رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد از معرفی ۲۲ طرح صنایع دستی برای دریافت ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی در این شهرستان خبر داد.

هنرمندان صنایع‌دستی خراسان رضوی ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا محمودی با اعلام این خبر اظهار کرد: در راستای سیاست حمایت از تولیدات داخلی و اشتغال، از ابتداء سال جاری ۲۲ طرح صنایع دستی پس از بررسی و تصویب درکمیته مشاغل خانگی شهرستان مشهد برای دریافت ۲۰ میلیارد ریال وام از محل تسهیلات مشاغل خانگی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد ادامه داد: سود این تسهیلات ۴ درصد و مدت زمان بازپرداخت آن ۵ ساله است. مشاغلی که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت منجر به تولید خدمت یا کالای قابل عرضه به بازار می‌شود، مشاغل خانگی محسوب می‌شود.

محمودی گفت: دبیرخانه این مشاغل در ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یکی از اعضاء این دبیرخانه است که هر ساله پرونده تعدادی از شاغلان صنایع دستی در این کمیته بررسی می‌شود.

بومی‌سازی و نوآوری، اولویت‌های صنایع‌دستی تربت‌حیدریه

همچنین علی محمدی، رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه در خصوص نوآوری و بومی‌سازی نقوش طرح‌های صنایع‌دستی این شهرستان بیان کرد: باتوجه به شکوفایی و رونق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در سطح شهرستان و فعالیت بیش از هزار نفر هنرمند در این حوزه و در راستای هویت‌بخشی به این صنعت، اولویت‌هایی برای این حوزه مشخص شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تربت‌حیدریه پایتخت ابریشم و زعفران ایران است، از جمله این اقدامات به الگو گرفتن و کاربرد نقوش ابریشم و زعفران در طرح‌ها و نقوش رشته‌هایی مانند رودوزی‌های سنتی، نمدمالی، سفال، قفل سنتی و ... است.

محمدی عنوان کرد: از دیگر ابتکارات و نوآوری‌های حوزه صنایع‌دستی، تلفیق چند رشته صنایع‌دستی با همدیگر از جمله صنایع ابریشمی، عقیق، نمد، چرم با یکدیگر بوده که با استقبال عمومی مواجه شده است.

بر اساس گزارش روابط ‌عمومی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، وی خاطرنشان کرد: در سطح شهرستان تربت حیدریه تعداد بیش از هزار هنرمند در ۱۸ رشته صنایع‌دستی از جمله در حوزه تراش عقیق، نمد مالی، فرت‌بافی، زیورآلات سنتی، ابریشم‌کشی و ابریشم‌بافی، گلیم، رودوزی‌های سنتی، منسوجات چرمی، خراطی سفال و سرامیک و...فعال است که برخی از این محصولات جنبه صادراتی به سایر کشورهای منطقه و جهان را دارد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.