مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: برداشت انواع انگوراز تاکستان‌های این شهرستان در حالی آغاز شده که خشکسالی موجب کاهش میزان تولید این محصول کشاورزی شده است.

تولید انگور در خلخال کاهش یافت

به گزارش قدس آنلاین، محمد شاد خاطر افزود: در سال زراعی جاری ۳۵ هکتار از اراضی کشاورزی آبی و ۲۵ هکتار از اراضی دیم این شهرستان در مناطق نیمه‌گرمسیری بخش‌های خورش‌رستم و شاهرود به کشت انگور اختصاص داده شده است.

وی گفت: با توجه به عملکرد چهار تنی محصول انگور آبی در هکتار و با توجه به عملکرد کیلوگرمی انگور دیم ۹۰۰ کیلوگرم در هکتار در سال جاری پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۴۰ تن انگور از اراضی آبی و دیم بارور انگور از اراضی زیرکشت این محصول برداشت و روانه بازار مصرف شود که این میزان در مقایسه با مجموع انگور برداشت شده سال قبل این شهرستان ۲۴ تن کاهش خواهد داشت.

وی همچنین به کاهش راندمان انگور آبی و دیم در سال جاری در مقایسه با سال گذشته اشاره کرد و افزود: در حالی که عملکرد انگور دیم در سال گذشته در هر هکتار هزار و ۳۰۰ کیلوگرم بود ، این میزان با توجه به شرایط آب و هوایی و کاهش میزان بارندگی‌های بهار و تابستان امسال به ۹۰۰ کیلوگرم کاهش یافته است.

شادخاطر با بیان اینکه تولید انواع انگور آبی و دیم در این شهرستان به روش سنتی و ارگانیک و بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی از سوی کشاورزان و باغداران صورت می‌گیرد، اظهار کرد: انگور سیاه بومی روستای کزج، عسگری، سلطانی، کشمشی،   رشه و سفید بی‌دانه از ارقام مختلف انگور مرسوم این منطقه است.

خلخال دارای بیش از ۴۵ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی بوده که از این میزان هفت هزار و ۵۰۰ هکتار به باغ‌های میوه اختصاص یافته و میوه‌هایی همچون انگور، انار، پسته، زیتون و انجیر از باغ‌های میوه مناطق گرمسیری حاشیه رودخانه قزل‌اوزن در بخش‌های خورش‌رستم  وشاهرود تولید می‌شود.

این شهرستان در جنوب اردبیل از جمله مناطق دارای شرایط آب و هوایی متنوع برای محصولات باغی سردسیری و نیمه‌گرمسیری است که منطقه جنوبی این شهرستان از مناطق مستعد برای احداث باغ محصولات باغی مناطق نیمه‌گرمسیری از جمله انگور است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.