مدیر حوزه علمیه خواهران لرستان تبلیغ را مهمترین رسالت طلاب ذکر کرد و گفت: طلاب و مبلغان برای پاسخگویی به شبهاتی که از سوی مخاطبان مطرح می‌شود با مطالعه زیاد و حدیث‌شناسی، بار علمی خود را افزایش دهند تا در برابر شبهات حرفی برای گفتن داشته باشند.

لزوم تقویت مهارت پاسخگویی به شبهات در طلاب

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام روح‌الله مهدوی‌خواه در دوره شبهه‌شناسی ویژه طلاب و مبلغات شهرستان خرم‌آباد که با موضوع بیان شبهات اعتقادی و پاسخگویی به شبهات در مدرسه علمیه معصومیه(س) خرم‌آباد برگزار شد، با بیان اینکه شبهات زیادی در رابطه با مسائل دینی و اعتقادی ممکن است برای مردم مطرح شود که طلاب و مبلغان باید پاسخگوی این شبهات باشند، اظهار کرد: وجود شبهات درباره دین و عقاید امری طبیعی بوده که بیشتر این شبهات در دین اسلام پس از پیامبر اکرم(ص) بوده که توسط امیرمؤمنان پاسخ داده می‌شد و غیر از آن حضرت کسی نتوانست به آنها پاسخ بدهد و در هر دوره ممکن است این شبهات دوباره پدیدار شود.

وی حدیث‌شناسی را گام اول و اصولی برای طلاب و مبلغان دانست و افزود: طلاب و مبلغان برای پاسخگویی به شبهاتی که از سوی مخاطبان مطرح می‌شود با مطالعه زیاد و حدیث‌شناسی خود را قوی کنند تا در برابر شبهات حرفی برای گفتن داشته باشند.

حجت‌الاسلام مهدوی‌خواه با بیان اینکه نبی مکرم اسلام وقتی وضو می‌گرفتند مسلمانان آب آن وضو را به‌عنوان تبرک می‌بردند پس چه شد که بعد از رحلت پیامبر وصیت ایشان در مورد جانشینی امام علی(ع) عملی نشد و این می‌تواند ایجاد شبهه کند، اضافه کرد: حلقه وصل اسلام با مردم، صحابه پیامبر(ص) هستند، اما باید بدانیم که صحابه دو دسته بودند یک دسته عادل بودند مثل سلمان، مقداد، ابوذر، جابر بن عبدالله انصاری و یک دسته از صحابه نیز فاسق بودند که نمونه‌هایی از دشمنی‌های آنان با دین اسلام را بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) و در جریان سقیفه شاهد بودیم.

این کارشناس مذهبی با اشاره به نقش و جانفشانی‌های حضرت فاطمه‌ زهرا(س) در زنده نگه داشتن یاد و نام نبی مکرم اسلام و اینکه اشک ریختن کمترین و کوچک‌ترین کاری است که ما برای حضرت زهرا(س) انجام می‌دهیم، ادامه داد: از اول خلقت یعنی از همان روزی که حضرت آدم(ع) پا به عرصه وجود گذاشت دو جریان حق و باطل نیز در جریان است؛ آدم حق بود و در مقابلش شیطان که باطل بود قرار داشت، هابیل حق بود و در مقابلش قابیل که باطل بود قرار داشت و در آیات قرآن نیز به این موضوع اشاره شده که همیشه گروهی هستند که اراده کرده‌اند نور خدا را خاموش کنند و در مقابل این آیه هم داریم که می‌گوید ما واجب کردیم که بندگان صالح خداوند وارث زمین می‌شوند.

وی با بیان اینکه هر دو گروه حق و باطل بر بودن خود اصرار دارند و مقابل دیگری جبهه‌گیری می‌کند و این باعث شده در طول تاریخ ما شاهد جنگ و درگیری بین دو جبهه حق و باطل باشیم، گفت: نبرد بین حق و باطل تا زمانی که «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا» محقق شود، ادامه خواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه خواهران لرستان با بیان اینکه تبلیغ یعنی رساندن مطلب به مخاطب و این مهمترین رسالت طلاب است، اظهار کرد: حضرت نوح(ع) ۹۵۰ سال رسالت کرد و در طول رسالتش کمتر از صد نفر به او ایمان آوردند، نبی مکرم اسلام نیز پس از مبعوث شدن به دلیل اینکه جریان باطل بر شهر مکه سیطره داشت، دعوت پیامبر تا سه سال به‌صورت مخفیانه انجام می‌شد و بعد از آن هم که تبلیغ و رسالت خود را آشکار کرد دیدیم که مجبور شد سه سال به همراه سایر مسلمان مکه در شعب ابیطالب به سر ببرد.

وی به موضوع جانشینی امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم از همان آغاز رسالتش در رابطه با امامت و جانشینی امام علی(ع) نیز زمینه‌سازی می‌کرد و در تبلیغش می‌گفت بت‌ها را کنار بگذارید و خدای یگانه را بپرستید و این یعنی توحید، همچنین می‌فرمود من پیامبر خدا هستم و برای هدایت شما آمده‌ام و این یعنی نبوت و همچنین می‌فرمود هر کسی از شما به من ایمان بیاورد برادر، جانشین و ولی من است و این یعنی امامت، پس می‌بینیم که نبی مکرم اسلام از همان ابتدا برای جانشینی امام علی(ع) در بین مسلمانان زمینه‌سازی می‌کرد و مسلمانان را برای پذیرفتن امامت و جانشینی امام علی(ع) آماده می‌کرد که متأسفانه با رحلت ایشان جریان نفاق دست به کار شد و برخلاف خواسته پیامبر اکرم(ص) زمینه خلافت سه خلیفه یعنی ابوبکر، عمان و عثمان را فراهم کردند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اهمیت توجه به مباحث اعتقادی و اینکه تا عقیده درست نشود نباید انتظار عمل داشت، گفت: در ابتدای رسالت پیامبر(ص) دو جریان حق و باطل که همانا مسلمانان و کفار بودند وجود داشت و بعد از هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه در شهر مدینه یک جریان دیگر به نام منافق نیز به دو جریان قبلی یعنی حق و باطل اضافه شد، منافقانی که زباناً و ظاهراً ایمان داشتند اما عملاً ایمان نداشتند و هدف‌شان فقط ضربه زدن به اسلام بود و ما می‌بینیم بیشترین ضربه به اسلام توسط همین جریان منافق صورت پذیرفت.

مدیر حوزه علمیه خواهران لرستان با بیان اینکه در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) این‌طور نبود که همه صحابه سخنان پیامبر(ص) را گوش کنند و مطیع او باشند که نمونه آن را در جریان صلح حدیبیه می‌بینیم، اضافه کرد: همین که نبی مکرم اسلام فرموده است: «هیچ پیغمبری به اندازه من اذیت نشد» می‌رساند که پیامبر اکرم(ص) از جانب برخی از صحابه‌ که منافق بودند و خود را مسلمان جا زده بودند، مورد اذیت و آزار قرار گرفت.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.