عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر لزوم در الویت قرار گرفتن ساخت و تکمیل راه‌آهن شرق کشور تاکید و بیان کرد: توسعه زیرساختهای حمل و نقل و ریلی با توجه به پیوستن ایران به سازمان شانگهای نقش مهمی در افزایش تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی ایران دارد.

 تکمیل راه‌آهن شرق در اولویت قرار گیرد

به گزارش قدس آنلاین، محمد صفایی‌دلویی  به اقدام اخیر خود مبنی بر گرفتن امضا از  ۱۷۴ نماینده مجلس شورای اسلامی در قالب یک نامه‌ خطاب به رییس‌جمهوری اشاره و بیان کرد: مفاد این نامه جلب توجه آیت‌الله رییسی نسبت به شتاب در روند اجرای عملیات راه‌آهن شرق کشور و در اولویت قرار دادن آن توسط مسوولان در دولت سیزدهم است. 

وی پیشرفت عملیات ساخت خط ریلی شرق کشور را در قطعات چابهار - زاهدان در سیستان و بلوچستان و همچنین راه‌آهن یونسی - گناباد واقع در جنوب خراسان رضوی خوب توصیف اما بیان کرد: این عملیات در مسیر ریلی قائن استان خراسان جنوبی تا زاهدان پیشرفت قابل توجهی ندارد که می‌بایست شتاب گیرد. 

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی افزود: عملیات زیرسازی و ساخت پلهای خط راه‌آهن ۵۸ کیلومتری یونسی - گناباد به عنوان قطعه نخست مسیر ریلی مشهد - زاهدان - چابهار تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته ولی آغاز ریل‌گذاری در این مسیر نیازمند تکمیل زیرسازی آن است. 

وی ادامه داد: ظرف روزهای آتی شتاب بخشیدن به روند ساخت این طرح و اختصاص اعتبار مورد نیاز آن در قالب نشستی با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیران شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و همچنین معاون خزانه‌داری وزارت امور اقتصادی و دارایی مورد بررسی و مذاکره قرار می‌گیرد. 

صفایی‌دلویی متوسط هزینه هر یک کیلومتر ریل‌گذاری در مسیر راه‌آهن را ۲۰۰ میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: بر این اساس تکمیل خط ریلی در دست ساخت یونسی - گناباد و متعلقات ه آن نیازمند ۱۲ هزار میلیادر ریال اعتبار است.

وی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا باز هم بر اهمیت راه‌آهن شرق کشور در توسعه ارتباطات بین‌المللی ایران به ویژه با شرق آسیا تاکید و بیان کرد: سازمان همکاریهای شانگهای ۴۲ درصد جمعیت و ۲۵ درصد از حجم تولید ناخالص جهان به ارزش ۲۲ هزار میلیارد دلار را به خود اختصاص داده در حالی که بیشتر کشورهای عضو آن نظیر ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان، پاکستان و افغانستان واردکننده سوخت و فرآورده‌های نفتی هستند. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین ایران تولید و صادرکننده نفت است بنابراین توسعه زیرساختهای ریلی برای انتقال فرآورده‌های سوختی به آن کشورها تاثیر بسزایی در پیشبرد اهداف عضویت کشورمان در سازمان شانگهای دارد بطوری که باعث بهره‌وری حداکثری ایران از ظرفیتهای عضویت در آن سازمان می‌شود. 

وی ساخت و تکمیل مسیر راه‌آهن یونسی - بجستان - گناباد را به عنوان یک قطعه مهم از خط ریلی شرق کشور و همچنین خط نخست راه‌آهن مشهد - زاهدان - چابهار یک ظرفیت اقتصادی بی‌بدیل توصیف و بیان کرد: این مسیر حمل و نقل ریلی زمینه دسترسی کشورهای آسیای مرکزی را به آبهای آزاد هموار می‌کند تا منابع و کالاهای آن بخش از قاره بزرگ آسیا از طریق راه‌آهن شرق ایران به دیگر نقاط جهان صادر شود.

صفایی‌دلویی افزود: عملیات اجرای بخشی از راه‌آهن شرق کشور در مسیر یونسی - بجستان واقع در جنوب خراسان رضوی تا زاهدان در چارچوب توافقنامه بین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به آن قرارگاه واگذار شده تا همه شرکتهای فعال در ساخت و اجرای این طرح ریلی زیر پوشش قرارگاه خاتم‌الانبیا مشغول کار شوند. 

عملیات اجرای خط ریلی شرق کشور در قالب مسیر راه‌آهن هزار و ۵۰۰ کیلومتری مشهد - زاهدان - چابهار که مسیر ریلی ۵۸ کیلومتری یونسی - بجستان - گناباد در جنوب خراسان رضوی قطعه نخست آن محسوب می‌شود، پنج سال پیش آغاز شده است. 

گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.