اینرو قرآن در سوره ملک آیات ۳و۴انسان را به شناخت قوانین هستی فرا میخواند

فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَی مِنْ فُطُورٍ

ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کَرَّتَیْنِ یَنْقَلِبْ إِلَیْکَ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِیرٌ

بازبنگر آیا خلل [و نقصانی] می ‌بینی

باز دوباره بنگر تا نگاهت خسته و درمانده به سویت بازگردد

 یکی ازقوانین حاکم بر عالم قانون تکوین است

تکوین یعنی هست نمودن و در معنای اصطلاحی یعنی برکل عالم وجود و عالم خلقت قوانین افرینش حاکم است مبحث پیش رو ناظر بر انست که اگر انسان در مسیر عالم و قوانین حاکم بر ان حرکت کند سریعتر در جهت رشد و کمال ره می پیماید بنابراین باید انسان در باورش بپذیرد که امری ماورا  و غیر قابل لمس و دیدن در جریان است که همسویی با او به پیشرفت اهداف کمک میکند باورها افکار غالب مغز ماست مغز یک ژنراتور تولید فکر است که هر طور برنامه ریزی شود همانطور عمل میکند.

کسی که عالِم به قوانین است خداوند و به اذن او معصوم است همچنانکه امام صادق(ع) می فرمایئد: به خدا سوگند! من کتاب خدا را از آغاز تا پایان می‌دانم. گویی همه قرآن در کف دست من است. در قرآن خبرهایی مربوط به آسمان و زمین موجود است و آنچه واقع شده یا واقع خواهد شد، در آن آمده است. خدا می‌فرماید: (فیه تبیان کل شی)؛ «در آن، بیان همه چیز است».[کلینی کافی ج ۱ ص ۲۴

موضوع مد نظر بررسی رفتارهایی از حضرت زینب است که در مسیر کاروان عاشورا همسو با قوانین هستی عمل نموده و موجبات تحکیم و ترویج پیام رسانی عاشورا را فراهم نمودند و البته موارد ذکر شده ناظر به این مطلب است که بنا به فرمایش امام سجاد(ع) حضرت، عالمه بدون تعلیم هستند.

قوانین هستی

۱- قانون جذب : قانون جذب به زبان ساده می گوید:” به هر آن چیزی که فکر کنید، چه خوب و چه بد، آن را جذب خواهید کرد” بر اساس این تعریف قانون جذب، وقتی به هر چیزی فکر کنید در حال جذب کردن آن هستید.

رهزن جذب، استرس و اضطراب است که متاسفانه امروزه اضطراب در عموم مردم بیشتر از حد معمول دیده میشود.

حضرت زینب در شب عاشورا با مطرح کردن این موضوع به اباعبدالله(ع) که آیا به اصحاب خود اطمینان دارید که با شنیدن پاسخ بنی هاشم و اصحاب دلواپسی خود را رفع کردند.

از عوامل تقویت قانون جذب قانون رهایی ست بدین معنا که بعد از مشخص کردن هدف با جزییات آن تفکر رها گردد که عامل رهایی نیز اطمینان بعلاوه احساس خوب است این رفتار در خطبه حضرت  که بعد از واگذاری یزید به خداوند و بشارت اهل بیت به وصال و شهادت کاملا مشهود است.

۲- قانون پاکی: موهبت ها همیشه جذب پاکی‌ها میشوند و به نسبت پاکی که شخص در خود ایجاد میکند لایق جذب موهبتها می‌گردد. پرواضح است که حلال و حرامهای الهی فایده و ضرر قطعی برای انسان به دنبال دارد که رعایت آن موفقیت را بدنبال دارد. در مسیر کاروان عاشوراییان زمانی که مردم با نیت صدقه نان و خرمایی را به فرزندان از اهل بیت تصدق نمودند براین اساس که صدقه بر سادات حرام است حضرت انها را از دستان بچه های غیر ممیزگرسنه گرفتند وبا این کار رعایت کامل قانون پاکیها اتفاق افتاد.

۳- قانون سحرخیزی: با غروب خورشید انرژی هستی رو به افزایش است اوج انرژی کیهانی در لحظات پیش از طلوع است این انرژی آماده جذب برای انسان بوده و اورا برای خلق و ایجاد خواسته هایش کمک مینماید حضرت زینب نیز در شام عاشورا با اقامه نماز شب از این انرژی بهره مند گردیدند.

۴- قانون هماهنگی یعنی پیشبرد تمامی جنبه های زندگی بطور هماهنگ پرداختن به یک بعد از وجود وکم جهی به ابعاد دیگر موجبات اختلال را فراهم مینماید حضرت زینب با توجه به حجم سنگین مصیبت واقعه عاشورا از بعد تعقلی خود فراموش نکرده و در زمان و مکان مناسب پرمحتواترین استدلالات را برای یزید و یزیدیان بیان فرمودند.

۵- آخرین قانون مورد بررسی قانون «عشق» است اساس همه جذبها محبت و عشق بیدریغ به خالق هستی است که تمام وجود حضرت زینب غرق در معرفت و محبت الهی ست زمانی که حضرت دست زیر بدن امام قرار دادند و فرمودند الهم تقبل منا هذا القربان نشاندهنده فروتنی و سپاسگذاری در پیشگاه باریتعالی ست همچنین در مقابل کلام یزید ملعون که دیدید خدا با شما چه کرد فرمودند جز زیبایی چیزی ندیدم

ما سرافرازیم چرا که برای خدا قربانی دادیم(سید ابن طاووی لهوف ص۱۸۹)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.