«نرگس آبیار» کارگردان ایرانی فیلم مشترکی با دو کارگردان چینی با عنوان «چانگ آن، چانگ آن» را در شهر "شی ان" به مناسبت دهمین سالگرد اعلام طرح ابتکاری «کمربند و جاده» می سازد.

نرگس آبیار فیلم «چانگ آن، چانگ آن» را در چین می سازد

به گزارش قدس آنلاین، «چانگ آن» نام قدیمی شهر «شی ان» امروز است. دو هزار سال پیش، جاده ابریشم باستان به عنوان راه تجاری زمینی مهم، چین را به کشورهای آسیای مرکزی و غربی متصل کرد. شی ان، سرآغاز جاده ابریشم باستان و شهر کلیدی امروز در ابتکار «کمربند و جاده»، از راه های گوناگون مانند قطار باربری «چانگ آن» چین - اروپا، همکاری نزدیک خود را با کشورهای حاشیه جاده ابریشم از جمله ایران حفظ کرد و در این مسیر حکایت های زیبای بسیار شکل گرفت.

فیلم "چانگ آن چانگ آن" نیز به مناسبت دهمین سالگرد مطرح شدن ابتکار «کمربند و جاده»، از زاویه خط آهن چین- اروپا "چانگان"، فراز و نشیب های این مسیر را بیان می کند. انتظار می رود، این فیلم در سال ۲۰۲۲ به اکران برسد.

نرگس آبیار در این باره گفت: «چانگ آن چانگ آن، فیلمی درباره جاده ابریشم است. در روند کار طبق مطالعاتم دیدم که در همین مسیر جاده ابریشم در بخشی از مناطق چین مثل سین کیانگ کسانی هستند که واژگان مشترک و یا رگه هایی از ایران دارند. کشورها از طریق این جاده با انتقال کالا به هم متصل می شدند. خیلی خوب می شود اگر این کشورها بار دیگر از همین مسیر به یکدیگر برسند و آن شکوه جاده ابریشم را دوباره تکرار کنند؛ و اما در این فیلم از آن جا که ایران یکی از کشورهای مهم جاده ابریشم است، کمی به ایران نیز خواهیم پرداخت.»

 فیلم نامه «چانگ آن چانگ آن» را آبیار به نگارش در آورده است. او در این باره می گوید: «در حال حاضر آن چه در فیلمنامه مطرح است مفهوم عمیق انسانی است، البته باید ببینیم که اجرا و تولید چگونه پیش می رود. امیدوارم واقعا در تولید اتفاقات خوبی بیفتد، یعنی دست من و کارگردانان دیگر برای ساخت آن چه که دوست داریم باز باشد و بتوانیم به آن شکل که درست است کار را پیش برده و فیلمبرداری کنیم، اگر این اتفاق بیفتد من خوشبین هستم که یک اثر خوب تولید شود.»

«چانگ آن چانگ آن» اولین فیلم ساخت مشترک چین و ایران پس از امضای یادداشت تفاهم همکاری در فیلم سازی دو کشور، با کارگردانی مشترک نرگس آبیار و دو کارگردان چینی به نام های «جانگ جونگ» و «شیرزاد یعقوب» است. آبیار درباره این تجربه خود می گوید: این اولین تجربه من است که با کشوری دیگر مشترکا فیلم می سازم. قبلا تجربه داوری در جشنواره های مختلف و رویدادهای بین المللی مشترک داشته ام ولی در حوزه فیلمسازی این اولین تجربه فیلمسازی من است. همکاری با چین تا کنون خوب بوده و امیدوارم نتیجه خوبی داشته باشد و فیلم خیلی خوبی ساخته شود و این شروع همکاری گسترده تر بین کشورهای جاده ابریشم باشد. من واقعا فکر می کنم که کشورهای آسیا احتیاج دارند که با هم اتحاد بیشتری داشته باشند و صلح و امنیت بیشتر برای کشورهای منطقه ایجاد کنند.

در حاشیه کارهای تدارکاتی فشرده فیلم، آبیار در دانشگاه شی آن مستر کلاس هایی با عنوان کارگردانی با روش ساختارشکنی برگزار کرد. او می خواهد با اشتراک گذاری تجربیات خود، به دانشجویان چینی کمک کند و خود نیز در این بین به نکات جدیدی دست یابد.

این گزارش می افزاید: پس از سه ماه زندگی در شهر شی ان، بانوی کارگردان ایرانی غذایش را با استفاده از چوب غذاخوری میل می کند و به زبان چینی با همکارانش سلام و احوالپرسی می کند. او می گوید که این جا همه چیز به سرعت پیش می رود، سرعت تحولات در چین بسیار سرسام آور است.

او در پایان می افزاید: «من کلا خیلی زود دلتنگ کشورم می شوم، شاید اگر در کشوری دیگر بودم نمی توانستم این مدت طولانی تحمل کنم، ولی در این جا احساس راحتی دارم». 

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.