مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: برای اجرای پروژه مترو در این شهر در سال جاری چهار هزار میلیارد تومان مورد نیاز است.

پروژه قطارشهری مشهد چهار هزار میلیارد تومان نیاز دارد

به گزارش قدس آنلاین، کیانوش کیامرز  افزود: با توجه به نوع درآمدهای شهرداری، برای اجرای پروژه قطارشهری نگاهمان به دولت است، مترو پروژه ملی است اما دولت در سالهای گذشته کمک خود را در این زمینه کمتر کرده و بار را بر دوش شهرداری‌ها گذاشته است.
وی ادامه داد: اوراق مشارکت یکی از بهترین روشهای تامین مالی و کمکهای دولت برای پروژه قطارشهری است و امسال سعی داریم میزان انتشار این اوراق را به ۲ تا سه هزار میلیارد تومان در سال برسانیم و امیدواریم دولت در این زمینه مساعدت کند.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با بیان اینکه در حال حاضر خطوط ۲، سه و چهار مترو در مشهد در حال اجراست گفت: در خط دوم تمام ایستگاه‌ها به جز ایستگاه سلامت راه‌اندازی شده و برای تکمیل کامل این خط هزار میلیارد تومان مورد نیاز است.
وی افزود: برای تامین بخشی از این مبلغ،  مجوز انتشار ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را درخواست کرده‌ایم که در حال طی مراحل در وزارت کشور است و مابقی مبلغ مورد نیاز را نیز از محل منابع شهرداری تامین خواهیم کرد.
کیامرز ادامه داد: راه‌اندازی ۶ کیلومتر از خط سوم قطارشهری از پایانه امام رضا (ع) تا پایانه شهدا نیز در دستور کار است که اجرای آن سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
وی گفت: تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ از طریق انتشار اوراق مشارکت تامین شده و مابقی نیز از طرق مختلف از منابع شهرداری نظیر تهاتر و وام تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد افزود: همچنین برای تامین مالی این خط تقاضای هزار میلیارد تومان انتشار اوراق جدید ارسال شده که باید ببینیم دولت با چه میزان موافقت می‌کند.
وی ادامه داد: در خط چهارم مترو نیز دستگاه حفار تی. بی. ام به سوی خواجه‌ربیع در حال کار است و نیاز مالی این خط برای سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان می‌باشد.
کیامرز گفت: برای تامین اعتبار این خط هم انتشار اوراق مشارکت به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان درخواست شده است.
وی افزود: در سالهای گذشته بودجه نقدی دولت برای تامین تجهیزات قطارشهری مشهد روند کاهشی داشته بطوریکه این مبلغ از ۱۰۰ میلیارد تومان در سالهای ۹۱ تا ۹۳ به ۲۰ میلیارد تومان در سال جاری کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد ادامه داد: اگر دولت برای ساخت مترو کمک نکند، این پروژه تا ۱۲ سال به طول می‌انجامد و ساخت آن گران تمام می شود و شهرداریها نمی توانند با این رویه عملکرد خوبی داشته باشند.

خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد.
اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری به مشهد این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی اتصال یافت و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهره‌برداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
عملیات اجرایی خط چهارم نیز به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۸ آغاز شد.

منبع: ایرنا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.