دبیر رشته تصویرسازی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: بسیاری از هنرمندان در ابتدای سال توان نمایشگاهی خودشان را عرضه کرده و آثارشان را در رویدادهای مختلف شرکت داده‌اند و به همین دلیل دیگر امکان حضور در جشنواره را ندارند.

وزارت ارشاد با اثر هنری مانند کتاب رفتار کند

به گزارش قدس آنلاین، محسن حسن‌پور دبیر رشته تصویرسازی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با بیان اینکه انجام یک داوری درست نیازمند این است که هر رشته هنری داوران متخصص در آن رشته را داشته باشد، به خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس گفت: اینکه در جشنواره هنرهای تجسمی فجر همه آثار هنری در کنار هم به نمایش درمی‌آیند، اتفاق جذابی است، اما ارزیابی و داوری‌ها باید از هم جدا باشند و توسط تیم تخصصی انجام شوند تا کارها با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرند. اما رویکرد میان‌رشته‌ای الان در بسیاری از هنرمندان وجود دارد و آن‌ها جدا از رشته تخصصی خود آثاری را در رشته‌های دیگر نیز به وجود می‌آورند.

وی ادامه داد: برگزاری این جشنواره نیازی بود که متولیان امر احساس کردند تا هنرمندان تجسمی هم وارد کار شوند و علاوه بر جشنواره‌های فیلم، موسیقی  و تئاتر، آن‌ها نیز کارهای خود را به نمایش بگذارند. سیاستگذاران جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیشتر این دغدغه را دارند که نسل جوان را درگیر کنند و فرصت یک رقابت بزرگ را برای آن‌ها فراهم کنند. با این حال بسیاری از هنرمندان در ابتدای سال توان نمایشگاهی خودشان را عرضه کرده و آثارشان را در رویدادهای مختلف شرکت داده‌اند و به همین دلیل دیگر امکان حضور در جشنواره را ندارند.

حسن پور با بیان اینکه حضور گالری‌ها در جشنواره گزینه مناسبی برای مشارکت بیشتر هنرمندان است، گفت: آثار هنرمندان حرفه‌ای و شناخته شده که در مسابقه شرکت نمی‌کنند، در صورت مشارکت گالری‌ها در جشنواره می‌تواند در این رویداد به نمایش درآید. حتی اگر بخش ویژه برای هنرمندان پیشکسوت در نظر گرفته شود این افراد نیز می‌توانند در جشنواره شرکت کنند. فروش آثار و توجه به جنبه اقتصادی کار هم یکی از انگیزه‌هایی است که شاید باعث شود عده بیشتری از هنرمندان به جشنواره جذب شوند.

وزارت ارشاد با اثر هنری مانند کتاب رفتار کند

این هنرمند درباره ارتباط جشنواره با اقتصاد هنر گفت: همانگونه که وزارت ارشاد از حوزه کتاب حمایت می‌کند و کارهای شاخص ناشرین را خریداری می‌کند، در هنر هم می‌تواند به این شکل سرمایه‌گذاری کرده و آثار شاخص را از جشنواره هنرهای تجسمی فجر خریداری کند. این آثار می‌تواند در نهادهای دولتی مورد استفاده قرار گیرد یا به عنوان هدیه‌های فرهنگی به افراد مختلف اهدا شود. اگر این جشنواره نمی‌تواند مانند بخش خصوصی فعالیت اقتصادی داشته باشد این‌ها راهکارهای مناسبی برای حمایت دولت از هنر است.

دبیر رشته تصویرسازی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: جشنواره بر روی گروه خاصی از هنرمندان تمرکز نکرده و افراد مختلف می‌توانند در آن شرکت کنند. آن طور که دیده می‌شود بیشتر نسل جوان به حضور در این رویداد تمایل دارند اما باید جذابیت‌هایی به وجود بیاید که افراد حرفه‌ای هم در حیطه‌های تخصصی خود شرکت کنند و برای آن‌ها هم انگیزه وجود داشته باشد.

وی درباره مخاطبین این رویداد گفت:کرونا باعث شد در سال‌های اخیر مخاطب این جشنواره کمتر شود اما آنچه مشخص است مخاطبین آن نیز می‌توانند از همه قشری باشد و با توجه به اینکه هیچ محدودیت موضوعی وجود ندارد، هر کسی می‌تواند آثار مورد علاقه خود را در این میان پیدا کند. اما مهمترین مسأله برای جذب مخاطبان انجام تبلیغات خوب است تا بتواند مردم را جذب کند. اما هنوز مردم فکر می‌کنند مرزی برای ورود به چنین نمایشگاه‌هایی وجود دارد و حضور در آن به دلیل نا آشنایی با فضا برایشان دشوار است.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.