«آریا قهرمانی»؛ مخترع دهه هفتادی همدانی است که با مهندسی معکوس و ده‌ها مورد اختراع در راستای خودکفایی کشور گام برداشته، او معتقد است باید با همه سختی‌ها در ایران ماند و کار کرد تا روزی برسد که محصولات ایرانی به تمام دنیا صادر شوند.

 از ثبت ده‌ها طرح‌ نوآور تا نرفتن به‌خاطر وطن

به گزارش قدس آنلاین، بعضی از آدم‌ها تا دلت بخواهد حرف برای گفتن دارند، آدم‌هایی که حرف آنها برای مردم منشا خیر و برکت است و هم سخن شدن با آنها لطف دیگری دارد به ویژه اگر نخبه‌ای باشد که برای حل مشکلات مردم فکر ‌کند و دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.

 همین کافی است که عنوان بسیجی را برازنده او بدانیم، تفکر و روحیه‌ای که در برهه‌های حساس حلال مشکلات ایران اسلامی است و همچنان به عنوان یک شجره طیبه رشد می‌کند و بالنده می‌شود، این روحیه در همه نسل‌ها ساری و جاری است، حتی افرادی که در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نبودند.

 نمونه این موارد آریا قهرمانی، ۲۵ ساله و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته الکترونیک است. این مخترع دهه هفتادی معتقد است که باید با همه سختی‌ها و با وجود برخی درهای بسته در ایران ماند و کار کرد تا روزی برسد که محصولات ایرانی به دنیا صادر شوند.

آریا از همان دوران طفولیت ذهنی پرسشگر داشته و برای پاسخ به آنها ایده‌هایی را تولید می‌کرده، ایده‌هایی که امروز چراغ راهی شدند برای کارهای بزرگ و خدمت به کشوری که به آن عشق می‌ورزد، این مخترع دهه هفتادی می‌گوید: «از زمانی که به یادم دارم ایده‌های خلاقانه داشتم، فکر کنم مخترع بودنم از همان روزهای کودکی آغاز شد و در همان دوران اولین چیزی که دوست داشتم بسازم لامپ بود، در مورد لامپ رشته‌ای خیلی کنجکاو بودم البته در مجموع ذهن پویا و خلاقی داشتم به طوری که تمام اسباب‌بازی‌ها یا وسایلی که اجازه داشتم را باز می‌کردم و با سر هم کردن قطعات وسایل جدید می‌ساختم.

۷ یا ۸ ساله که بودم اختراعات کوچکی مثل ابزار برش‌کاری یا دریل‌کاری می‌ساختم به طور مثال با رولت خیاطی مادرم تیغ اره درست کرده بودم و جالب‌تر از آن هنوز این ابزارهای کوچک را نگه داشتم و گاهی به سراغ آنها می‌روم. همین ابزار برش را بعدها در ابعاد بزرگتر و به صورت جدی‌تر و قوی‌تر ساختم و اغلب مواقع استفاده می‌کنم.  

 در روزهای اولیه با روند ثبت اختراع خیلی آشنا نبودم تا اینکه وارد دانشگاه شدم و در دوره‌های علمی متفاوت شرکت کردم و تصمیم گرفتم این ایده‌ها را به ثبت برسانم و به طور جدی در این مسیر گام برداشتم.

 ثبت اختراع طرح‌های خلاقانه را پیش گرفتم چراکه نوآورانه بودن هر طرح با ثبت آن تایید می‌شود، در واقع طرح‌هایی ثبت اختراع می‌شوند که کاملا جدید و نوآورانه باشند.

ناگفته نماند الان هم هر وسیله‌ای که خریداری می‌کنم چه در حیطه پژوهش، چه وسایل شخصی آنها را باز و نحوه کارکرد دستگاه را بررسی و به متریال استفاده شده دقت می‌کنم؛ تفاوتی ندارد دستگاه ساده یا پیچیده باشد حتما این کار را انجام می‌دهم از وسایل اندازه‌گیری گرفته تا تجهیزات بزرگتر و پیچیده‌تر.»


اختراعاتی برای افزایش تولید عسل تا کاهش هزینه‌های کشور

ذهن جستجوگر آریا در حوزه‌های مختلفی سرک می‌کشد، به طوری که توانسته در حوزه‌های محتلف دست به اختراعاتی بزند که می‌توانند نیازهای مردم را رفع و از وابستگی کشور به خارج بکاهند.

 نکته جالب گستره ذهن او است، گاهی به دشت و باغ و گل سر می‌زند و محو زیبایی‌های دنیای زنبورهای عسل می‌شود و گاهی هم در کارزار تحریم به دنبال ارتقای تجهیزات صنعتی کشور می‌رود، آریا درباره دستگاه‌هایی که ساخته و ایده‌هایی که ثبت کرده، بیان می‌کند: «ابداعات متنوعی داشتم اعم از پروژه‌های صنعتی، تجاری و نظامی به طوری که تاکنون دو طرح‌ ثبت اختراع و ۹ طرح دیگر وارد مراحل مختلف داوری شده، دستگاهی که از طریق امواج آلتراسونیک و گیگاهرتز کنترل زنبور عسل در محدوده خاصی را بر عهده دارد و هنگام جمع‌آوری عسل هم به جای استفاده از دودزا به کار گرفته می‌شود با مزیت آسیب‌رسانی به مراتب کمتر، نمونه‌ای از این پروژه‌هاست.

یکی دیگر از طرح‌ها، سنسور سطح‌سنج است با توجه به اندازه‌گیری ارتفاعات سیالات داخل مخازن این طرح بسیار اهمیت دارد از همین رو سنسوری جدید با قابلیت‌های جدید در این راستا ساخته شد.

پروژه صنعتی هم در این بین ساختیم، دستگاهی به نام هایپوکلروس اسید ژنراتور که ماده ضدعفونی‌کننده خیلی قوی با مواد اولیه آب و نمک تولید می‌کند، فرآیند این دستگاه از طریق اعمال الکتریسیته به محلول و تجزیه آن صورت می‌گیرد.

محلول تولیدی به مراتب بی‌خطرتر از ضدعفونی‌کننده‌های دیگر است ضمن اینکه اثرگذاری بیشتری حدود ۱۰۰ برابر دارد؛ این دستگاه به صورت صنعتی در این مقیاس برای اولین بار با مهندسی معکوس در کشور تولید شد. تولید انبوه این دستگاه با هزینه خیلی پایین‌تر نسبت به نمونه‌های خارجی به نتیجه می‌رسد و در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد از جمله سطوح، پارچه، ظروف و هر وسیله‌ای که فکر کنید قابل استفاده است، این محلول در مرغداری‌ها، گاوداری‌ها، گلخانه‌هایی که تولید بذر یا نهال دارند و سالن تولید قارچ کاربرد صنعتی دارد.

اگر بخواهم کلی توضیح دهم این محلول قابلیت جایگزینی ضدعفونی‌کننده‌های صنعتی را دارد و نمونه صنعتی آن تولید و آماده جذب سرمایه‌گذار است انشاءالله به زودی این محلول وارد چرخه صنعت خواهد شد.

 این محلول از لحاظ قیمت تمام شده هم حرف برای گفتن دارد به نحوی که قیمت نمونه خارجی آن بابت هر دستگاهی با ظرفیت ۱۰ لیتر ۳۳ هزار دلار است در حالی که محصول تولیدی ما هزار دلار تمام می‌شود. این دستگاه از لحاظ تجاری بازار خوبی دارد و با مهندسی معکوس به نتیجه رسیده و کاملا در راستای رفع نیاز داخل، تولید شده است.

طرح‌هایی هم در زمینه محصولات نظامی داشتم و لازم می‌دانم بگویم ساخت محصولات نظامی جزو علاقمندی‌های من است، کار برای مخاطبان و تولید محصولات خاص جذابیت بسیاری دارد. سن و سالم قد نمی‌دهد اما شنیده‌ام که جنگنده‌های ایران بعد از انقلاب و در دوران دفاع مقدس با چالش تعمیر و نگهداری بدون قطعات یدکی کشور سازنده روبرو بودند و مهندس‌های آن زمان یک شبه با تکیه بر توان داخل از این بحران عبور کردند بنابراین تولیدات ایرانی چه در زمینه نظامی و چه در حوزه‌ها دیگر عدم وابستگی به کشورهای غربی رقم می‌زند.»


آرزویی برای کاهش وابستگی کشور به خارج

این نخبه جوان، جدای از اینکه در حوزه‌های صنعتی، تجاری و نظامی ورود کرده، دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی هم دارد به همین دلیل دردمند شده و با کار و تلاش برای مردم احساس رضایتمندی در وجودش جان می‌گیرد و روحیه بسیجی در آن متبلور می‌شود.

مگر نه اینکه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، همان‌هایی که آریاها آنها را ندیده‌اند، برای حفظ امنیت و جان مردم به جبهه‌های حق علیه باطل شتافتند، حالا او احساس می‌کند مقاومت و ایستادگی در دنیای امروز یعنی کار، تولید و ارسال محصولات ایرانی به سراسر دنیا و به رخ کشیدن اقتدار کشور در مقابل تمام دشمنی‌ها و بدخواهی‌هایی که چشم دیدن ایران قوی را ندارند.

 این مخترع جوان در این رابطه اضافه می‌کند: «کار و تلاش برای مردم در سطوح مختلف حس رضایتمندی در پی دارد به ویژه اگر در راستای حفظ اعتقادات باشد خیلی خوشایندتر است، در مورد اولویت‌های زندگی باید بگویم مادیات در زندگی من قطعا اولویت آخر خواهد بود پس با افتخار به عنوان یک بسیجی با تفکر و روحیه بسیجی گام برمی‌دارم.

تفکر بسیجی یعنی اولویت با مردم باشد، کار برای مردم باشد همه ما جزیی از ایران هستیم و باید برای سعادتمندی کشور از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

در حال حاضر اول راه هستم اما هیچ وقت ادامه تحصیل برای من تمام نمی‌شود مصمم هستم تا جایی که ممکن است تحصیلات عالیه را ادامه دهم از طرفی پژوهش‌های علمی هم انتها ندارد اما ایجاد اشتغال برای نخبگان و تولید دستگاه‌هایی که وابستگی کشور را از بیگانه کمتر می‌کند در صدر آرزوهایم قرار دارد چراکه این زنجیره و مکتب باید ادامه پیدا کند و روز به روز ایران و ایرانی بی‌نیازتر شود.

 اگرچه ورود به عرصه‌های سیاسی و فرهنگی هم جزو علاقمندی‌هایم به حساب می‌آید و امیدوارم در فضاهای فرهنگی تحولی رخ دهد.»


طرح‌هایی که در بی‌توجهی و بروکراسی طولانی می‌سوزند

آریا اگرچه مصمم است که برای کشورش گامی بلند بردارد، اما موانعی هم بر سر راه دارد، موانعی که اغلب نخبگان با آن روبرو هستند و مقام معظم رهبری بارها و در همین دیدار اخیر با جمعی از نخبگان کشور خواهان برطرف کردن آنها و توجه به نخبگان شدند.

 کاهش بروکراسی اداری و حمایت واقعی و بدون شعارزدگی که بتواند اهداف نخبگان را برای کمک به اعتلای کشور محقق کند، از مهمترین مسائل است. امروزه یکی از گلایه‌های نخبگان پروسه طولانی و فرسایشی است که انرژی پژوهشگران را می‌گیرد و مانع از ظهور و بروز خلاقیت‌های آنها می‌شود.

 در میان ادارات و متولیان افرادی هستند که اهمیتی برای تولیدات مخترعان قائل نمی‌شوند و درکی از لزوم این ابداعات برای سربلندی بیشتر کشور ندارند.

حالا نخبه بسیجی ما انتظار دارد طرح‌های مهم که باری از دوش مردم برمی‌دارد، به صورت جدی‌تر مورد بررسی قرار گیرد تا منفعت آن بیشتر به مردم برسد. او در این باره می‌گوید: «یکی از مشکلات ما در زمینه پژوهش‌های علمی و اختراعات این است که بسیاری از طرح‌ها در داخل استفاده نمی‌شوند مورد دیگر بروکراسی طولانی ادارات و مخالفت کارشناسان به دلایل شخصی است، بعضی از مواقع هم ایده‌ها آنقدر روی میز خاک می‌خورد که کلا فراموش می‌شوند.

بسیاری از طرح‌های بنده به همین ترتیب بوده یعنی اگر پاشنه کشیده پیگیری نمی‌کردم به ثمر نمی‌نشست، انتظار دارم طرح‌هایی که در بالاترین سطوح ارائه می‌شود در دستور کار و بررسی قرار گیرد نه اینکه به دست فراموشی سپرده شود چراکه بسیاری از این پروژه‌ها قرار است باری از دوش مردم بردارد و خدمتی باشد برای حل مشکلات در بخش‌های مختلف.

متاسفانه پژوهشگران در کشور مدام با درهای بسته و شنیدن نه مواجه می‌شوند و راه سختی در پیش دارند، به نظرم باید کفش آهنین پوشید و قدم برداشت.»

می‌مانیم و می‌سازیم

البته روحیه بسیجی آریا باعث شده تا او از برخی از بی‌مهری‌ها و ناملایمات خسته نشود و فکر مهاجرت هم نباشد، اگرچه تصور آن وسوسه‌انگیز است و می‌تواند بسیاری از افراد را برانگیزاند، او می‌خواهد بسیجی‌وار بماند و در ساخت ایران سهیم باشد، بنابراین اضافه می‌کند: «شاید خارج از کشور جذابیت داشته باشد و نخبگان مورد حمایت قرار بگیرند، شرایط مالی هم قابل قیاس با شرایط ما نیست اما امریکا، آلمان و فرانسه یا هر کجای دیگر کشور من نیست. با وجود تمام نه شنیدن‌ها و مشکلات ریز و درشت اعتقادی به رفتن ندارم اصلا جایی برای رفتن نیست، اگر قرار است کاری انجام شود باید برای ایران و هموطنانمان باشد.»

آریا قهرمانی نخبه ملی همدانی در پایان می‌گوید «از همراهی‌های خانواده‌ام، همکار مخترعم محمد ارغوان، اساتید متخصص و با تجربه‌ و مجموعه بسیج علمی همدان تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدوارم در آینده نزدیک تولیدات ایرانی به سراسر دنیا صادر شود».


منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.