۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 773740

اهداف خط تخریب مجلس

حسین سبحانی‌نیا، نماینده سابق نیشابور   

این روزها خانه ملت با همه ابزارهایی که در اختیار دارد در تلاش است با تصویب قوانین کارآمد و همچنین استفاده بهتر از ابزارهای قانونی نظارتی خود تا حد ممکن بر اوضاع اقتصادی و سیاسی انعکاس مثبتی بگذارد و این موضوعی است که هیچ فردی نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. با وجود این، برخی شخصیت‌ها و جریان‌های اصلاح‌طلب که در طول هشت‌سال گذشته چشم و گوش خود را نسبت به نابسامانی‌ها و انتقادها از دولت متبوعشان بسته بودند، حال خط تخریبی را با اهداف خاص در مقابل اقدام‌های خانه ملت در پیش گرفته‌اند. از جار و جنجال به راه انداختن درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی گرفته تا طرح تسهیل مجوز کسب و کار که به اذعان بسیاری موجب پایان انحصار در برخی مشاغل می‌شود، همه عاملی بر بهانه‌گیری از مجلس شده است. همچنین برچسب‌زدن به خانه ملت در موضوع تصویب محرمانه بودن اموال مسئولان که بعدها مشخص شد این اقدام در مجلس هشتم انجام شده و همچنین در موضوع شفافیت همه از این‌دست هستند. اما این خط تخریب و حاشیه‌سازی علیه مجلس چه اهدافی دارد؟

اصلاحات در هنگامه انتخابات با میزان رأی ناچیزی که مردم به دو نامزد متمایل به این جریان دادند، دریافت افکار عمومی را باخته و اقبال عمومی نسبت به آن‌ها تا چه حد کمرنگ شده است. بر این اساس استراتژیست‌‎های اصلاح‌طلب، نسخه سکوت را برای همفکران خود در چند ماهه بعد، با هدف بازیابی افکار عمومی و همچنین سازماندهی دوباره تجویز کردند. اما این نسخه موقتی بود و طبیعی به نظر می‌رسد که آن‌ها با هدف احیای حیات سیاسی خود دست به‌کار شوند و بهانه‌گیری از دولت و مجلس را کلید بزنند.

شاید نخستین مورد در این‌باره، جایی بود که روزنامه شرق چند روز پیش و در حالی که هنوز جو منفی از اقدام‌های دولت گذشته در اوج قرار دارد از بازگشت حسن روحانی به عرصه سیاسی سخن گفت. همچنین جوسازی درباره سفرهای رئیس‌جمهور و زیر سؤال بردن آن در حالی که در بین مردم بودن مقامات مطالبه جدی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی است نیز در همین زمینه قابل تعریف است. همه این اقدام‌ها و مواضع با هدف بازسازی سیاسی و در آرزوی بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت طراحی شده و در حال اجراست. آن‌ها در این مقطع به تغییر راهبرد رو آورده‌اند؛ چرا که احساس می‌کنند سکوت مناسب زمان حال نیست. این زمینه‌سازی‌ها هم به این جهت است که بتوانند در ذهنیت مردم تغییراتی ایجاد کنند. بر خلاف ادعاها، اصلاح‌طلبان اتفاقاً رسانه و کانون‌های مختلفی را در اختیار دارند و در آینده احتمالاً باید شاهد اقدام‌های بیشتر از این دست باشیم. نتیجه اینکه جریانی که با اقدام‌های خود میلیاردها دلار به سرمایه ملی ضرر و به اعتماد مردمی خدشه وارد کرده و حال باید بابت آن پاسخگو باشد؛ تنها چند ماه پس از روی کار آمدن دولت و کمی بیشتر از یک سال از آغاز مجلس یازدهم بی‌توجه به اقدام‌های انجام شده و تنها با هدف هوچی‌گری، ردای مخالفان را پوشیده و از در مطالبه‌گری وارد شده و قسمت خنده‌دار داستان همین‌جاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.