بازخوانی پرونده دو نوجوان ۱۵ ساله که به اتهام زورگیری با سلاح سرد دستگیر شده‌اند این نتیجه را در پی دارد که باید برای فقرفرهنگی، اشتغال‌زایی و... نوجوانان و جوانان برنامه ویژه‌ای داشت، در غیرآن، هزینه برخورد با این‌گونه هنجارشکنی‌ها به مراتب بیشتر از پیشگیری آن است.

برای پیشگیری از جرم چه کرده‌ایم؟

مدتی پیش تصاویری از قمه‌کشی دو نوجوان در فضای مجازی دست به دست شد که با واکنش زیاد مردم مواجه شد، اینکه چرا یک نوجوان به جای انتخاب دوست از میان افرادی که الگوهای اخلاقی و انسانی را رعایت می‌کنند، به سمت گروه‌های پرخاشگر می‌رود و جذب آن‌ها می‌شود و به جای صحبت، دوست دارد با قدرت‌نمایی و سلاح سرد همه را مطیع خود کند، می‌تواند عوامل گوناگونی داشته باشد.

۴ دلیل ایجاد خشونت در نوجوانان

این واقعیت را نیز نباید فراموش کرد که کوتاهی خانواده‌ها در نظارت بر رفتار فرزندانشان، عدم فرهنگ‌سازی و کمبود مکان‌هایی برای تخلیه انرژی نوجوان و یا جوان، از جمله‌ عواملی هستند که موجب می‌شود برخی از این افراد چه از روی تفریح و چه مسائل مادی دست به سلاح سرد ببرند و زورگیری و ناهنجاری‌های زیادی را رقم بزنند.

یک روان‌شناس در این زمینه گفت: خشونت در نوجوانان چهار دلیل دارد: نخست استرس‌های اجتماعی مانند فقر و بیکاری است.

خشونت ارتباطی در جایگاه دوم قرار دارد که شایع‌ترین خشونت در گروه‌های سنی پایین به‌خصوص نوجوانان است که اگر به شکل عادت درآید منجر به پرخاشگری نسبت به یکدیگر خواهد شد و به تدریج شکل بدتری به خود می‌گیرد و به نقطه‌ای می‌رسد که به قتل می‌انجامد.

وی ادامه داد: نوع دیگر خشونت در نوجوانی خشونت تجاوزگرانه است. رفتارهای بزهکارانه‌ای مانند زورگیری، باج‌گیری و حملات باندی که ممکن است ببینند چه کسی زورش بیشتر است و بخواهند با قلدری رفتار کنند.

چهارمین مورد نیز خشونت مرضی است که بر اثر بیماری‌های روانی به وجود می‌آید به‌خصوص در نوجوانان که علت عمده‌اش افسردگی است و آن را به شکل خشونت ابراز می‌کنند.

ماجرای زورگیری در پارک

باتوجه به این توضیحات به شرح پرونده‌ای خواهیم پرداخت که در شعبه ۲۵۱ دادسرای مشهد (ویژه اطفال) مورد رسیدگی قرار گرفت و در پی آن دو نوجوان حدود ۱۵ ساله که دست به سلاح سرد برده و از شهروندان زورگیری کرده‌اند، دستگیر شدند.یکی از شکات پرونده در حضور مقام قضایی اعلام کرد: همسرم کنار خیابان ایستاده بود و من برای انجام کاری از او فاصله گرفته بودم که به یک باره صدای دزددزد او را شنیدم، وقتی به سمت همسرم دویدم دیدم آن‌ها در حال سرقت موتورسیکلت من هستند.

داد زدن‌های همسرم موجب شد تا آن‌ها از سرقت موتور منصرف و پای پیاده از محل که در کنار یک پارک قرار دشت متواری شوند، آن‌ها دویدند من هم پشت سر آن‌ها دویدم تا اینکه یکی از سارقان را که پسر کم سن و سالی بود گرفتم و تحویل پلیس دادم. در ادامه پلیس هم با توجه به اعتراف‌های این نوجوان همدستش را دستگیر کرد.

از سوی دیگر، گزارش پلیس حاکی از آن بود که دو نوجوان ۱۵ ساله لحظاتی پیش از آنکه برای سرقت موتورسیکلت شاکی اقدامی کنند، داخل همان پارک با سلاح سرد گوشی تلفن همراه یک نوجوان را با تهدید سلاح سرد سرقت کرده بودند.

شاکی این زورگیری هم در شعبه مذکور در مقابل بازپرس شادنژاد بیان کرد: درحوالی خیابان کوهسنگی آن‌ها به من حمله کردند و پس از سرقت گوشی هوشمندم به سرعت فرار کردند.

در ادامه دو نوجوان که در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می‌شدند نیز به دادسرا منتقل و مشخص شد آن‌ها تا کنون سرقت‌های مشابه دیگری هم رقم زده‌اند و هر گوشی را در حدود۹۰۰هزارتومان به مالخری معروف به «مرغه» فروخته‌اند که با دستور قضایی مالخر گوشی‌های سرقتی هم دستگیر شد.

نکته دیگری که جای تأسف داشت این بود که یکی از سارقان معترف شد من پیش از سرقت قرص‌های اعتیادآور مصرف می‌کردم.

در حالی که با دستور مقام قضایی تلاش برای کشف دیگر جرایم احتمالی آن‌ها ادامه دارد، هر دو سارق نوجوان به کانون اصلاح و تربیت منتقل شدند تا با نگاه ویژه مقام قضایی، تمامی امکانات این مرکز برای بازگشت این افراد به جامعه به کار گرفته شود. باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که مسئولان شهری و دولتی برای پیشگیری از بروز این‌گونه رفتارها از نوجوانان که بیشتر آن‌ها دچار فقرفرهنگی  هستند، با نگاه به آینده چه برنامه‌ای دارند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.