یکی از شاگردان علامه حسن زاده آملی گفت: گاهی علامه برای طرح یک بحث، تمام قرآن را تلاوت می‌کرد تا با تسلط بر همه آیات بتواند سخن بگوید.

علامه حسن زاده گاهی برای طرح یک بحث، تمام قرآن را تلاوت می‌کرد

به گزارش قدس آنلاین، محمدجواد لاریجانی در آیین بزرگداشت مقام علمی و عملی مرحوم علامه حسن زاده آملی در مجموعه فرهنگی «سرچشمه» درباره شخصیت علمی به ویژه درباره ذوفنون بودن علامه و کتاب انه الحق گفت: مرحوم علامه این رساله را با استناد به آیه سیر آفاق و انفسی نوشت و گاهی برای این که بحثی را مطرح کند، یک بار تمام قرآن را تلاوت می کرد.

مدیر پژوهشگاه دانش های بنیادی اضافه کرد: علامه اعتقاد داشت علمای دین باید تصوری صحیح از جهان داشته باشند و لذا باید علومی همچون ریاضیات، فیزیک و نجوم را بیاموزند.

وی افزود: علت علاقه حسن زاده به کتاب مجسطی بطلمیوس که درباره نجوم و محاسبات است، مثلثات کروی بود تا به مجسطی تسلط پیدا کند. همچنین کتاب تنجیم بطلمیوس در ذهن علامه به گونه ای تاثیر داشت که به ذهن علامه ساختار داده بود.

لاریجانی از علم النفس به عنوان مهمترین اثر حسن زاده یاد کرد و گفت: در فلسفه مدرن موضوع علم النفس اهمیت فراوانی دارد و تجرد نفس نیز از مهمترین مباحث علم النفس است که علامه به خوبی به آن پرداخته است.

شناسنامه معرفتی علامه را بشناسید

آیت الله هادی عباسی خراسانی دیگر شاگرد علامه حسن زاده نیز گفت: تبیین حالات علامه برای کسانی که می خواهند راه علامه را ادامه دهند و اهل سیر و سلوک شوند بسیار مفید است و اگر قرار باشد به حقیقت توحید برسیم باید به دنبال علامه برویم.

وی افزود: سفارش علامه حسن زاده در مرحله اول، انس با قرآن و تدبر در آیات الهی است و علامه سفارش می کردند که بر آیه ۳۰ سوره فصلت مداومت داشته باشید که می فرماید ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه؛ یعنی کسانی که گفتند خدای ما الله است و بر آن استقامت ورزیدند فرشتگان بر آنان نازل می شوند.

این استاد اخلاق افزود: علامه بارها می فرمود «ایمان، استقامت و نزول فرشتگان» و اگر می خواهید علامه را بشناسید بدانید که این سفارش علامه است.

وی تاکید کرد: اگر می خواهید علامه را بشناسید با قرآن و دعا انس بگیرید. علامه در مفاتیح خود نشانه هایی گذاشته بود که یکی از آنها دعای عشرات و یکی دیگر دعای کمیل بود.

این شاگرد علامه افزود: قبل از این که علامه در عالم برزخ قرار گیرد در واقع در برزخ بود. گاهی حالات روزهای بعد از انقلاب را پیش بینی می کرد و یک بار گفت که فردا صدام قم را بمباران خواهد کرد و فردای آن روز دیدیم که قم بمباران شد.

عباسی افزود: علامه مظهر سه انس بود. یکی انس با خدا که مظهر آن تهجد بود. دوم انس با خود که انسان را عارف می کند و سوم، انس با دیگران که نتیجه آن متخلق شدن انسان است.

در این مراسم علیرضا قزوه شاعر کشور نیز با بیان خاطراتی از دوران جوانی خود با علامه حسن زاده اشعاری را در وصف این دانشمند ذوفنون قرائت کرد.

آیت الله محمدعلی جاودان استاد اخلاق، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و محمدباقر لاریجانی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مراسم حضور داشتند و اجرای برنامه را نجم الدین شریعتی به عهده داشت. آیت الله حسن رمضانی و آیت الله سید یدالله یزدان پناه از دیگر شاگردان علامه حسن زاده به نکات اخلاقی و علمی مرحوم علامه پرداختند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.