۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
کد خبر: 775820

بدیهی بود جلوگیری از راهزنی دریایی آمریکا و اجرای یک عملیات نظامی کامل ترکیبی در دل آب‌های آزاد آن‌‎هم در مقابل چشم نیروهای تروریستی بزرگ‌ترین قدرت دریایی دنیا بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های دنیا داشته باشد.

پژواک ضرب شست سپاه و ناکامی آمریکا

«ناکامی آمریکا از انجام هرگونه اقدام نظامی» در برابر شاهکار نیروهای سپاه کلیدواژه پرتکرار در این رسانه‌ها بود. در شرایطی که مقامات آمریکایی در ساعات اولیه انتشار این خبر، سعی در تکذیب آن داشتند، هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی ضمن تأیید عملیات نیروهای ایرانی در دریای عمان نوشت: «نیروهای آمریکایی تنها نظاره‌گر توقیف نفتکش بودند».

«پاسخ فوری» جایگزین راهبرد «پاسخ در زمان و مکان مناسب»

در روسیه روزنامه «راسیسکایا گازتا» ارگان دولت این کشور، با اشاره به ناکامی ارتش دریایی آمریکا ضمن تشریح کامل روایت سپاه، تأکید کرد نیروهای نظامی آمریکا در طول عملیات سپاه عاجز از انجام هرگونه اقدامی بودند. به گزارش ایرنا، «بوریس یولین» کارشناس نظامی روس در گفت‌وگو با روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو  عملیات سپاه را تحسین کرد. همچنین خبرگزاری فرانس‌پرس برای نیروی سپاه پاسداران در این ماجرا از واژه نخبه و خبرگزاری «فرانس‌وست» هم از تیتر «عملیات متهورانه» استفاده کردند. اما نشریه صهیونیستی جروزالم پست از این رویداد با عنوان «بازی خطرناک ایران در خلیج عمان» یاد کرد. عبدالباری عطوان تحلیلگر کویتی و شهیر رسانه‌های منطقه هم در پی این ماجرا نوشت: «پاسخ در زمان و مکان مناسب دیگر وجود ندارد و به‌جای آن راهبرد «پاسخ فوری» جایگزین شده است». 

هرچند این حادثه در همه رسانه‌های منطقه و دنیا بازتاب گسترده‌ای داشت، اما انعکاس وسیع آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در جمهوری آذربایجان از این جهت بود که رئیس‌جمهور این کشور به تازگی کُری‌های زیادی علیه ایران خوانده بود! به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فعالان عرب هم در فضای مجازی با انتشار تصاویر و ویدئوهایی، از مقابله نیروهای سپاه پاسداران با نیروهای آمریکا تمجید کردند. سمره عباس در توییتی با هشتگ «ایران بزرگ به شیطان سیلی زد» نوشت: «آنچه با زور گرفته شده است تنها با قدرت بازپس گرفته می‌شود». علی شعیب خبرنگار المنار با انتشار تصویری از حرکت قایق‌های سپاه در اطراف نفتکش حامل نفت ایران در دریای عمان و ترسیم آرم الله با حرکت موج‌های آب نوشت: اگر خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند. نور سلامه دیگر فعال عرب در فضای مجازی نیز با انتشار تصویری نوشت: آمریکا در چند دهه گذشته عادت داشته جهان را تحت کنترل و سلطه خود در آورد و ملت‌های جهان را برده‌هایی به حساب بیاورد که بی هیچ اعتراضی به دستوراتش عمل می‌کنند، اما ممکن نیست فرزندان کسی که همه چیز خود را برای احقاق حق و اعتلای آن فدا کرد، تسلیم شوند.

میدونی قایق بره نفتکش برگرده ینی چی؟!

در داخل کشورمان هم کاربران شبکه‌های اجتماعی هشتگ‌های «ایران قوی» و «آمریکای دزد» را ترند کردند و در فضای بین‌المللی هم برخی کاربران هشتگ «lesson_learned» به معنای درس یادگرفته‌شده را به کار بردند. یک کاربر کشورمان نوشت: «آمریکا از دورانی که نفت ایران را مفت مفت غارت می کرده، رسیده به دورانی که حتی با دزدی هم نمی‌تونه نفت ایران رو ببره!» کاربر دیگری هم نوشت: می‌دونی قایق بره نفتکش برگرده ینی چی؟ همچنین نحوه ایستادن با اعتماد به نفس و مقتدرانه یکی از دلاورمردان نیروی دریایی سپاه در برابر ناو آمریکایی و همچنین فرماندهی این عملیات توسط ناو ۱۰۰درصد ایرانی «شهید ناظری» بیش از سایر نکات این واقعه مورد توجه کاربران قرار گرفت. در تهران هم دیوارنگاره میدان ولی عصر(عج) با تیتر «دو پای دیگر قرض کنید» به این موضوع اختصاص یافت.

حافظان منافع آمریکا در تهران!

اما یکی از عجیب‌ترین واکنش‌ها به این حادثه، ناراحتی برخی از چهره‌های جریان اصلاح‌طلب از این واقعه و حتی تلاش برای بی اهمیت جلوه دادن این تحول راهبردی بود. در حالی که برخی کاربران جریان اصلاحات مانند همه مردم ایران از این واقعه احساس اقتدار می‌کردند، عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت خاتمی در توییتی از این واقعه با عنوان «هیاهو برای هیچ» یاد کرد! عباس عبدی تحلیلگر دیگر اصلاحات هم از عبارت «درگیری خیالی» در توییتر خود استفاده کرد. مصطفی تاج‌زاده و صادق زیباکلام هم به ترتیب از این اقدام انتقاد کردند اما به این نکته اشاره نکردند که سپاه باید در برابر دزدی دریایی نفت ایران چه واکنشی غیر از این انجام می‌داد! 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.