رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: واکسن رازی با ۱۰ میکروگرم آنتی ژن در یک دُز، رتبه دوم مناسبترین واکسن جهان برای کودکان را به خود اختصاص داده است.

واکسن کرونای مناسب برای کودکان/ تولید ۲۰ میلیون دُز واکسن رازی تا پایان دی ماه

به گزارش قدس آنلاین، علی اسحاقی رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در برنامه سعادت آباد رادیو تهران به پاره ای از پرسش‌ها در خصوص تولید و تاثیرگذاری این واکسن در مقابل سویه اُمیکرون و مصرف آن به عنوان دُز یادآور پاسخ داد.

اسحاقی گفت: واکسن رازی مجوز مصرف اضطراری گرفته و ۵ میلیون دُز آن چند هفته است که آماده مصرف و توسط وزارت جهاد سازندگی به وزارت بهداشت تحویل داده شده است. ۵ میلیون دُز دیگر از این واکسن در دست تولید است و بسته به میزان نیاز وزارت بهداشت مقادیر بیشتری تولید خواهد شد. اگرچه بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته موسسه رازی قادر به تولید ۲۰ میلیون دُز واکسن تا پایان دی ماه خواهد بود.

وی در خصوص تاثیرگذاری این واکسن در برابر سویه اُمیکرون گفت: پیش از این با سویه‌های متفاوتی همچون دلتا مواجه بودیم. هنوز مدت زیادی از وجود این سویه نگذشته است و باید عوارض آن پس از گذشت چند هفته مشخص شود . این سویه جهش‌هایی داشته است اما به دلیل اینکه منشأ آن ویروس اصلی بوده؛ اکثر واکسن‌ها با پلتفرم‌های مختلف می‌توانند تا حدی عوارض این ویروس را پوشش دهند و تمامی افرادی که واکسن رازی را تزریق کرده اند حداقل ایمنی را در برابر سویه جدید دارند.آنچه مشخص است به دلیل جهش‌های پیاپی در سویه اُمیکرون، قابلیت انتشار آن بیشتر است اما عوارض آن در هفته‌های آینده مشخص می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در پاسخ به این پرسش که واکسن رازی برای چه طیف سنی قابل استفاده است؟ گفت: در حال حاضر این واکسن برای طیف سنی ۱۸ تا ۷۵ سال قابل استفاده است اما قاعدتاً برای افراد بالاتر از این سن هم مناسب خواهد بود. پروتکلی برای سنین ۱۲ تا ۱۸ سال هم داده شده تا پس از اخذ مجوز بر روی داوطلبان تست شود.

وی درخصوص ایمنی‌زایی واکسن رازی گفت: با استفاده از این واکسن، ایمنی همورال که همراه با تولید آنتی بادی است بیش از ۸۰ درصد ایجاد می‌شود اما ایمنی سلولار هم بیش از ۷۵ درصد با تزریق واکسن رازی فعال می‌شود که در مطالعات فاز دوم در اوج شیوع بیماری با سویه دلتا مشاهده شد. قابل ذکر است که مطالعات فاز سوم هم در زمان شیوع سویه دلتا در کشور انجام شده است.

 اسحاقی تاکید کرد: واکسن رازی می‌تواند در کودکان هم ایمنی‌زایی مناسبی را به همراه داشته باشد. بهترین واکسن برای کودکان واکسنی است که کمترین آنتی ژن را داشته و بتواند سیستم ایمنی را هم در بدن آنها فعال کند.در حال حاضر یک واکسن کرونا در جهان است که مقدار آنتی ژن آن ۵ میکروگرم در یک دُز است و پس از آن واکسن رازی با ۱۰ میکروگرم آنتی ژن در یک دُز، رتبه دوم مناسبترین واکسن برای کودکان را به خود اختصاص داده است. 

وی درباره مصرف دُز یادآور(بوستر) و دُز سوم گفت: برخی واکسن‌ها مثل سینوفارم سه دُز هستند تا بتوانند ایمنی لازم را تامین کنند به همین دلیل افرادی که این واکسن تزریق کرده‌اند باید دُز سوم  آن را پس از دو تا سه ماه بعد از تزریق دُز دوم تزریق کنند در حالیکه دریافت دُز یادآور ۵ تا ۶ ماه پس از تزریق دُز دوم انجام می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تصریح کرد: واکسن رازی پلتفرمی دارد که قابل استفاده برای دُز یادآور(بوستر) تمامی واکسن‌ها در پلتفرم‌های مختلف است. پلتفرم این واکسن، ایمن بوده و جزو کم عارضه ترین پلتفرم‌ها است و هیچگونه تداخل و مشکلی برای عملکرد دیگر واکسن‌ها ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به دُز استنشاقی واکسن کووپارس گفت: این واکسن اولین واکسن کرونای تزریقی- استنشاقی در سطح جهان است. این واکسن دو دُز تزریقی و یک دُز استنشاقی دارد. به تازگی چند شرکت نوع تک استنشاقی آن را طراحی کرده و در حال طی مسیر مطالعات بالینی هستند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.