امروزه تجارت الکترونیک مشاغل را قادر می‌سازد تا با ورود به بازارهای جدید، موانعی را که پیشتر این حوزه را به چالش کشیده بود پشت سر بگذارند.

مویرگ‌های هوشمند

البته باید تاکید کرد که تجارت الکترونیکی فقط در صورتی امکان پذیر و موفق است که کالاهای معامله شده آنلاین از صاحبان کسب و کار به مصرف کنندگان نهایی تحویل داده شود. دوران شیوع ویروس کرونا بار دیگر کلیدی بودن نقش تجارت الکترونیک را یادآور شد و نقش شبکه های تحویل در سرتاسر جهان را بیشتر و با اهمیت‌تر از هر دوره ای دیگر کرد. اصلی ترین حلقه در مسیر جدید گردش تولید کالا و مصرف را شبکه‌های پستی به عنوان نبض حیاتی تجارت الکترونیکی ایفا می‌کنند.

شرکت ملی پست با فراهم کردن امکان رصد برخط کالا در شبکه توزیع، علاوه بر افزایش دقت در نظارت بر شبکه توزیع موجب کاهش هزینه‌های نظارت نیز خواهد شد. نقش شرکت ملی پست در همکاری با وزارت صمت که با رصد هوشمند توزیع مرغ آغاز شده، حالا قرار است با همکاری در زمینه مرسولات پتروشیمی تقویت شود. البته شرکت ملی پست به عنوان یک سرمایه ملی با چالش ها و مشکلاتی از جمله نهایی نشدن اساسنامه، معیشت و ارتقای شغلی، جذب نیروی کار جدید و عدم افزایش تعرفه مطابق با شرایط تورمی نیز مواجه است.

«رمضانعلی سبحانی فر» مدیرعامل شرکت ملی پست کشور در گفت و گویی اختصاصی با قدس از آخرین تحولات صنعت پست کشور گفته است.

معیشت و ارتقای شغلی از دغدغه‌های اصلی کارکنان شرکت ملی پست است که در بازدید اخیر وزیر ارتباطات از یکی از مناطق پستی تهران بر آن تاکید شده است. در این رابطه شرکت ملی پست چه برنامه‌هایی خواهد داشت؟

تصویب ساختار سازمانی شرکت ملی پست در اسفند ۱۳۹۹ پس  از ۲۰ سال صورت گرفت که تبدیل وضعیت کارکنان، اخذ شناسه استخدامی برای جمعی از پرسنل، تبدیل وضعیت تعدادی از کارکنان به رسمی قطعی با بخشنامه ایثارگری را به دنبال داشته است و در خصوص تغییرات رفاهی و معیشتی کارکنان در سال جاری: از آنجایی که شرکت پست یک شرکت مبتنی بر درآمد و هزینه است، بنابر تناسب درآمد حاصله قطعا پرداختی به پرسنل متغیر است اما در مورد تبدیل وضعیت کارکنان قرارداد ‌کار معین بنا بر قانون می‌بایستی آزمون استخدامی برگزار شود و بیم آن می‌رود که با برگزاری آزمون نیروهایی خارج از مجموعه اضافه شود و در حق کارکنان قراردادی پست اجحاف شود موافق برگزاری آزمون نیستیم و به دنبال این هستیم تا از طریق دولت و مجلس بحث تبدیل وضعیت این دسته از کارکنان را با آزمون درون سازمانی مرتفع کنیم.

 تمدید اجرای قانون شرکت ملی پست بار دیگر از سوی دولت مطرح شده چرا این قانون بعد از ۵ سال اجرای ازمایشی هنوز نهایی نشده و قرار است دوره آزمایشی قانون یک سال دیگر تمدید شود؟

وقتی قوانین تصویب می‌شوند فرصت ۳  تا ۵ ساله ای برای اجرای قانون وجود دارد تا قانون در اجرا فرصت اصلاح و بهبود را بیابد و اگر نیاز به اصلاح نداشته باشد تاییدیه نهایی را اخذ می‌کند. مهلت اجرای این قانون در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ به پایان رسید و به دلیل اینکه پایان مهلت اجرای قانون با ماه‌های آخر فعالیت دولت همزمان شد، فرصت بازنگری برای اصلاحات قانون نبود. به همین دلیل برای اینکه شرکت پست در این مدت بی‌قانون نباشد و قانون بازنگری شود و اصلاحات آن انجام شود، درخواست تمدید قانون ارائه شده است. پیشنهاداتی هم برای اصلاح قانون ارائه شده است که در دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ان شالله تا پیش از اتمام تمدید یک ساله قانون، قانون نهایی شود. اگر در یک سالی که قانون تمدید شده نیاز به بازنگری و اصلاح قانون وجود داشته باشد، اصلاحات پیشنهاد شده به دولت ارجاع داده می شود. موضوع در کمیسیون های دولت بررسی می‌ شود و پس از نهایی شدن به مجلس ارائه خواهد شد تا ان شالله تا پیش از اتمام تمدید یک ساله قانون، قانون نهایی شود. اما اگر دولت ضرورتی برای بازنگری قانون ندید، تایید نهایی همین قانون را درخواست می کند.

شرکت ملی پست در دوران کرونا با چه مشکلاتی مواجه بود؟ از آنجایی که در دوران کرونا رویکرد مردم به استفاده از مرسولات پستی افزایش پیدا کرد شرکت ملی پست چه کار ویژه‌هایی برای تسهیل این امر در نظر گرفت؟

پست که از گذشته تا امروز دچار تغییر و تحولات فراوانی شده، در حال حاضر باتوجه به شیوع ویروس کرونا و شکل‌گیری پویش "درخانه بمانیم" و لزوم خدمت‌رسانی فراتر نسبت به گذشته گامهای بزرگی در ارتقای زیرساخت های خود برداشته است. با افزایش تعداد مرسولات پستی در نتیجه شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از خریدهای آنلاین، ظرفیت شبکه پستی توسعه یافته و هوشمندسازی به عنوان یک ضرورت در شرکت ملی پست با اولویت راه‌اندازی و گسترش هاب‌های منطقه‌ای جریان پیدا کرد.

افزایش ظرفیت و حجم مرسولات پستی طی مدت شیوع کرونا موجب شد تا مرداد ۱۳۹۹ تعداد ۵ هاب پستی جدید با هدف افزایش سرعت جابجایی و بهبود کیفت خدمات پستی در سراسر کشور راه اندازی شد. برای این کار پنج استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس، خوزستان و اصفهان به عنوان هاب پستی به ظرفیت شرکت ملی پست کشور اضافه شدند و با استان های اطراف خود همکاری پستی دارند. در گذشته مرکز تجزیه و مبادلات پستی واقع در چهارراه لشگر، تنها هاب پستی کشور بود و مرسولات از تمام نقاط ایران به تهران می‌آمد و از آن‌جا توزیع می‌شد لذا به همین دلیل فشار زیادی به این مرکز وارد می‌شد، اما با این اقدام و با استفاده از ظرفیت‌های خوبی که در برخی استان‌های کشور وجود داشت بار ترافیکی افزایش مرسولات در کشور و به صورت منطقه‌ای تقسیم شد.

از جمله دیگر اقدامات شرکت ملی پست در طی مدت شیوع ویروس کرونا و بازنگری در زیرساخت ها هوشمند سازی مراکز تجزیه و مبادلات کشور بوده است. در گام نخست، نخستین مرکز در اسفند ماه سال گذشته در مرکز مبادلات خلیج فارس در تهران مجهز به سورتینگ مکانیزه و شروع به کار کرد. پس از آن به ترتیب هاب‌های پستی مستقر در سایر استانها نیز تا ماه گذشته مجهز به سیستم سورتینگ هوشمند و مکانیزه شدند. کاهش مدت زمان تجزیه و سیر مرسولات پستی وافزایش سرعت خدمت رسانی و بدون افزایش نیروی انسانی از نتایج این اقدامات است.

همچنین باید به تقویت ناوگان حمل و نقل شبکه پستی کشور در یک سال و نیم گذشته اشاره کنیم که با توجه به افزایش حجم مبادلات پستی تغییراتی در ناوگان حمل و نقل شرکت ملی پست رخ داده است. از آن جا که کار توزیع مرسولات پستی با موتورسیکلت به سختی انجام می‌شد، تصمیم گرفتیم سیستم حمل و نقل درون شهری پست را توسعه دهیم، از این رو با ورود ۴۰۰ دستگاه وانت و ۴۰ دستگاه کامیون به شبکه پستی کشور، ۳۰ درصد ظرفیت حمل‌ونقل برون شهری و ۱۰۰ درصد ظرفیت ناوگان درون شهری کشور افزایش پیدا کرد.

ایجاد خطوط مستقیم مبادلات پستی بین استانی و افزایش ضریب ایمنی، یکی از اقدامات مهم شرکت ملی پست ایجاد خطوط مبادله مستقیم بین استانی بوده است.با ایجاد این خطوط دیگر لازم نیست بسته‌های پستی ابتدا به تهران بیایند بنابراین سرعت ارسال بالا می‌رود، زیرا مرسوله به جای اینکه به تهران بیاید و بعد به استان‌ها برود، مستقیم بین استان‌ها مبادله می‌شود. از طرفی چون تخلیه و بارگیری نمی‌شود، ضریب ایمنی مرسولات بالاتر رفته، در هزینه و زمان صرفه‌جویی و سرعت سیر امانات پستی افزایش یافته است. به موارد ذکر شده باید خرید تجهیزات برای صیانت از امانات ازجمله ۴۰۰۰ ترولی و ۷۰۰۰ باکس حمل امانت را هم بیافزایم.

در رابطه با رفع بخشی از مشکلات کارکنان به تصویب برخی مصوبات در دولت و مجلس اشاره کردید. توضیح می فرمایید؟

مواردی چون سختی کار نامه‌رسانان و شرایط احراز آن باید در دولت و مجلس طرح و بررسی شود.

استفاده از شبکه مویرگی پست و سامانه رصد هوشمند مرسولات یکی از ابتکارات شرکت ملی پست جهت ایجاد ثبات در بازار مرغ بود که طبق اطلاع رسانی ها قرار است در بخش پتروشیمی نیز فعال شود. حضور پست در زمینه ایجاد ثبات در بازار مرغ را تا چه حد موفق می دانید و توضیحاتی در رابطه با استفاده از سامانه شرکت ملی پست در صنعت پتروشیمی ارائه کنید.

شرکت ملی پست با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های الکترونیکی رهگیری و رهسپاری خود و بدون استفاده از تجهیزات حمل و نقل و یا نیروی انسانی، امکان رصد برخط کالا در شبکه توزیع را فراهم آورده است. بهره‌گیری از سامانه “رصد هوشمند توزیع کالا” که توسط شرکت ملی پست ارائه شده است، علاوه بر افزایش دقت در نظارت بر شبکه توزیع موجب کاهش هزینه‌های نظارت خواهد شد. در این خصوص به همکاری با وزارت صمت و رصد هوشمند توزیع مرغ و مرسولات پتروشیمی می‌توان اشاره کرد.

در طرح رصد و توزیع هوشمند مواد پتروشیمی، اطلاعاتی از جمله آدرس مبدا و مقصد کالا و مشخصات رهگیری، در اختیار سامانه جامع تجارت الکترونیک قرار می‌گیرد که می‌تواند اطلاعات را برای رصد آنلاین در اختیار دستگاه‌های نظارتی خود قرار دهد. شبکه پست یک شبکه سیستمی و مبتنی بر کد پستی یا سیستم جامع جی‌نف (GNAF) است و به واسطه آن نشانی مکانی را در اختیار قرار دارد، عنوان می دارد پست می‌تواند به بانک اطلاعاتی وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی یا سایر دستگاه‌ها کمک کند که این بانک اطلاعاتی برای تنظیم‌ بازار در اختیار این دستگاه‌ها قرار گیرد.

عدم افزایش تعرفه را یکی از مشکلات شرکت ملی پست در راستای عدم ارتقای زیرساخت‌ها در ۲ سال گذشته عنوان کردید. طبق گزارش های مردمی طی چند روز اخیر تعرفه ارسال مرسولات افزایش نشان می‌دهد. آیا افزایش تعرفه را در روزهای گذشته تایید می‌کنید؟

هر گونه افزایش در تعرفه شرکت ملی پست بر اساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام می شود که آخرین افزایش نرخ مربوط به سال ۱۳۹۸ است. در نتیجه در روزهای اخیر هیچ گونه تغییر نرخی نداشته ایم.

برنامه شرکت ملی پست در راستای کمک به کسب و کارهای نوین چیست؟

در راستای توسعه خدمات شرکت ملی پست در سراسر کشور به ویژه مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته و توجه به ظرفیت های این نقاط وهمچنین به منظور فراهم کردن دسترسی آسان تولید کنندگان صنایع دستی و محصولات کشاورزی و دامی به بازارهای داخلی برای فروش بدون واسطه و برقراری ارتباط مستقیم بین تولید کنندگان روستایی و مصرف کننده واقعی سامانه روستا بازار با آدرس rustabazar.post.ir راه‌اندازی شده است که در مهر ماه شاهد رونمایی از آن خواهیم بود. در این بین تجهیز هابهای پستی به سورتینگ مکانیزه، راه‌اندازی خطوط مستقیم پستی، پروژه مکان محور جی نف، سامانه هوشمند رصد هوشمند توزیع کالا و احراز هویت مکانی اشخاص با درخواست شخص حقیقی یا حقوقی از جمله دیگر خدمات شرکت ملی پست است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.