۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 775886

جامعه‌شناس و تحلیلگر اجتماعی معتقد است: گفت وگو با مردم در خصوص ابعاد مختلف بحران کرونا و در نظرگرفتن خواست جمعی در مقابله با بیماری، امید اجتماعی را تقویت و مقابله همگانی با کووید ۱۹ را افزایش می دهد.

افزایش امید اجتماعی؛ کلید مقابله با کرونا

به گزارش قدس آنلاین، امید علی‌احمدی افزود: با بروز یک بحران در جامعه نظم اجتماعی با اختلال مواجه شده و ساختارهای اجتماعی نمی‌توانند نیازهای جامعه را پاسخ دهند.

وی تصریح کرد: با تداوم این روند انباشت نیازها و سرخوردگی‌های اجتماعی بروز خواهد کرد و در این شرایط ارائه راه‌حل‌های عاجل توسط قدرت‌مردان به منظور حمایت از منافع عمومی کشور می‌تواند امید و انگیزه شهروندان را تقویت کند.

این تحلیلگر اجتماعی افزود: در حقیقت ارائه این راه‌حل‌ها توان نظام اجتماعی و سیاسی کشور را به شهروندان نشان می‌دهد و این توانمندی روحیه نشاط و امیدواری را به جامعه بازمی‌گرداند.

علی‌احمدی یادآور شد: با شیوع کرونا در کشور هم باید گروهی متشکل از نخبگان جامعه به ارائه راهکارهای متناسب با شرایط روز اقدام و این راهکارها مورد توجه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشوری قرار گیرد.

وی اضافه کرد: گروه‌های متعدد اجتماعی هم باید به شکل واحد عمل کرده و طرح و برنامه‌ها را با رای و نظرات مردم هماهنگ کنند. بدون شک لحاظ کردن خواست عمومی در برنامه‌های مقابله با بحران امید اجتماعی، احساس رضایت از زندگی و امید به آینده را تقویت می‌کند.  

وی تصریح کرد: برای تزریق روحیه امیدواری به جامعه همچنین باید با مردم گفت وگو شود. برخی از مسائل نظیر فوت نزدیکان به سهولت از ذهن بازماندگان قربانیان کرونا پاک نمی‌شود، آثار و نتایجی منفی را در سال‌های آتی به دنبال داشته و بنابراین لازم است، در خصوص ابعاد مختلف این بحران با مردم صحبت شود.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به تاثیر بحران کرونا بر روابط خانوادگی یادآور شد: با شیوع این بیماری در جهان نظم اجتماعی خانواده بهم ریخته و اعضا ناگزیر به سازگاری با شرایط روز و پذیرش سبک جدیدی از زندگی شدند.

این جامعه‌شناس خانواده توضیح داد: عمدتا یک بازه زمانی به منظور جایگزینی نظم جدید در خانواده به طول انجامیده و در این دوران برخی بحران‌ها که ناشی از تغییر و تحولات ساختار اجتماعی خانواده است، بروز می‌کند. اما پس از گذر از این ایام و پذیرش نظم جدید خانواده خود را با موقعیت جدید تطبیق می‌دهد.

وی ادامه داد: این تغییرات هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی خانواده‌ها را نیز افزایش می‌دهد، کاهش این هزینه‌ها برای هر خانوار نیز بی‌تردید روحیه نشاط و امیدواری را تقویت می‌کند.

علی‌احمدی گفت: در این دوران بروز برخی آسیب‌های اجتماعی همانند خشونت‌ خانگی هم با اتصال به محیط بیرونی، سازمان‌های مربوطه، حمایت نظام خویشاوندی و نظارت مراکز اجتماعی کشور کاهش و برطرف خواهد شد.

به گزارش ایرنا، امید به زندگی به عنوان یکی از شاخص‌های سنجش پیشرفت یا عقب‌ماندگی که با رشد سطح بهداشت و درمان در یک جامعه‌ افزایش می‌یابد، در دو سال گذشته با شیوع بیماری همه‌گیر کرونا تحت تاثیر قرار گرفته و مستلزم افزایش آگاهی‌بخشی عمومی، سطح واکسیناسیون، پیشگیری از شیوع مجدد بیماری و در نهایت بازگشت روحیه نشاط و امیدواری است.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا کنون ۵۴ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۷۱ نفر نیز دُز اول، ۳۷ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۵۴۲ نفر دُز دوم و ۱۲۹ هزار و ۱۲۴ نفر دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۲ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۷۳۷ دُز رسید.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.