ایران و لبنان در حالی امروز ۱۵:۳۰ به مصاف هم می‌روند که دو تیم آخرین بار در سال ۹۲ رو در روی هم قرار گرفتند و از آن زمان تاکنون تغییر و تحولات بسیاری را به خود دیده‌اند.

آرایش ایران برای ۳ امتیاز لبنان

این دیدار که می‌تواند پل صعود به قطر هم باشد، یادآور شکست عجیب و تاریخی شاگردان کارلوس کی‌روش در سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۲) در بیروت است که شوک بزرگی را در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ به ایران وارد کرد و اوضاع با این شکست کاملاً دگرگون شد تا سناریوکادرفنی و هواداران فوتبال برای صعود راحت به برزیل، کاملاً پیچیده شود. شکست یک بر صفر ایران مقابل لبنان، تنها پیروزی این تیم در ۹ بازی گذشته دو تیم محسوب می‌شود.

در واقع تیم ملی بعد از آن شکست یک بر صفر، ظرف یک سال سه بار دیگر با لبنان بازی کرد که هر سه دیدار خود با لبنان در سال ۲۰۱۳ را با چهار یا پنچ گل پیروز شد تا مهر تأییدی بر این باشد که آن نتیجه کاملاً اتفاقی بود و از سوی دیگر هر اتفاقی در فوتبال امکان‌پذیر است. 

در آستانه دیدار دهم دو تیم نگاهی خواهیم داشت به تغییر و تحولات در ترکیب تیم ملی که این روزها تحت تأثیر اختلاف طارمی و اسکوچیچ و غیبت این مهاجم زهردار است.

 بیرانوند: بر خلاف امیر عابدزاده که در اوج است اوضاعش در فوتبال باشگاهی پرتغال اصلاً خوب نیست. با این حال او انتخاب اول کادرفنی است. تجربه بیرانوند قطعاً در این گردنه‌های مه آلود به کار می‌آید. با این حال عابدزاده هم کم شانس نیست.

شجاع خلیل‌زاده: اعتقاد اسکوچیچ به این مدافع باعث فراموشی عملکرد ضعیفش در تیم باشگاهی است. او به دلیل سرعت و قدرت سرزنی در قلب دفاع تیم ملی جا خوش کرده است.

کنعانی زادگان: زوج او  و شجاع فعلاً امکان هیچ تغییری را در این قسمت نمی‌دهد. ضمن اینکه دیگر مدافعان تیم ملی هنوز به پختگی و تسلط کنعانی نرسیده‌اند.

صادق محرمی: بازی‌های کم اشتباهش در تیم ملی به اضافه قدرت حمل توپش در مواقع حمله او را گزینه اول سمت راست ایران کرده است. بازی در کرواسی به او آموخته که باید احساسات را کنار بگذارد و ۱۰۰ درصد در خدمت تیم باشد. اسکوچیچ این را دوست دارد.

نورافکن: بازی‌های خوب امیری در قسمت چپ دفاعی کار را برای نورافکن سخت کرده است. با این حال در این بازی و در نبود طارمی شاید اسکوچیچ امیری را جلوتر بازی دهد و این شانس به نورافکن جنگنده برسد. باید منتظر تصمیم کادر فنی بود.

 نوراللهی: همه می‌دانند که احمد مهندس مرد کروات در میانه میدان است. نوراللهی بعد از شروع بد در امارات حالا خودش را پیدا کرده و مقابل لبنان با آمادگی بالایی انتخاب نخست سرمربی برای کمربند میانی است. تیم ملی البته سرلک را هم دارد.

سعید عزت اللهی: در اوج آمادگی بدنی و فنی است و نمایش‌های خوبش در بازی‌های قبل چاره‌ای برای کادر فنی نمی‌گذارد که روی او و شوت‌هایش و بازی عوض کردن‌هایش حساب ویژه‌ای باز کنند.او خوب به خط حمله اضافه می‌شود و این در بازی با لبنان مفید است.

 جهانبخش: نداریم بهتر از این بازیکن برای این پست. او حالا شم گلزنی بالایش را هم به تیم ملی هدیه داده و در هر بازی زهرش را می‌ریزد. جهانبخش نقطه اتکا خط حمله است و حالا در نبود طارمی وظیفه اش سنگین تر هم هست.

وحید امیری: آچار فرانسه مرد کروات است. اگر در دفاع چپ بازی نکند قطعاً در یک خط جلوتر به خط حمله اضافه می‌شود. قدرت دوندگی بالای او در کنار سازندگی مثبتش از او مهره‌ای دوست داشتنی و مفید هم در باشگاه و هم در تیم ملی ساخته است. 

کریم انصاری فرد: او در آزمونی سخت باید جای خالی طارمی مغضوب را پر کند. موفقیت زوج طارمی- آزمون فشار را روی کریم زیاد کرده است. اما بازیکنی که در جام جهانی گل زده است قطعاً بهترین گزینه برای مواجهه با این فشار است.

سردار آزمون: فیکس بازی خواهد کرد مثل بازی‌های قبل. نگین تیم ملی در مقدماتی جام جهانی آن‌قدر درخشان بوده که می‌تواند چشم هر خط دفاعی را بزند. در بیروت همه نگاه ها ابتدا به سردار است تا جور همه را بکشد.

احتمالات ترکیب: قلی‌زاده، سامان قدوس،میلاد سرلک،حاج صفی و مهدی قایدی بیشترین شانس را برای ورود به ترکیب اصلی در صورت هر جابه جایی دارند. برخی از آن‌ها در میانه بازی می‌توانند ورق را برگردانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.