این روزها کمبود علوفه و بالا بودن قیمت نهاده‌ها در بازار موجب نگرانی دامداران خراسان شمالی شده و این موضوع منجر به کشتار دام‌های مولد شده است.

دام‌های گرسنه در کشتارگاه گرانی

برخی دامداران خراسان شمالی عنوان کرده‌اند با بالا رفتن قیمت علوفه و تمام شدن علوفه انبار شده، دولت باید در این خصوص چاره‌اندیشی کند تا دامداران و عشایر مجبور نشوند به علت کمبود نقدینگی به مرور زمان دام‌های خود را برای گذران زندگی به فروش برسانند.

یکی از دامداران خراسان شمالی می‌گوید:

در سال گذشته حدود ۶۰ رأس دام سبک داشتم و با توجه به اینکه قیمت علوفه سه تا چهار برابر افزایش یافته مجبور به فروش دام‌های نارس خود شدم و این تعداد در سال جاری به نصف کاهش پیدا کرد.

شیرعلی جعفری می‌افزاید: این روزها نه می‌توانیم علوفه‌ای برای دام تهیه کنیم و نه محصولی مانند جو، چراکه جو نیز گران است و نمی‌توانیم این محصول را تأمین کنیم پس بهترین راه این است که دام‌هایمان را به فروش برسانیم.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری می‌گویند دام‌هایمان را زود روانه کشتارگاه نکنیم اما چه کنیم ناچاریم زیرا دام‌هایمان اکنون در بدترین شرایط و گرسنه‌اند و با توجه به کمبود خوراک دام نمی‌توانیم دام‌ها را پروار کنیم.

یکی دیگر از دامداران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما از قیمت چند برابری نهاده‌های دامی گلایه‌مند است و می‌گوید: در حال حاضر قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم گوشت گوسفند زنده برای ما دامداران ٨٠ تا ۹۰ هزار تومان هزینه دارد اما حداکثر قیمتی که گوسفند را از ما می‌خرند، کیلویی ۵٠ هزار تومان است.

محمدرضا عباس‌زاده می‌افزاید: در حال حاضر بیشترین نیاز تولیدی گوشت استان را دامداران تأمین می‌کنند اگر این روند ادامه‌دار باشد و مسئولان چاره‌ای نیندیشند در سال‌های نه چندان دور با کمبود و افزایش قیمت گوشت قرمز مواجه خواهیم شد.

افزایش حذف دام

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار قدس می‌گوید: خشکسالی و گرانی نهاده‌های دامی سبب شد تا امسال میزان کشتار و حذف دام در استان افزایش یابد و ادامه این روند برای صنعت دامداری نگران‌کننده است.

مهدی شکاری می‌افزاید: خشکسالی، افزایش قیمت علوفه و کمبود نهاده‌ها سبب افزایش هزینه تولید شده و این موضوع به‌شدت بر تصمیم‌گیری دامداران برای حذف دام مؤثر واقع‌ شده است.

وی اظهار می‌کند: دامداران در سال‌هایی که با خشکسالی، کمبود نهاده وافزایش هزینه تولید روبه‌رو می‌شوند حذف دام به حداکثر ممکن می‌رسد که گاهی این اقدام با حذف دام‌های مولد و با توان ژنتیکی مناسب نیز همراه است.

شکاری خاطرنشان می‌کند: اگر این روند ادامه داشته باشد با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد و این برای آینده کشور به خصوص تأمین گوشت قرمز بسیار خطرناک است و با خسارت‌های هنگفتی در حوزه سرمایه ژنتیکی دامی و تأمین محصولات دامی مواجه خواهیم شد.

وی، مشکل مهم دامداران را تأمین نهاده مورد نیاز دام‌ها عنوان می‌کند و می‌افزاید: در پنج‌ ماه سال جاری ۵۵ هزار تن انواع نهاده دامی ازجمله جو، ذرت، کنجاله سویا، کنجاله کلزا و سبوس به‌صورت خام و در قالب خوراک آماده بین دامداران استان توزیع ‌شده است.

کمبود علوفه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز می‌گوید: خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها سبب شده تا نیاز به تغذیه دستی در دام بیشتر شود از این رو تقاضای دامداران برای تأمین نهاده دامی بیشتر و بخشی از نهاده‌ها وارد شده است.

عبدالله یوسفی با بیان اینکه دامداران در سال جاری با کمبود آذوقه و علوفه برای تغذیه دام روبه‌روهستند اظهار می‌کند: اتکا به خرید نهاده در دامداری‌ها و انجام تغذیه دام به صورت دستی سبب می‌شود تولید صرفه اقتصادی نداشته باشد ازاین‌رو دامداران خود باید بخشی از نهاده و علوفه دامی را با کمک تشکل‌ها تولید کنند.

یوسفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش قیمت دام زنده متأثر از خشکسالی و گرانی نهاده‌ها می‌افزاید: در این زمینه خرید دام زنده عشایر با قیمت تضمینی در دستور کار قرار گرفت و در مرحله نخست، ۱۰ هزار رأس دام سبک از عشایر خریداری شد.

وی خاطرنشان می‌کند: سال‌های گذشته تنها ۱۰ تا ۱۵ هزار تن نهاده دامی وارد و در استان توزیع می‌شد و البته گاهی مورد استقبال قرار نمی‌گرفت، اما امسال میزان توزیع نهاده در استان سه تا چهار برابر بیش از پارسال است که البته نیازها در این زمینه پاسخ داده نشده است.

۹۰۰ هزار دام آماده عرضه به بازار

نماینده مردم بجنورد، مانه‌وسملقان، گرمه‌وجاجرم و رازوجرگلان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به وجود ۲میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک در استان اظهار می‌کند: هم‌اکنون در خراسان شمالی ۹۰۰ هزار رأس دام سبک آماده ورود به بازار داریم به‌غیر از دام‌های مولد که دولت تنها ۱۰ هزار رأس دام را خریده است. محمد وحیدی بابیان اینکه در سال جاری قیمت نهاده‌های دامی هفت برابر شده است، می‌افزاید: امسال بیشترین ضربه را دامداران خوردند زیرا با افزایش نهاده‌های دامی متأسفانه قیمت دام زنده پایین آمد.

وی ادامه می‌دهد: عملکرد بد گذشته بانک مرکزی، واسطه‌های واردات نهاده‌های دامی را در اختیار نااهلان گذاشت که منجر به ضربه بزرگ به دامداران شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.