دبیرکل پیشین ناتو، نسبت به برنامه روسیه برای حمله به اوکراین در میان تنش‌های فزاینده، هشدار داده و هدف نهایی روسیه را، عدم عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا و ناتو دانست.

دبیرکل سابق ناتو: روسیه برنامه دقیقی برای حمله به اوکراین دارد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آندرس فوگ راسموسن، نخست وزیر سابق دانمارک که در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ دبیرکل ناتو بود، به بررسی اطلاعات آمریکا مبنی بر حمله احتمالی روسیه به اوکراین با ۱۷۵ هزار سرباز و در اوایل سال ۲۰۲۲ پرداخت.

به گفته راسموسن، «حمله» احتمالی روسیه به اوکراین از سه مرحله تشکیل شده است؛ مرحله اول مسدود کردن دسترسی اوکراین به دریای سیاه برای جلوگیری از ورود منابع جدید است؛ اوکراین در مرحله بعد، هدف بمباران شدید روسیه قرار گرفته و در آخر، نیروهای روسیه وارد کی‌یف خواهند شد.

راسموسن گفت: نقشه ملموس و منسجمی است؛ اما هنوز نمی‌دانیم که آیا پوتین به آن جامه عمل خواهد پوشاند یا خیر.

به گفته راسموسن، الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه از طریق یک همه‌پرسی، تعجب شدید ناتو را در پی داشت؛ اما حمله احتمالی سال آینده روسیه به اوکراین، تا این حد تعجب‌برانگیز نخواهد بود. راسموسن با این حال اذعان داشت که نمی‌داند آیا روسیه واقعا این کار را می‌کند یا نه. پیش از این، مقامات ارشد دولت آمریکا گفتند که واشنگتن معتقد است که روسیه آماده است تا از سه جهت به اوکراین حمله کند.

او گفت: حالا هم آمریکایی‌ها و هم اتحادیه اروپا می‌دانند که این کار چه در داخل و چه در خارج، برای پوتین گران تمام خواهد شد و تحریم‌های بسیاری را برای روسیه در پی خواهد داشت.

به گفته این دبیرکل پیشین ناتو، هدف بلندمدت روسیه این است که دست اوکراین را از عضویت ناتو و اتحادیه اروپا کوتاه کند، بنابراین با اقدامات خود، اوکراین را در وضعیتی قرار می‌دهد که مشکلات عدیده‌اش، اتحادیه اروپا و ناتو را نسبت به اعطای حق عضویت به این کشور «پردردسر»، بر حذر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.