مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه سالوک شهرستان اسفراین تاکنون ۵۲ راس حیات وحش را تلف کرده است.

تلفات وحوش در خراسان شمالی به ۵۲ راس رسید

به گزارش قدس آنلاین، حسن پهلوان اظهار داشت: در ۶ روز گذشته در گشت و پایش محیط‌بانان در پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک لاشه هشت راس میش وحشی و بره میش کشف و امحا شد.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی تلفات جدید نشان می دهد که بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک همچنان در میان حیات وحش تلفات دارد.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: پایش منطقه سالوک در قالب ۱۰ گروه بصورت هر روزه انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: آهک پاشی و ضدعفونی آبشخورهای منطقه و دور کردن دام های اهلی از مرز منطقه برای مقابله با بیماری ادامه دارد.

وی درباره اثرات خشکسالی بر شیوع بیماری در حیات وحش اظهار داشت: در سال های خشکسالی حیوان به لحاظ جسمی ضعیف می شود از این رو تلاش داریم تا تغذیه دستی وحوش در مناطق مختلف انجام شده است، البته در این زمینه با کمبود اعتبار روبه رو هستیم و در حال رایزنی برای تامین اعتبار از استانداری هستیم.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تغذیه دستی حیات وحش با توجه به مناسب بودن وضعیت تولید علوفه در مراتع و نیز نزدیک شدن فصل سرما ضروری است.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اعلام کرده است که به احتمال فراوان منشا بیماری دام اهلی است که به صورت غیرمجاز در منطقه حضور دارند.

پارک ملی سالوک با گستره ۲۰ هزار هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین، به دلیل شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی، به عنوان یکی از متنوع ترین زیستگاه های استان شناخته می شود.

بخش شمالی این پارک دارای جاذبه های طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیستگاه حیوانات کوه زی و قسمت جنوبی زیستگاه حیوانات دشت زی است.

قوچ و میش اوریال،  بز، پلنگ، گربه پالاس و گراز از جانوران شاخص پارک ملی سالوک اسفراین هستند.

شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، ۲ منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکار ممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهم‌ترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور محسوب می شود.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.