شرفشاهی گفت: در کشور ما مناطق مستعدی برای احداث کارخانه کاغذ وجود دارد.

 دست دلالان و مافیای بازار از سر صنعت چاپ و نشر کشورمان برداشته شود.

به گزارش قدس آنلاین، کامران شرفشاهی، مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر، درباره تاثیر راه اندازی کارخانه تولید کاغذ مازندران بر تولید کتاب و کاهش قیمت آن بیان کرد: متاسفانه علیرغم اینکه سال هاست شعار خودکفایی اقتصادی را می‌شنویم؛ این شعار در زمینه تولید کاغذ هنوز به طور جدی و ملموس قابلیت اجرایی پیدا نکرده است. با وجود آنکه سالیانه میلیون‌ها دولار برای واردات کاغذ از کشورهای دیگر به کشورمان بودیم، در زمینه احداث کارخانه و تولید کاغذ نه تنها اقدام موثر و قابل ملاحظه‌ای نشد بلکه شاهد بودیم، کارخانه‌های تولید کاغذ در نتیجه سیاست‌های غلط اقتصادی و نبود پشتیبانی ورشکسته شدند و از بین رفتند.

وی ادامه داد: چندی است مجددا گفته می‌شود؛ کارخانه تولید کاغذ مازندران به خط تولید بازگشته است. اینکه این مسئله تا چه حد صحت دارد و تاچه میزان می‌تواند پاسخگوی نیاز کشورمان باشد با گذشت زمان مشخص ‌می‌شود. درحالی که صنعت تولید کاغذ امروزه یکی از صنایع مهم جهان است و کشورهای پیشرفته تلاش می‌کنند تا زمینه توسعه کمی و کیفی آن را فراهم کنند و چنین کارخانه‌هایی را در کشورشان گسترش دهند. متاسفانه در کشور ما تولید همیشه با مسائلی همراه بوده است، تاحدی که می‌توان گفت؛ صنعت ما به گونه تاسف آوری بیمار است و غالبا مدیریت چنین صنایعی به اشخاصی سپرده می‌شود که بیش از رفع نیازهای جامعه و رسیدن کشور به خودکفایی به فکر جیب خودشان هستند. به عبارت دیگر در کشور ما مناطق مستعدی برای احداث کارخانه کاغذ وجود دارد. این مناطق برای راه اندازی این کارخانه‌ها بسیار مناسب هستند. جای دریغ دارد گفته شود؛ از این همه ظرفیت استفاده مناسبی نشده است.

مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به اینکه احداث کارخانه‌های تولید کاغذ علاوه بر اشتغال رایی می‌تواند نیاز کشور ما را به کشورهای دیگر در زمینه کاغذ کاهش دهد اظهار کرد: کیفیت کاغذهای تولید شده در کارخانه کاغذ مازندران مسئله‌ای است که نمی‌توان آن را مدنظر قرار نداد، چون کاغذ مناسب برای انتشار کتاب باید کیفیت بالایی باشد و نباید تولید کنندگان کاغذ این نکته اصلی و مهم را فراموش کنند. هم اکنون  انواع مختلف کاغذ تولید می‌شود. هریک از آن‌ها برای کارخاصی مناسب است. برای تولید کتاب باید از کاغذهایی با سطح قابل قبولی از نظر کیفی استفاده کرد. مسئله دیگر در این میان توزیع کاغذهای تولیدی است. تازمانی که به مافیای کاغذ و صنعت چاپ فکر نکنیم؛ کاغذهای تولیدی هم پس از تولید به سمت انبارهای کاغذ فروشان روانه و درکنار کاغذهای وارداتی احتکار می‌شود.

شرفشاهی ابراز کرد: احتکار و قیمت گذاری ناعادلانه کاغذ موضوع مهمی است که در زمینه توزیع کاغذ مطرح بوده است. عده‌ای خاص این کاغذها را احتکار می‌کنند و اجازه نمی‌دهند به سهولت به دست تولید کننده یا مصرف کننده آن برسد. در نتیجه این امر با افزایش غیرمنطقی و ناباورانه کاغذ مواجه می‌شویم، ناشران از فعالیت در زمینه انتشار کتاب روی گردان می‌شوند، بی رغبتی بسیاری در میان فعالان این حوزه به وجود می‌آید و علاقه‌مندان به کتاب در خرید این محصول با مشکل مواجه می‌شوند. درصورتی که ساز و کاری ایجاد شود که کاغذ چه به صورت وارداتی چه تولید داخلی در بنگاه‌هایی توزیع شود که زیر نظر اتحادیه ناشران و کتابفروشان، پدیدآورندگان و انجمن‌های مرتبط با کتاب و فرهنگ قرار بگیرد؛ می‌توان امیدوار بود که بهبودی در این زمینه حاصل شود و قیمت نهایی کتاب کاهش یابد. در کنار سامان دادن به بازارهای تولید کاغذ و ملزومات صنعت چاپ لازم است؛ دست دلالان و مافیای بازار از سر صنعت چاپ و نشر کشورمان برداشته شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.