مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: برداشت محصول راهبردی طلای سرخ از کشتزارهای این محصول طی چند روز اخیر در جای جای این استان آغاز شده است.

برداشت زعفران در خراسان رضوی آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد میری اظهار داشت: برداشت محصول از سطحی معادل ۹۰ هزار و ۹۰۰ هکتار از کشتزارهای استان آغاز شده و در روزهای آینده شاهد اوج برداشت خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته میزان تولید زعفران در کشور ۴۳۹ تن بوده است، افزود: این میزان محصول از سطح ۱۲۱ هزار و ۲۵۰ هکتار از مزارع برداشت شده است.

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی میزان برداشت زعفران در این استان در سال گذشته را ۳۰۲ تن اعلام کرد.

وی ادامه داد: بیش از ۹۲ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود و این استان نیز با تولید بیش از ۷۰ درصد زعفران کشور، مرکز اصلی و بزرگترین تولید کننده این محصول در جهان شناخته می‌شود.

وی با اشاره به آثار شدید پدیده خشکسالی بر روی کشاورزی و باغداری استان گفت: این وضعیت اثرات نامطلوبی را بر حوزه باغبانی و از جمله بر روی محصول زعفران گذاشته است و با وضعیت موجود پیش بینی کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی محصول زعفران برای امسال دور از انتظار نیست.

وی گفت: بر این اساس عملکرد تولید زعفران در مزارع خراسان رضوی که تا پارسال بیشتر از سه کیلوگرم در هکتار بوده است، امسال کاهش خواهد داشت.  

زعفران بطور میانگین به ۲۱۰ نفرروز نیروی کار در سطح هر هکتار کشتزار نیاز دارد و بر این اساس هر هکتار کشت زعفران حدود یک نفر اشتغال دائم را در حوزه تولید این محصول راهبردی ایجاد می‌کند.

جمعیت بهره‌برداران بخش کشاورزی مرتبط با کشت زعفران تا پارسال در خراسان رضوی ۱۱۷ هزار نفر بوده است و با احتساب جمعیتی پنج نفره برای هر خانوار، شمار افراد منتفع اقتصادی از بخش تولید زعفران در این استان بالغ بر ۵۸۰ هزار نفر است.

از مجموع یک میلیون هکتار زمین کشاورزی (زراعی و باغی) در خراسان رضوی ۷۲.۶ درصد زیر کشت آبی و ۲۷.۳ درصد زیر کشت دیم قرار دارد.

در فعالیتهای زراعی این نسبت ها شامل ۶۴.۴ درصد سطح زیر کشت آبی و ۳۵.۶ درصد کشت دیم است و در فعالیت‌های باغی ۸۷ درصد زیر کشت آبی و ۱۳ درصد زیر کشت دیم قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.