مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: این اداره کل هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از کارفرمایان و دستگاه‌های اجرایی استان طلب دارد که این میزان بدهی در چند سال گذشته ایجاد شده است.

تامین اجتماعی خراسان شمالی هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از ادارات طلب دارد

به گزارش قدس آنلاین، سیداحمد سیدی درباره راه‌کارهای قانونی برای دریافت این مطالبات گفت: بر اساس ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی، این سازمان اجازه دارد نسبت به بازداشت اموال منقول و غیرمنقول بدهکاران اقدام کند اما رویکرد ما همکاری با کارفرماها، سازمان ها و دستگاه های اجرایی است و تاکنون تلاش شده تا این اهرم قانونی مورد استفاده قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه طبق قانون، تامین اجتماعی می تواند اموال این کارفرمایان و دستگاه های اجرایی را توقیف کند افزود: تلاش خواهیم کرد تا با تعامل این طلب را وصول کنیم.

سیدی تصریح کرد: اگر نتوانیم مطالبات تامین اجتماعی از کارفرمایان را دریافت کنیم بطور قطع در درآمد سازمان تاثیر نامطلوب خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در شرایط کرونا وضعیت کسب و کارها راکد شده است افزود: شرایط اقتصادی و تعطیلی کارگاه ها و واحدهای تولیدی باعث شده که منابع این سازمان نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

سیدی بر جهش و رونق تولید در این استان تاکید کرد و افزود: فعال شدن کسب و کارها پس از شرایط کرونا و ایجاد اشتغال باعث افزایش درآمد این سازمان خواهد شد.

وی قرار دادن تکالیف بیمه ای در ردیف های آخر اولویت های کاری و رعایت نکردن موارد قانونی و اخلاقی نسبت به کارگران را از جمله علل بی توجهی برخی کارفرمایان نسبت به قوانین تامین اجتماعی عنوان کرد.
مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی افزود: در حالی که امروزه باتوجه به شرایط اقتصادی کشور سازمان تامین اجتماعی همکاری و مساعدت های لازم را با کارفرمایان و شرکت ها دارد.

هم اینک ۳۸ درصد از جمعیت استان خراسان شمالی زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند که در این شاخص نسبت به کشور پایین تر هستیم.

۲۷۸ واحد صنعتی در ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی خراسان شمالی فعالیت می کنند.

مجموع سرمایه‌گذاری در این واحدها ۲ هزار و ۸۱۶ میلیارد ریال و آمار اشتغال زایی آنها نیز چهار هزار و ۳۸۵ نفر است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است که سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

براساس آخرین تقسیمات کشوری، خراسان شمالی دارای ۸ شهرستان، ۱۹ بخش، ۴۵ دهستان، ۲۴ شهر و ۸۳۶ آبادی دارای سکنه است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.