خشکسالی و دیگر موانع بزرگ برسر راه کشاورزی ایلام، باعث شده کشاورزان استان در سال جاری با مشکلات متعددی برای کشت محصولات مواجه باشند.

موانع بزرگ بر سر راه کشاورزی ایلام/ خشکسالی بزرگترین مانع رشد است

به گزارش قدس آنلاین، بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی استان ایلام به شمار می‌رود زیرا این بخش توانسته است از نظر اشتغالزایی، تأمین درآمد و سهم آن در تولید ناخالص ملی، تأمین نیازهای مصرف جمعیت موقعیت مطلوب‌تری را نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی کسب کند.

بخش کشاورزی در اقتصاد استان ایلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است، متأسفانه در سال‌های اخیر این بخش به دلایل مختلف از جمله خشکسالی، کمبود سرمایه و سرمایه گذار، عدم وجود بازار مناسب برای محصولات تولیدی، وسعت کم اراضی، عدم استفاده مناسب از مکانیزاسیون کشاورزی، بالا بودن میزان اراضی دیم، بیکاری فصلی کشاورزان، مشکلات مربوط به فروش محصولات روبرو شده است.

شناخت دقیق مسائل، مشکلات و معضلات بخش کشاورزی استان ایلام نیازمند تدوین برنامه مناسب و همه جانبه و توجه جدی مسئولان کشوری و استانی است.

از کشاورز هیچ حمایتی نمی‌شود

یکی از کشاورزان ایلامی اظهار داشت: با توجه به خشکسالی بسیاری از زمین‌های کشاورزی در استان نیاز به آبیاری بارانی دارند زیرا هم مصرف آب کم می‌شود و هم اینکه کشاورزی به صرفه است، من چند هکتار زمین کشاورزی دارم اما هنوز زمین خود را به زیر کشت نبرده‌ام چون هزینه زیادی دارد.

مهدی سلیمی افزود: قیمت هر کیلوگرم گندم مبلغ هفت هزار تومان است و از کشاورز هیچ حمایتی نمی‌شود، شخم زدن با تراکتور نیز بسیار هزینه بردار است.

وی تصریح کرد: هزینه بذر نیز بسیار گران است و همه این مسائل باعث می‌شود که کشاورز از کار کشاورزی دلسرد شود، امیدوار هستیم که دولت در این راستا کمکی به ما کشاورزان داشته باشد.

سلیمی بیان کرد: خشکسالی بیش از دو سال است که باعث شده که کشاورزان ضرر زیادی داشته باشند چراکه اکثر زمین‌های استان دیم هستند.

برنامه ریزی برای افزایش اراضی آبی کشاورزی در ایلام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام اظهار داشت: کشاورزی استان ایلام به لحاظ برخورداری از تنوع خاص اقلیمی، وجود منابع آبی سطحی، اراضی کشاورزی و اقدامات خوبی که در طول سنوات گذشته در بخش تأمین آب در سطح استان صورت گرفته، هم اکنون نسبت به قبل از پیشرفت قابل توجهی داشته است.

محمدعلی اقدسی افزود: به عنوان مثال در بحث کشت دانه‌های روغنی کلزا، استان ایلام از نظر تولید مقام سوم را در سطح کشور دارد.

وی در خصوص تولید گندم نیز اظهار کرد: در استان ایلام سه برابر نیاز استان را در شرایط نرمال تولید گندم وجود دارد که در این راستا اقدامات بسیار خوبی در ادوار گذشته برای توسعه و پیشرفت کشاورزی در استان صورت گرفته است.

موانع بزرگ بر سر راه کشاورزی ایلام/ خشکسالی بزرگترین مانع رشد است

اقدسی بیان داشت: البته در استان ایلام ظرفیت تولید بیشتر از این مقدار در مناطق مختلف آن وجود دارد، با توجه به چشم اندازی که از توسعه اراضی آبی در سطح استان است، با به نتیجه رسیدن سامانه گرمسیری و طرح احیای اراضی ۵۰ هزار هکتاری دشت عباس، مهار آب‌های سطحی و رودخانه‌های مرزی سطح زیر کشت اراضی آبی استان توسعه پیدا می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: هم اکنون سطح زیرکشت اراضی آبی استان ۱۲۰ هزار هکتار است، با توسعه اراضی آبی در استان سطح زیر کشت اراضی آبی به بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار در سنوات آینده خواهد رسید.

اقدسی اضافه کرد: چون اقلیم استان ایلام یک اقلیم معتدل گرمسیری است، امکان انجام چند کشت در طول سال وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه توسعه اراضی آبی بیشتر در جنوب استان است، افزود: جنوب استان نیز این امکان را فراهم کرده که به دلیل اقلیم خاص بتوانیم در سال ۲ کشت یا حتی در مواردی ۳ کشت در این اراضی داشته باشیم.

تولید سالانه ۸۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی در ایلام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام افزود: امسال حدود ۶۰ هزار هکتار اراضی گندم استان به صورت آبی و حدود ۸۵ هزار هکتار به صورت دیم کشت شده است.

وی گفت: ۳۳۰ هزار هکتار کل اراضی زراعی قابل کشت استان است، در شرایط نرمال نیز حدود ۸۵۰ هزار تن تولید محصولات زراعی استان در سال است.

موانع بزرگ بر سر راه کشاورزی ایلام/ خشکسالی بزرگترین مانع رشد است

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی‌های مکرر منابع آبی استان چه آب‌های سطحی و چه آب‌های زیرزمینی از نظر کمیت و کیفیت افت قابل توجهی را داشته‌اند، متأسفانه کشاورزان استان به خصوص کشاورزان دیم کار و حتی کشاورزانی که اراضی آبی نیز دارند با مشکل مواجه شده‌اند.

اقدسی عنوان کرد: متأسفانه در سنوات اخیر هزینه تولید محصولات کشاورزی از نهاده‌ها گرفته تا دیگر مسائل مانند هزینه ماشین آلات بالا رفته است.

تمامی پروژه‌های تأمین آب با اجرای سیستم‌های نوین همراه است

وی گفت: وقتی که هزینه تولید بالا رود کشت تا حدودی برای کشاورز غیراقتصادی خواهد شد، اما در کنار این مسائل و مشکلات در بحث قیمت گذاری محصولات کشاورزی رقم‌های بسیار خوبی در نظرگرفته شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: قیمت خرید تضمینی گندم برای کشاورزان به ازای هر کیلوگرم هفت هزار و ۵۰۰ تومان و کلزا حدود ۱۵ هزار تومان درنظرگرفته شده است.

وی بیان داشت: برای حل مشکل کم آبی در بخش کشاورزی استان ایلام، هم اکنون تمامی پروژه‌های تأمین آب با اجرای سیستم‌های نوین همراه هستند.

اقدسی بیان کرد: خوشبختانه دولت هم تسهیلات خوبی را در اختیار کشاورز قرار می‌دهد و برای کشاورزانی که تمایل دارند که سیستم‌های نوین آبیاری را اجرا کنند، ۸۵ درصد هزینه‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود.

با توجه به اینکه شغل اصلی مردم استان در بخش کشاورزی است و امکان خشکسالی در سال‌های آینده، نیاز است توجه ویژه ای به پروژه‌های تأمین آب و سیستم‌های آبیاری نوین در استان شود.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.