روز گذشته هجدهمین جلسه شورای راهبردی پیشگیری از تصادفات استان در محل سالن جلسات دادستانی مشهد با حضور معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و دادستانی مشهد، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی، نماینده پزشکی قانونی استان، رئیس پلیس‌راه استان و... برگزار شد که در این جلسه مسئولان قضایی از کم‌کاری برخی در اجرای مصوبات این شورا گلایه کردند.

آمار بالای ترک فعل مسئولان برای کاهش تصادفات!

در ابتدای جلسه قاضی سیدهادی شریعت‌یار، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز استان ضمن اعلام برخی مصوبات جلسه گذشته از نماینده پزشکی قانونی خواست تا آماری از میزان فوتی‌ها و مصدومان تصادفات ارائه کند.

نماینده پزشکی قانونی خراسان رضوی در این زمینه گفت: آماری که ارائه خواهد شد به پنج ماه اول سال جاری اشاره دارد که طی آن در استان ۴۶۸ مورد تصادف رخ داده و منجر به فوت افراد شده است، اما همین آمار در مورد شهر مشهد در بازه زمانی مذکور به فوت ۱۰۶ نفر اشاره دارد.

منع افراد پرخطر از رانندگی

در ادامه معاون دادستان بیان کرد: اقدام‌های خوبی در مورد رانندگان پرخطر صورت گرفته که یکی از آن‌ها منع از رانندگی به مدت طولانی است. شریعت‌یار تصریح کرد: براساس پیگیری‌ها معلوم شد دادستان‌های دیگر شهرستان‌ها هم در این زمینه ورود خوبی داشته‌اند و با رانندگان خاطی برخورد قاطعانه‌ای صورت گرفته است.

پس از نماینده پزشکی قانونی استان، سرهنگ دهنوی، رئیس پلیس راهور استان به ارائه آمار تصادفات پرداخت و بیان کرد: در ۶ ماه نخست سال جاری تصادفات جرحی در حدود ۱۰درصد افزایش داشته و مجروحان این حادثه‌ها هم ۸ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است. وی بیان کرد: با مقایسه ۶ ماهه نخست امسال و سال گذشته دریافتیم میزان جان‌باختگان تصادفات هفت نفر افزایش داشته است که این میزان حدود ۴ درصد رشد دارد.

عابران پیاده و  موتورسواران در صدر فوتی‌ها

رئیس پلیس راهور استان گفت: تصادفات خسارتی نیز درهمین بازه زمانی حدود ۹۹ درصد رشد داشته است. خوب است بدانید تصادفات درون‌شهری مشهد در حوزه جرحی حدود ۱۲ درصد و جان‌باختگان تصادفات هم ۱۱ نفر بالاتر رفته است. همچنین تصادفات خسارتی هم روند سعودی داشت و به ۱۱۱ درصد رسید. در میان این آمارها بحث عابران پیاده و مرگ آن‌ها در حوادث رانندگی ۴۸ درصد و راکب و ترک‌نشینان موتورسیکلت هم ۴۱ درصد افزایش جان‌باختگان را داشتند. در سال جاری آمار جان‌باختگان دوچرخه را هم مورد پایش قرار دادیم که ۲۰ درصد فوتی آن‌ها رشد داشته است. در میان جان‌باختگان تصادفات معتادان متجاهر هم دیده می‌شوند که ۷ درصد از کل آمار فوتی‌ها به این افراد اختصاص دارد. در صدر عوامل تصادفات و بیشترین فراوانی را بی‌توجهی به جلو توسط راننده به خود اختصاص داد.

سرهنگ دهنوی تصریح کرد: همچنین در پایش آماری صورت گرفته تصادفات به صورت ساعتی مورد بررسی قرار گرفت که معلوم شد بیشترین تصادفات از ساعت ۱۲ ظهر تا ساعت ۲۴ رخ داده است. در مشهد هم ۵۷ نفر در این ۶ ماه بر اثر وقوع تصادف جان خود را از دست داده‌اند. برپایه این آمار بیشترین آسیب متوجه عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت است. حتی رانندگانی که پرخطر بودند با نمره منفی مواجه شدند و در این زمینه ۱۹۲ نفر به دادسرا معرفی شدند.

در سال گذشته ۱۹۳ نقطه حادثه‌خیز در استان شناسایی شد که در این مدت ۶ نقطه اصلاح و سه محل دیگر در فرایند اصلاح هندسی قرار دارد. سامانه شناسایی و ثبت رانندگان پرخطر راه‌اندازی شده و بانک اطلاعاتی آن در حال تکمیل است و تا به امروز ۱۵هزار و ۵۵۵ نفر شناسایی شده‌اند. برای این رانندگان پیامک اخطار هم ارسال شده است.

گلایه از کوتاهی مسئولان در انجام وظیفه

در ادامه قاضی سیدهادی شریعت‌یار که از اجرایی نشدن  مصوبات جلسه گذشته در مورد رفع مشکلات حادثه‌خیز برخی مناطق گلایه داشت، بیان کرد: باید مسئولانی که به جای اقدام اساسی برای جمع‌آوری معتادان متجاهر از میان مسیرهای تردد خودروها، شمشادها را کوتاه و در محل نرده نصب کردند، مورد بازخواست قرار بگیرند، چراکه مشخص بود از همان ابتدا این اقدام اثری ندارد. درخصوص مشکلات بولوار رسالت نیز که پیشتر برای حل آن مصوباتی صادر شد ولی اقدامی نشد، مردم از تردد خودروهای سنگین حمل سیمان گلایه بحقی دارند که باید هرچه سریع‌تر اقدام‌هایی صورت گیرد.

پول ندارید حداقل پیگیر ساده‌ترین روش‌ها باشید

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی هم در این جلسه بیان کرد: باید اعتبارات اختصاص یافته ملی و یا استانی برای رفع نقاط حادثه‌خیز در محل خودش هزینه شود و نباید با فشار برخی افراد دارای سمت، مسیر هزینه‌کرد عوض شود. مسئولان اگر نمی‌توانند نقطه حادثه‌خیز را اصلاح کنند و بهانه آن هم کمبود اعتبارات است، حداقل می‌شود با کمترین هزینه مانند نصب علائم هشداری‌و...از بروز حادثه‌ها جلوگیری کرد تازمانی که اعتبار لازم تخصیص یابد. مرتضوی تصریح کرد: متأسفانه برخی مسئولان در این جلسه می‌گویند مشکل بولوار رسالت هنوز حل نشده است، چرا باید مردم آسیب ببینند و برخی کشته شوند. تا به امروز می‌شد با راه‌های ساده‌تر برای کاهش حوادث در منطقه اقدامی کرد. با ترک فعل مدیران باید برخورد شود.

از سوی دیگر باید فکری برای موتورسوارانی کرد که با سرعت زیاد از مقابل مدارس عبور می‌کنند، باید با آن‌ها برخورد قاطعی داشته باشیم و در مسیر حرکتی آن‌ها موانع کاهش سرعت و... قرار دهیم تا خدای نکرده جان یک کودک دبستانی با خطر روبه‌رو نشود. هرچیزی که در جلسه مصوب می‌شود باید برای اجرای آن گام برداشت نه اینکه پس از چند ماه در جلسه بعد بگوییم کاری نکرده‌ایم.

آمار تصادفات چرا باید این‌قدر بالا باشد، آنچه مشخص بود ۷۸ درصد آن متوجه عابران و موتورسواران است، اگر برای همین محور فکری بشود به طور حتم نتایج خوبی در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.