آنگلا مرکل در آخرین سخنرانی رسمی خود به عنوان صدراعظم آلمان از اعتماد مردم این کشور و همه دست‌اندرکاران کادر درمان به خاطر مبارزه بی‌امان با کرونا تشکر کرد. مراسم وداع او در برلین با رژه سربازان مشعل‌ به‌دست همراه بود.

آنگلا مرکل در مراسمی رسمی با مقام صدراعظمی آلمان خداحافظی کرد

به گزارش قدس آنلاین، آنگلا مرکل شامگاه پنجشنبه بعد از ۱۶ سال صدر اعظمی آلمان طی مراسمی رسمی در محوطه وزارت دفاع آلمان در برلین از این مقام خداحافظی کرد.

او در این مراسم که با رژه سربازان مشعل به‌دست همراه بود از مردم آلمان به دلیل اعتمادشان تشکر کرد. مرکل همچنین بار دیگر از زحمات پزشکان، پرستاران و همه دست‌اندرکاران حوزه بهداشت و درمان به دلیل مبارزه بی‌وقفه با پاندمی کرونا تشکر و قدردانی کرد.

مرکل گفت: «من می‌خواهم از هم کسانی که با همه توان خود با کرونا مبارزه کرده‌اند تشکر کنم.»

او نه تنها از کادر درمان بلکه از همه "دست‌های یاری‌بخش" در سازمان‌های امدادی و ارتش آلمان قدردانی به عمل آورد.

به گزارش دویچه وله این سیاستمدار کهنه‌کار حزب دموکرات‌مسیحی آلمان همزمان از همه کسانی که در دوران پاندمی کرونا "دانش عملی را انکار کرده و آشوب به پا می‌کنند" انتقاد کرد.

مرکل گفت: «آن جا که نفرت و خشونت ابزاری مشروع در مسیر منافع تلقی می‌شود تحمل ما به عنوان افرادی دموکرات به انتها می‌رسد.»

مرکل ۱۶ سال صدارت خود را "پرحادثه و چالش‌برانگیز" خواند؛ فراز و نشیبی که صدراعظم را چه از نظر سیاسی و چه از نظر انسانی "از سویی به مبارزه طلبیده و از دیگرسو غنی کرده‌اند".

مرکل گفت که وظیفه‌اش را همواره "با شادی قلبی" انجام داده است. در این مراسم که تحت تدابیر شدید کرونایی انجام شد به درخواست او، دو تصنیف "برای من باید فقط رز قرمز ببارد" هیلدگارد و "فیلم رنگی را فراموش کردی" نینا هاگن و همچنین آهنگ کلیسایی "خدای بزرگ، تو را می‌ستایم" پخش شد.

مطابق برنامه‌ای که احزاب ائتلاف سه‌گانه سوسیال‌دموکرات، دموکرات‌ آزاد و سبزها ارائه کرده‌اند، قرار است در دومین هفته دسامبر اولاف شولتس، سیاستمدار حزب سوسیال‌دموکرات به عنوان صدراعظم جدید آلمان انتخاب شود.

مرکل اگرچه که شامگاه پنج‌شنبه رسما با صدارت اعظمی آلمان خداحافظی کرده اما تا انتخاب شولتس هدایت امور را به صورت نیابتی بر عهده خواهد داشت.

او پیش از این بارها گفته بود که کنار کشیدن از مسند قدرت برایش دشوار نیست و پس از آن فرصت زیادی برای "مطالعه و خواب" خواهد داشت.

مرکل در ‌مصاحبه‌ای اختصاصی با بخش مرکزی دویچه‌ وله که هشتم نوامبر سال ۲۰۲۱ منتشر شد در پاسخ به این پرسش که قصد دارد در آینده چه کارهایی انجام دهد، گفت: «هنوز برنامه‌ای ندارم. ابتدا کمی استراحت می‌کنم تا بعد ببینم چه می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.