در گفتگو با کارشناس پاسخگویی به سوالات اعتقادی حرم مطهر رضوی بر این سوال که آیا صرف حضور در حرم و خواندن زیارتنامه برای قرار گرفتن در حصن حصین (دژ محکم) امام رضا(ع) کفایت می‌کند یا نیازمند عمل است؟ پاسخ داده شد.

چه کنیم در حصن حصین امام رضا(ع) داخل شویم؟

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین عباس پسندیده، کارشناس اعتقادی اداره پاسخگویی به سوالات حرم مطهر رضوی، پیرامون چگونگی ورود به حصن حصین رضوی و بهره‌مندی از آن، به بیان بخشی از فرمایشات امام رضا(ع) به عبدالعظیم حسنی که می‌فرمایند: «لَایَجْعَلُوا لِلشَّیْطَانِ عَلَی أَنْفُسِهِمْ سَبِیلًا وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِی الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَه ...ِ وَ مُرْهُمْ بِالسُّکُوتِ وَ تَرْکِ الْجِدَالِ فِیمَا لَایَعْنِیهِمْ» پرداخت و گفت: برای ورود به حصن ایشان باید به فرمایشات حضرت عمل کرد، راه نفوذ شیطان بر نفس را بست و از آنچه که سبب نفوذ و تاثیر شیطان بر نفس می‌شود دوری کرد.

وی در ادامه به راستگویی و امانت‌داری به عنوان دیگر سفارش امام رضا(ع) به شیعیان اشاره کرد و افزود: راستگویی هرچند به ضرر انسان باشد، اما موجب اعتبار شخص بین مردم می‌شود و امنیت روانی را در دیگران فراهم می‌کند.

حجت الاسلام پسندیده ادامه داد: از سوی دیگر امانت‌داری هم همین نتیجه را در اجتماع خواهد داشت و آسودگی خاطر را برای کسانی که با انسان در ارتباط هستند ایجاد می‌کند و شخصیت معتبری از انسان به نمایش می‌گذارد.

وی بیان کرد: همین صداقت و راستگویی نیز یک نوع امانت است که سبب اعتماد دیگران می‌شود. مسئولان نیز اگر به وعده و وظیفه خویش عمل کنند منجر به اعتماد و امنیت در جامعه می‌شوند.

اولویت در گزینش افراد صداقت و راستگویی است

کارشناس اداره پاسخگویی به فرمایشی از پیامبر اکرم(ص) پیرامون نقش صداقت و امانت در تشخیص دین و ایمان اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت می‌فرمایند: «به کثرت نماز و روزه، حج، امر به معروف و نهی از منکر و ناله‌های شبانه افراد نگاه نکنید بلکه به صدق گفتار و امانت‌داری آنها بنگرید».

وی افزود: متاسفانه ما شاهدیم که بیشتر گزینش‌ها در انتخاب نیروی کار و یا در امر ازدواج بر روی کثرت اعمال است و هیچ کس روی صداقت و راستگویی و امانت‌داری توجهی ندارد؛ اولویت، صداقت و راستگویی است، کسی که چنین باشد روحیه عبادت فردی را هم دارد اما اگر چنین نباشد نمی‌توان به او نسبت به سپردن کار یا مسئولیت زندگی اعتمادی داشت.

کارشناس اداره پاسخگویی با اشاره به چگونگی ورود به حصن رضوی گفت: فقط زیارتنامه کافی نیست اگر می‌خواهیم در دژ امام وارد شویم باید فرمایشات ایشان را رعایت کنیم همین نکات را بکار ببریم، راه‌های نفوذ شیطان را ببندیم، صداقت و امانت‌دار باشیم، سکوت کنیم و مجادله نداشته باشیم؛ این‌ها شاخص‌ مناسبات اجتماعی است که ما را از آفات روابط اجتماعی دور می‌کند.

وی بیان کرد: نکته جالب توجه آن است که برای ورود به حصن حصین رضوی نیاز نیست برای شخص امام رضا(ع) کاری انجام بدهیم یا نفعی به ایشان برسانیم بلکه همین که ما در ارتباط با دیگران این نکات را رعایت کنیم به امام رضا(ع) نزدیک شده‌ایم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.