مدیرکل حفاظت از محیط زیست گلستان معتقد است که علت آتش‌سوزی‌های اخیر در منطقه جهان‌نما و درازنو شهرستان کردکوی که در آن مجموعاً ۳۱۹ هکتار از عرصه‌های جنگلی از بین رفت، عامل انسانی و از روی عمد بوده است.

آتش‌سوزی جنگل‌های کردکوی عمدی بود

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا کنعانی اظهار کرد: طی حدود یک ماه اخیر، دو فقره آتش‌سوزی گسترده در عرصه‌های جنگلی شهرستان کردکوی به وقوع پیوست که مورد اول در منطقه حفاظت شده جهان‌نما با وسعت حریق ۱۲۹ هکتار و مورد دوم هم که در مناطق آزاد درازنو آغاز شد و به منطقه حفاظت شده جهان‌نما رسید، حدود ۲۰۰ هکتار عرصه را درگیر کرد.

وی، علت این آتش‌سوزی‌ها را عامل انسانی دانست و افزود: بر اساس گزارشاتی که واصل شده، هر دو آتش‌سوزی را عمدی پیش‌بینی می‌کنیم. دستگاه قضایی به این مسئله ورود کرده و در حال بررسی موضوع است. در آتش‌سوزی ابتدای مهرماه در منطقه درازنو، در یک زمان سه نقطه درگیر آتش‌سوزی شده بود.

احتمال ادامه داشتن آتش‌سوزی‌ها

مدیرکل محیط زیست گلستان خاطرنشان کرد: اگر ریشه این آتش‌سوزی‌ها پیدا نشود، احتمال آن وجود دارد فرد یا افرادی که به فاصله یک ماه، دو آتش‌سوزی بزرگ را رقم زدند، آتش‌سوزی سوم را هم رقم بزنند.

کنعانی در خصوص ارتباط این آتش‌سوزی با عدم صدور پروانه شکار، گفت: در منطقه حفاظت شده جهان‌نما تنها چهارپایان را داریم و سالهاست که هیچ پروانه شکار چهارپایی در استان گلستان صادر نشده لذا نمی‌توان عدم صدور پروانه شکار را عامل وقوع این آتش‌سوزی‌ها قلمداد کرد.

برخی از درختان آسیب‌دیده قابل احیا نیست

وی بیان کرد: در این آتش‌سوزی‌های گونه‌های با ارزشی نظیر ارس، بلوط، ممرز، ولیک، زرشک، نسترن وحشی و گیاهانی مرتعی از جمله گرامینه، کلاه میرحسین، آویشن، درمنه، سریش از بین رفتند.

مدیرکل محیط زیست گلستان افزود: درختان ارسی که تعداد بسیار زیادی از آنها در این آتش‌سوزی‌ها از بین رفته، قابل احیا نیستند و سال‌های سال طول خواهد کشید تا به‌اندازه قبل برسند. درخت ارس سالانه فقط یک میلیمتر رشد می‌کند.

کنعانی خاطرنشان کرد: با همکاری مشترک محیط زیست و منابع طبیعی، مناطق آسیب‌دیده از آتش‌سوزی بررسی خواهد شد تا به این نتیجه برسیم چه گونه‌هایی جایگزین شود و یا اینکه اصلاً اجازه بدهیم منطقه به‌خودی‌خود احیا شود.

حیات‌وحش زیستگاه خود را عوض می‌کنند

وی با بیان اینکه در این آتش‌سوزی‌ها، تلفات حیات‌وحش نداشتیم، گفت: بعد از آتش‌سوزی‌ها، حیات‌وحش زیستگاه خود را عوض می‌کند.

ایجاد شبکه اطفای حریق تنها در پارک ملی گلستان

مدیرکل محیط زیست گلستان خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات ملی سال ۹۸ و ۹۹ مبلغ ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای شبکه اطفای حریق در پارک ملی گلستان هزینه شد. در دیگر مناطق حفاظت شده استان شامل لوه، جهان‌نما، هیرکانیا و زاو، شبکه اطفای حریق وجود ندارد و نیاز به این کار داریم.

گلستان نیازمند حضور ثبات بالگرد است

کنعانی تصریح کرد: در آتش‌سوزی در مناطق صعب‌العبور، نیرو باید چندین ساعت پیاده‌روی کند تا خود و تجهیزاتش را به محل آتش‌سوزی برساند اما بالگرد در کمترین زمان می‌تواند نیرو و تجهیزات را به محل برساند و همچنین در عملیات اطفای حریق کمک کند تا زمان طلایی مهار حریق را از دست ندهیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بالگرد نیمی از ماه در استان مازندران و نیم دیگر ماه در استان گلستان استقرار دارد. در زمانی که بالگرد در استان مازندران حضور دارد باید هماهنگی‌هایی صورت گیرد تا بالگرد وارد استان شود. در مواقعی که از مناطق دیگر درخواست بالگرد می‌دهیم شاید استان ما شرایط جوی مساعدی داشته باشد اما بالگرد در مسیرش به گلستان با شرایط بد آب و هوایی مواجه شود و به این خاطر نتوانیم از آن استفاده کنیم؛ لذا حضور دائمی بالگرد در استان ما یک ضرورت است.

مدیرکل محیط زیست گلستان تصریح کرد: در زمان آتش‌سوزی کردکوی، در جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گرگان مصوب شد که حداقل تا پایان فصل پاییز استقرار دائمی یک فروند بالگرد را در استان گلستان داشته باشیم اما هنوز این امر محقق نشد و امیدواریم هر چه زودتر اجرایی شود.

ساماندهی نیروهای بسیج به‌عنوان "آتش بان"

کنعانی بیان کرد: در محیط زیست ۷۰ درصد پست‌های سازمانی بلاتصدی است و به شدت از کمبود نیروی انسانی روبه‌رو هستیم. اگر همکاری نیروهای سپاه، بسیج، یگان ویژه نیروی انتظامی و هلال‌احمر را نداشتیم، عملاً عملیات اطفای حریق امکان‌پذیر نبود.

وی گفت: طی دو سال اخیر بر اساس تفاهم‌نامه با سپاه نینوا، از نیروهای بسیج به‌عنوان "آتش بان" در پارک ملی گلستان در زمان‌هایی که پتانسیل آتش‌سوزی بالا بوده، استفاده کردیم. این مسئله کمک بسیاری در پایین آمدن آمار حریق در پارک ملی گلستان داشته و پیشنهاد می‌کنیم در کل استان، نیروهای بسیج به‌عنوان نیروی آتش بان سازماندهی شوند.

مدیرکل محیط زیست گلستان با بیان اینکه در قانون برای کسانی که به عمد جنگل‌ها را آتش می‌زنند، مجازات نقدی و حبس سنگینی دیده شده است، گفت: از دستگاه قضایی درخواست داریم مسببان این آتش‌سوزی‌ها را شناسایی و آنها را مجازات کنند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.