کارگردان فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله (ص)»، گفت: آنچه اثر یک فیلم‌ساز را متفاوت می‌کند، توجه ویژه به سوژه است. وقتی از زاویه دید حرف می‌زنیم منظور نوع نگاه و جهان‌بینی است که باید تازه، منحصر به‌فرد و از کلیشه و شعارزدگی دور باشد.

 آثار عاشورایی باید از کلیشه و شعارزدگی دور باشد

به گزارش قدس آنلاین، سوگواره فیلم‌کوتاه عاشورایی تصویر دهم که دومین دوره خود را پیش رو دارد،  با هدف محوری اشاعه و ترویج سنت‌ها و آیین‌های حسینی پاسداشت شعائر، سنت‌ها و یادآوری وقایع عاشورا با مدیریت مجید مجیدی و دبیری محمد رهبر برگزار می‌شود.

در این سوگواره ایده‌ها و داستان‌های خلاق و نو ارزیابی می‌شوند؛  مجید مجیدی به همراه سیدرضا میرکریمی و نیما جاویدی فیلم‌های کوتاه حداکثر ۵ دقیقه‌ای را در حوزه‌های داستانی، مستند و انیمیشن داوری خواهند کرد.

مجیدی کارگردان مطرح سینمای ایران که همواره دغدغه‌های ساخت و مشارکت در تولید آثاری درباره اهل بیت را داشته حالا برای دومین بار مسئولیت مدیریت سوگواره فیلم‌کوتاه عاشورایی تصویر دهم را بر عهده گرفته است.

مجیدی در ابتدای گفت و گو درباره تولید آثاری با درون‌مایه‌های آیینی و مذهبی، اظهار داشت: نکته مهم در ساخت چنین آثاری این است که بتوانیم زبان فیلم را پیدا کنیم. شاید یکی از دلایل سخت بودن این مسیر همین باشد که همچنان نتوانسته‌ایم دستور زبان صحیح آن را بیابیم. باید قبول کنیم تصویرسازی درباره شخصیت‌های بزرگ تاریخ اسلام و به خصوص امام حسین (ع) و اصحابش کار سختی است و برای ورود به این عرصه باید تجربه‌هایی اندوخته و زبان منحصر به فرد آن پیدا شود. اگر در یافتن این زبان و بیان موفق نباشیم اثر ما در نهایت تبدیل به کاری سطحی و معمولی خواهد شد.

فیلم عاشورایی باید کوتاه، موجز و از کلیشه دور باشد

وی با تاکید بر اینکه هرچه آثار عاشورایی موجزتر باشند، تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت، ‌افزود: وقایع عاشورا یک امر فطری است و با فطرت‌های انسانی ارتباط دارد. خیلی از بزرگان تاریخ نظیر گاندی نیز به این واقعه واکنش نشان داده‌اند و درباره آن صحبت‌ کرده‌اند. در نتیجه پرداختن به این موضوع در قالب فیلم‌کوتاه می‌تواند امر ویژه‌ای باشد و تاثیرگذاری بیشتری نیز بر مخاطب داشته باشد. همچنین چنانچه مدت زمان فیلم‌ها بلندتر باشد ممکن است در جذب مخاطب تاثیر بگذارد.

کارگردان فیلم سینمایی خورشید در پاسخ به اینکه از نگاه او چه زاویه‌ای از اتفاقات واقعه کربلا ممکن است جذابیت بیشتری داشته باشد به آثار دریافت شده در اولین دوره این سوگواره اشاره کرد و گفت: فیلم‌های منتخب اولین دوره این سوگواره از کلیشه‌های معمول دورتر بود و پیام خود را به شکل غیرمستقیم بیان می‌کرد. این فیلم‌ها موجز بودند و در آنها به موضوعات و مسائل انسانی پرداخته شده بود. به عنوان نمونه فرزندی که پدری بیمار دارد و در مراسم عاشورا در حالی که از پدرش نگهداری می‌کند با صدای عزاداری که از بین دیوارها به گوش می‌رسد برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کند. این یک پیام انسانی است و روح مساله را نیز در خود دارد.

توجه ویژه به سوژه و زاویه دید برای فیلم فضیلت ایجاد می‌کند

وی ادامه داد: امروز می‌بینیم خیلی از فیلم‌سازهای جوان به جای آنکه درباره ساخته خود تحقیقات میدانی انجام بدهند و در فضای فیلم حضور داشته باشند، این فضا را صرفا تخیل می‌کنند. تخیل عنصر مهمی‌است ولی هنگامی به منصه ظهور می‌رسد که پیش از آن کشفیاتی انجام داده باشیم، داستانی را تجربه کرده باشیم و بعد آن را در خیال خود به ظهور هنری برسانیم و تصمیم بگیریم چگونه به آن قابلیت هنری بدهیم که تاثیرگذارتر و غیرمستقیم باشد، درعین حال کلیشه و شعارزده نباشد. این‌ها عناصری هستند که در کنار قوه خیال می‌توانند یک اثر را مطرح‌تر کند.

اگر قرار باشد روزی درباره عاشورا فیلم بسازم؛ قطعا پیش از واقعه عاشورا را کار خواهم کرد

کارگردان فیلم بچه‌های آسمان در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است روزی درباره واقعه عاشورا فیلمی بسازد، گفت: اعتقاد دارم که توفیق برخی چیزها باید داده شود. البته نیت و حضور دل نیز مهم است با این حال این‌ها اتفاقی نیست که تصمیم بگیریم و بعد انجام دهیم و به توفیق نیز نیاز دارد. اگر روزی چنین اتفاقی بیفتد همان نوع نگاه کردن اهمیت بسیاری دارد. به شخصه اگر قرار باشد روزی درباره وقایع عاشورا حرف بزنم قطعا پیش از عاشورا را کار خواهم کرد؛ آن لحظه‌ای که انتخابی صورت می‌گیرد.  آن هنگامی که امام حسین (ع) به یاران خود می‌گوید هرکس می‌خواهد برود و چراغ‌ها را نیز خاموش می‌کنند.

مجیدی با بیان اینکه «کربلا و جنگ کربلا صحنه‌ای دراماتیک، عاطفی و لحظه‌های سخت نبرد است» اظهار داشت: وقتی این واقعه رخ می‌دهد، دیگر تصمیم‌ها گرفته شده و انتخاب‌ها انجام شده‌ و لحظه‌ای که حاضران در میدان انتخاب می‌کنند بمانند یا بروند شاید لحظه‌ سرنوشت‌سازتری باشد. به علاوه هر جزء از این جنگ می‌تواند اثری بزرگ و درخشان باشد اما هم جسارت بالایی می‌خواهد و هم یافتن زبان صحیح برای بیانش می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

وی با تاکید بر اینکه فضیلت در این است که چیزی را نشان بدهی که نمی‌توانی و این موقع است که اثری باشکوه خلق می‌شود، خاطرنشان کرد: در فیلم‌سازی قوانین نانوشته‌ای وجود دارد. مثلا اولیای خدا را به تصویر در نمی‌آورند و این مساله باعث می‌شود از یک سو دست کارگردان بسته باشد و از سوی دیگر باعث بالارفتن خلاقیت فیلم‌سازان می‌شود.  اینجاست که تمام توانایی‌ها و استعداد کارگردان به چالش کشیده می‌شود.

 دومین سوگواره فیلم کوتاه عاشورایی «تصویر دهم» در حال برگزاری است و فیلمسازان تا پایان این هفته ۲۳ مهر مصادف با هشتم ربیع‌الاول، شهادت امام حسن عسکری (ع) فرصت دارند آثار خود را در سایت این رویداد به نشانی http://www.sjri.ir/ بارگذاری کنند.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.