آیت الله جوادی آملی در پیام همایش معنویت و علوم اسلامی با بیان اینکه معنویت میزان عالم شدن است، گفت: علوم انسانی اگر با این میزان همراه نباشد نتیجه نمی‌دهد.

علوم انسانی اگر با معنویت همراه نباشد، نتیجه نمی‌دهد

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله جوادی آملی در پیام تصویری به افتتاحیه همایش ملی معنویت و علوم اسلامی که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب‌های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد ضمن قدردانی از دست اندرکاران این همایش گفت: پیوند معنویت و علوم انسانی محور این همایش و نشست است، علوم تجربی یک موضوع و مبادی و یک مسائلی دارد که میزان آن را منطق تشکیل می‌دهد، هر علم استدلالی یک موضوعی دارد که درباره عوارض و اعراض ذاتی او بحث می‌شود و یک سلسله مبادی تصوری و تصدیقیه دارد که زیربنای حل مسائل آن علم است و یک سلسله مسائلی دارد که در پرتو این مبادی حل می‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه ابراز داشت: راه حل برای استدلالی ها منطق است، منطق صوری، صغری و کبری و قیاس و استقرایی دارد که به آن میزان می‌گویند و اگر دانشوری بخواهد محصول علمش را با بیان ارائه کند، این منطق می‌خواهد و یا گذشته از آن منطق صرف و نحو می‌طلبد.

وی ادامه داد: برای فکر کردن، منطق لازم است و برای گفتن و نوشتن نحو و صرف لازم است. ادبیات میزان گفتن و نوشتن و منطق میزان فکر کردن است، موضوع و مبادی و مسائل هم جز عناصر محوری هر علم می‌باشد. علوم انسانی گذشته از موضوع و مبادی و مسائل، یک میزان علم حصولی به نام منطق و یک میزان گفتاری و نوشتاری به نام صرف و نحو و دستور زبان فارسی دارد.

این مرجع تقلید جهان تشیع با طرح این پرسش که سهم معنویت درباره علوم چیست، اظهار کرد: علم یک وقت علم حصولی برای ذهن نتیجه به بار می‌آورد و در اینجا منطق کافی است، اما آیا رهاورد علم در جان انسان اثر می‌گذارد یا خیر، میزانی دارد که آن میزان نه منطق است و نه دستور زبان، بلکه علوم انسانی یک یافتن لازم است و این یافتن میزانی دارد، میزان یافتن، منطق و دستور زبان فارسی نیست.

مفسر قرآن کریم افزود: کسانی که در علوم ربانی تلاش و کوشش می‌کنند برای این یافتن میزانی را معرفی کرده اند و آن طهارت و تقوای روح است، درجات فرشته شدن است.

آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: معنویت میزان عالم شدن است. علوم انسانی اگر با این میزان همراه نباشد نتیجه نمی‌دهد. نگاه به ملکوت ترازو می‌خواهد و منطق و صرف ونحو میزان این ملکوت نیست، نشاط درونی و فرشته شدن و مناجات و سحرخوانی را معنویت تأمین می‌کند و این معنویت میزان علوم ربانی است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه از میدان انقلاب جدا نشویم، خاطرنشان کرد: بیان نورانی امیرالمومنین (ع) می‌فرماید که میدان انقلاب را فراموش نکنید، این میدان انقلاب کجاست، حضرت در نهج البلاغه فرمودند که اهل بیت میدان انقلاب می‌باشند و نباید از آن‌ها جدا شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.