مسئول آموزش و پیشگیری آتش‌نشانی شهرستان تایباد درباره آتش سوزی ظهر جمعه در گمرک دوغارون گفت: منطقه مذکور استعداد آتش‌سوزی‌های بزرگتر را دارد و بارها به دلیل نداشتن امکانات زیربنایی آتش‌نشانی و وجود نداشتن یک ایستگاه آتش‌نشانی و خودرو سنگین آتش‌نشانی به پایانه مرزی اخطار داده شده است.

امکانات زیربنایی ایمنی و امدادرسانی در پایانه مرزی دوغارون وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین، حمید بیانی اظهار کرد: اگر جان‌فشانی همکاران ما نبود، شاید اتفاق بدتری رقم می‌خورد و در عملیات دیروز تعدادی از نیروهای آتش نشانی دچار سوختگی و به مراکز درمانی اعزام شدند. اگر اقدامی برای تامین ایمنی در گمرک صورت نگیرد، هر لحظه امکانش وجود دارد که حادثه‌ای بزرگتر از آن‌چه در اسلام قلعه افغانستان رخ داد، صورت پذیرد.

وی افزود: پس از آتش‌سوزی گسترده گمرک اسلام قلعه افغانستان مکاتباتی توسط پایانه مرزی انجام شد تا یک خودروی سنگین آتش نشانی از شهرداری تایباد اجاره کنند اما به توافق نرسیدند و بارها و بارها که از پایانه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی بازدید داشته‌ایم، اخطار دادیم که امکانات زیربنایی ایمنی و امدادرسانی وجود ندارد.

بیانی خاطرنشان کرد: ایستگاه آتش نشانی متمرکزی وجود ندارد و در زمان وقوع حادثه، به گمرک و منطقه ویژه اقتصادی اطلاع داده شده است و آن‌ها هم یک خودرو در پارکینگ خودروهای سنگین شهرداری دارند که باید پس از هماهنگی به حادثه اعزام شود؛ همین هماهنگی‌ها زمان‌بر است. فاصله ایستگاه ما به‌ عنوان شهرستان تایباد تا پایانه هم حدود ۲۵ کیلومتر است. بنابراین تا زمانی که نیروها اعزام شده‌اند، چند خودرو طعمه حریق شده‌اند و اگر ایستگاه متمرکز آتش‌نشانی در آن‌جا وجود داشته باشد، زمان صرف اعزام و فاصله نیروها نمی‌شود و در لحظات اولیه می‌توان عملیات را آغاز کرد.

لزوم وجود ایستگاه آتش‌نشانی با توجه به حجم تردد خودروهای تانکر سوخت و جامدات قابل اشتعال

وی با اشاره به حجم خودروهای سنگینی که از مرز تردد می‌کنند اظهار کرد: با توجه به حجم تردد خودروهای تانکر سوخت و جامدات قابل اشتعالی که از پایانه مرزی عبور می‌کنند، قطعا لازم است که یک ایستگاه آتش نشانی در منطقه وجود داشته باشد.

مسئول آموزش و پیشگیری آتش نشانی شهرستان تایباد عنوان کرد: عملیات دیروز ساعت ۱۲:۲۲ دقیقه به آتش نشانی تایباد اطلاع رسانی شد که پس از آن دو خودروی سنگین و ۱۸ نفر نیروی عملیاتی و فرماندهی به محل حادثه اعزام شدند. پیش از ما هم سه خودروی گمرک و منطقه ویژه اقتصادی به محل حادثه رفته بودند. هشت خودروی سنگین شامل بر حدود ۲۵ نفر در عملیات دیروز حضور داشتند.

بیانی ادامه داد: بلافاصله از شهرهای همجوار تربت جام، کاریز و مشهد ریزه هم درخواست کمک کردیم که هر کدام یک خودروی سنگین اعزام کردند و عملیات بر روی چهار خودرویی که آتش گرفته بودند، انجام پذیرفت. این خودروها در فاصله بسیار نزدیک، کمتر از نیم متر فاصله با یکدیگر، قرار گرفته بودند و یک خودرو شامل بار سوخت از نوع گازوئیل و سه خودروی دیگر هم شامل بارهای جامدات قابل اشتعال بودند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه آتش سوزی در فضای باز و اکسیژن‌رسانی به آتش بسیار زیاد بود، چهار خودرو سریعا طعمه حریق شده بودند. از آنجا که یک تانکر حامل سوخت گازوئیل بود تلاش کردیم با کف سنگین سرد بماند و از انفجارش جلوگیری شود. عملیات تا بامداد طول کشید و حدود دوازده و نیم شب حریق اطفاء و پس از آن عملیات لکه گیری آغاز شد که هم اکنون هم ادامه دارد و همکاران در حال لکه گیری هستند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.