سرپرست اداره کل امنیتی و انتظامی استانداری همدان گفت: طرح شناسنامه‌دار کردن فرزندان اتباع خارجی دارای همسر ایرانی از ۲۰ آذر سال گذشته آغاز شد که در این استان تاکنون ۱۶۷ جلد شناسنامه برای فرزندان آنها صادر شده است.

۱۶۷ جلد شناسنامه در استان همدان برای فرزندان اتباع خارجی صادر شد

به گزارش قدس آنلاین، مهدی اخوان اظهار داشت: طرح شناسنامه‌دار کردن فرزندان اتباع خارجی با تصویب مجلس شورای اسلامی از سال گذشته آغاز شد که همدان در این زمینه جزو استان های نخست کشور است.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون اتباع خارجی که با مجوز وارد کشور شده و دارای شناسنامه و هویت نیز هستند طبق برنامه زمانبندی پیش بینی شده برای سایر افراد، صورت می گیرد.

اخوان ادامه داد: بیشتر اتباع خارجی ساکن در همدان از کشورهای عراق،  افغانستان و پاکستان هستند که خدمات مورد نیاز را همانند سایر افراد دریافت می کنند.

بحث اولیه در مورد اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی به سال ۸۵ و مجلس هفتم باز می‌گردد. این طرح در دوره‌های هشتم و نهم مجلس تغییراتی پیدا کرد و در نهایت توسط شورای نگهبان رد شد.

در سال ۹۷ دولت دوازدهم لایحه‌ای را به مجلس فرستاد تا به ‌موجب آن فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی بتوانند شناسنامه ایرانی دریافت کنند.

این لایحه موافقان و مخالفانی داشت و هر کدام استدلال‌های خاص خود را داشتند تا آنکه سرانجام شورای نگهبان آن را در مهر ماه سال ۹۸ تصویب کرد و هم اکنون نیز وارد فاز اجرایی شده است.

معاون اول رییس‌جمهوری۱۳ خرداد ماه سال گذشته آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را برای اجرا به وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و امورخارجه و معاونت حقوقی رییس‌جمهوری ابلاغ کرد و بعد از آن هیات وزیران در اجرای قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، آیین‌نامه اجرایی نحوه اعطای تابعیت به افراد مشمول این قانون را تصویب کرد.

براساس این آیین‌نامه، هر زن ایرانی که با مرد غیرایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج، دارای فرزند زیر ۱۸ سال باشد و هر فردی که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده و بیش از ۱۸ سال تمام داشته باشد می‌تواند متقاضی اعطای تابعیت برای فرزندش باشد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.