مراسم بزرگداشت حبیب‌الله والی‌نژاد هم. زمان با برگزاری جشنواره سینما حقیقت شب ۲۱ آذرماه با حضور اهالی سینما و مدیران فرهنگی در سینما چارسو در تهران برگزار  شد.

سفارش حاج قاسم به تهیه کننده "اخرین روزهای زمستان"/مردی متعلق به عصر سید مرتضی اوینی

به گزارش قدس انلاین،حبیب الله والی‌نژاد، متولد سال ۴۳ در تهران و دانش‌آموخته دوره فیلمسازی و تهیه‌کنندگی است. او مدیر تولید موسسه فرهنگی روایت فتح، مدیر گروه حماسه دفاع شبکه یک سیما، مدیر تولید مرکز فیلم و سریال سازمان رسانه‌ای اوج بوده است.

این سینماگر، تهیه و تولید مستندهای بسیاری در حوزه دفاع مقدس را در کارنامه دارد که از مهم ترین انها می توان به تهیه کنندگی مستند اخرین روزهای زمستان درباره شهید حسن باقری و به کارگردانی محمد حسین مهدویان اشاره کرد.
تهیه‌کنندگی مستندهای «پایان انتظار»، "سردار خیبر»، «سردار عشق»، «نیمه پنهان ماه» و فیلم‌های سینمایی «ایستاده در غبار»، «بادیگارد»، «لباس شخصی» و «خروج» بخش دیگری از کارنامه حرفه‌ای او را تشکیل می‌دهد.

والی‌نژاد سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فجر را برای «ایستاده در غبار» و جایزه ویژه هیات داوران سیزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» را برای «آخرین روزهای زمستان» دریافت کرده است.

مردی متعلق به عصر روایت فتح و سید مرتضی اوینی

محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره سینما حقیقت در  مراسم بزرگداشت حبیب والی نژاد گفت: من خیلی این افتخار را نداشتم که با آقای والی نژاد همکاری کنم و با او همنشین شوم اما حس می‌کردم خلوص و عصاره هنر، معرفت و انسانیت در ایشان موج می‌زند.

وی افزود: به طور کلی به نظرم حوزه فکری شهید آوینی و روایت فتح در سال‌های بعد واکاوی می‌شود. اما خوشحالم از مردی تجلیل می‌کنیم که متعلق به آن دهه است. مردی که آن معرفت و ایثارگری در حوزه تفکری و بحث ارتباطی با سینما را می‌شود در او دید. در سینما گاهی القاب خیلی مهم می‌شود اما این موضوع در ایشان وجود ندارد و این بزرگترین معرفتی است که در آقای والی نژاد وجود دارد. خوشحالم که ستایشگر مردی هستیم که در ارتقای سینمای کشور هم موثر بوده، همیشه حامی بوده و به جوانان کمک می‌کرده است. اگر این ویژگی‌ها در او نبود مستندی مثل «آخرین روزهای زمستان» ساخته نمی‌شد.

مهدویان: هر فیلمسازی نیاز به شخصی مانند آقاحبیب دارد

محمدحسین مهدویان هم در پیامی ویدیویی به این مراسم گفت : من سال ۸۱ وقتی دانشجوی سینما بودم ایشان را دیدم، ما به همراه گروهی به روایت فتح رفتیم، ایشان را دیدیم که در ابتدا به ما روی خوش نشان نداد گفت اگر می‌خواهید فیلم مستند بسازید باید سنگ به شکم خود ببندید که این جمله در یادم ماند ایشان بسیار به من کمک کردند وقتی وارد دنیای فیلم‌های داستانی شدم دیدم همچنان در همه این سال‌ها به عنوان یک آدم حمایتگر و قانع به راه خود ادامه می‌دهد واقعاً سنگ به شکم خود بسته است، او در آن سال‌ها با همه قناعت مشکلات فیلمسازان را حل کرد هر فیلمسازی نیاز به شخصی مثل او دارد امیدوارم فیلمسازان آینده این شانس را داشته باشند مردی قانع و حکیم مثل او را در کنار خود داشته باشند تا راه را ادامه بدهند

سفارش حاج قاسم به حبیب والی‌نژاد

سپس احسان محمد حسنی مسئول سازمان اوج روی صحنه آمد و گفت: صحبت از مردی که بسیار زلال، پاک و از نسل شهداست برای من سخت است. یک روز حاج قاسم تماس گرفت و گفت من منزل شهید زین‌الدین هستم و با آقا حبیب و آقای احمد دهقان به این منزل بیا.

وی ادامه داد: وقتی رسیدیم حاج قاسم خطاب به حبیب والی‌نژاد گفت می‌خواهم از آن کارهای قشنگی که برای احمد متوسلیان و شهید حسن باقری ساختی برای شهید زین‌الدین هم بسازی، چون او خیلی مظلوم است.

محمدحسنی در ادامه گفت: حاج قاسم دو سال پیش از میان ما رفت اما به نظرم آن توصیه حاج قاسم هنوز بر دوش آقا حبیب سنگینی می‌کند. ای بسا حاج حبیب امروز باید برای خود حاج قاسم هم یک مستند خوب به سبک «آخرین روزهای زمستان» و «ایستاده در غبار» بسازد.

مرتضی رزاق کریمی مستندساز و از مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم در این مراسم اظهار کرد: یک روز خدمت آقای والی نژاد رسیدیم یک بحث دلی داشتیم. آقای والی نژاد خاطراتی از دفاع مقدس و به ویژه شهید حسن باقری گفت. برادرم هم آنجا بود و گفت آیا کسی مثل آن شهدا الان هست؟ آقای والی نژاد سریع گفت بله حاج قاسم. به نظرم باید در شخصیت آقای والی‌نژاد بیشتر تامل کنیم و الگوی ما در مدیریت فرهنگی باشد.

در سینما شبیه والی‌نژاد نداریم

محمدعلی فارسی مستندساز و از اعضای مجموعه روایت فتح  هم دیگر سخنران این مراسم بود که در پیامی ویدیویی گفت: آقای والی نژاد کارهای بزرگی را در عرصه سینما به ویژه مستند انجام داده، معمول است که می‌گویند بهترین فیلم‌ها بیشتر مدیون تهیه کنندگان خوب است، بهترین مستندهای کشور را ایشان تهیه‌کنندگی کرده است. ما چند پروژه در روایت فتح انجام دادیم که حیرت‌انگیز بود. او شبانه روز وقت می‌گذاشت تا کارها به سرانجام برسد. سپس به تلویزیون رفت و مدیر گروه حماسه و دفاع آنجا بود.

سپس یک کار عظیم دیگر با نام آخرین روزهای زمستان ساخت. مهدویان بعد از آن پروژه همین مهدویانی شد که الان می‌بینم. اگر آقای والی‌نژاد نبود آن پروژه ساخته نمی‌شد.

وی ادامه داد: ما شبیه آقای والی‌نژاد را نداریم که توانسته باشد بدون توقعی چنین کارهایی بسازد. او در تمام این سال‌ها به خاطر اعتقادات خود در ارگان‌های مختلف کار کرده است. ولی هنوز حتی بیمه هم نیست چون اصلاً به دنبال این نیست که برای خود کاری کند. او حالا به نظر جسمی هم فرسوده شده و ناراحتی شدید کبد دارد. اما در این سال‌ها با همان شدت کار کرده است. هیچکدام از مدیران تلویزیون را سراغ نداریم وقتی از تلویزیون بیرون آمده باشند مانند او دستشان خالی باشد.

نبود خیلی از کارهای بزرگ ساخته نمی شد

مرتضی شعبانی مدیر مرکز مستند حقیقت هم در ادامه این مراسم عنوان کرد: خوشحالم که این بزرگداشت برپا می‌شود. اوایل دهه هفتاد که آقا حبیب را در روایت فتح دیدیم تصورم این بود که کسانی که سنشان بالاتر بود باید پدری کنند اما آقا حبیب برای همه ما حکم برادر بزرگ‌تر و پدر را داشت و برای ما پشتوانه‌ای بود. اگر ایشان نبود خیلی از آثار بزرگ ساخته نمی‌شد. آقا حبیب برای من هم برادری کرد.

در این مراسم هم چنین اردلان عاشوری،حامد شکیبا نیا،مهدی شامحمدی و علی فلاح پور به ایراد سخن پرداختند و از تجربه همکاری با والی نژاد گفتند.

در پایان این مراسم لوح تقدیر و نشان فیروزه جشنواره سینما به حبیب والی نژاد اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.