پنجشنبه شب گذشته یکی از آمران به معروف و ناهیان از منکر شناخته شده شهر مشهد که برای تذکر لسانی وارد عمل شده بود، از سوی دو جوان که گفته می‌شود حالت طبیعی هم نداشتند مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

 ضرورت حمایت از عاملان  به واجب فراموش شده

امر به معروف یکی از حقوق عامه 

بارها از نبود حمایت کافی از افرادی که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کنند، صحبت‌هایی در رسانه‌ها منتشر که با واکنش‌های مثبت مسئولان دولتی نیز مواجه شده است. در این خصوص تاحدودی قوانین حمایت از این افراد که اگر حضور آن‌ها در جامعه کمرنگ شود بی‌تردید برخی زشتی‌ها و پلیدی‌ها به عرف تبدیل خواهند شد به‌روز شده است، اما همچنان در زمینه مبارزه با تهاجم فرهنگی، سربازان خط مقدم که شهروندان عادی یک جامعه هستند آنچنان که باید مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

ماجرای حمایت از آمران‌به‌معروف و ناهیان‌ازمنکر آن‌قدر برای یک نظام اسلامی مترقی دارای ارزش و اهمیت است که رهبرمعظم انقلاب در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضائیه که در تاریخ ۷/۴/۱۴۰۰ برگزار شد، بیان داشتند: «یک قلم از حقوق عامه همین مسئله‌ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است. البته متأسفانه این واجب آنچنان که باید و شاید در جامعه‌ ما جاری نیست اما گوشه و کنار هستند کسانی که آمربه‌معروف و ناهی از منکرند؛ این‌ها را نباید تنها گذاشت، باید از این‌ها حمایت کرد. البته بنده هم می‌دانم که افرادی هستند به نام امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بی‌خودی هیاهو می‌کنند و مقاصد دیگری را دنبال می‌کنند، خیلی خب، تشخیص بین آمر به معروف و ناهی از منکر واقعی و غیرواقعی هم باز با چه کسی است؟ باز با قوه‌قضائیه است دیگر؛ باید [کار] آن کسی را که واقعاً می‌فهمید آمربه‌معروف و ناهی‌ازمنکر است دنبال کنید».

مشخصات ضاربان موجود است

با این اوصاف روز گذشته مطلع شدیم یکی از آمران‌به‌معروف و ناهیان‌ازمنکر شناخته شده شهر مشهد در حوالی بولوار سجاد حین انجام این فریضه واجب از سوی چند فرد معلول‌الحال مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

باتوجه به اهمیت ماجرا، خبرنگار ما پیگیر موضوع شد و پس از صحبت با این شهروند مشهدی مشخص شد او پنجشنبه شب گذشته حین تردد در بولوار سجاد و عبور از مقابل خیابان بهارستان ۱۰، مشاهده می‌کند یک دستگاه سواری شاهین خاکستری رنگ با چهار سرنشین که حالت طبیعی هم نداشتند و دو نفر از آن‌ها هم کشف حجاب کرده بودند، هنگام توقف در کنار خیابان، موتورسیکلت یک پیک‌موتوری با خودرو آن‌ها برخورد می‌کند. در همین میان دو نفر از سرنشینان مرد، از خودرو پیاده شده و پیک موتوری را به باد کتک می‌گیرند.

این آمربه‌معروف و ناهی‌ازمنکر با دیدن صحنه درگیری برای آرام کردن فضا وارد عمل می‌شود و در حالی که به آن‌ها می‌گوید چرا پیک موتوری بی‌دفاع را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اید، با نشان دادن کارت و اعلام هویت در زمینه کشف حجاب به افراد داخل خودرو که مشخص بود آن‌ها حالت طبیعی ندارند، تذکر لسانی می‌دهد. 

پیگیری‌های خبرنگار ما حاکی از آن بود وقتی کار به اینجا می‌رسد یکی از سرنشینان مرد از پشت سر به او حمله‌ور می‌شود و با بطری شیشه‌ای ضربه‌ای به سر این آمربه‌معروف و ناهی‌ازمنکر می‌زند و او از شدت ضربه وارده روی زمین می‌افتد. اما این پایان هنجارشکنی‌های این افراد نبود و افراد مهاجم به سمت خانواده آمربه‌معروف که در خودرو نشسته بودند هم حمله‌ور شده و آن‌ها را مورد تهدید و فحاشی قرار دادند.

عاملان درگیری با این شهروند وظیفه‌شناس که براساس شنیده‌ها مشخص بود حالت طبیعی نداشتند، پس آنکه او را مورد ضرب و شتم قرار دادند، به سرعت از محل متواری شدند.
رمضانی، آمربه معروف و ناهی‌ازمنکرمشهدی درحالی که وضعیت جسمانی خود را مساعد توصیف کرد به خبرنگار ما گفت: پس از متواری شدن افراد مذکور موضوع به مقام قضایی منتقل و از آن طریق دیگر پیگیری‌ها انجام می‌شود. وی ادامه داد: با همراهی شاهدان ماجرا مشخصات خودرو را بدست آورده‌ام که این نکته هم به مقام قضایی منتقل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.