سخنگوی شورای نیروهای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت:مسئولیت شورای عالی استان‌ها در ارائه طرح‌های مناسب به مجلس بسیار تعیین کننده است.

شورای عالی استان‌ها در ارائه طرح‌های مناسب به مجلس نقش تعیین کننده دارند

به گزارش قدس آنلاین، حمید رضا ترقی در نشست هم اندیشی شورای عالی استان‌ها که در تالار شهر مشهد برگزارشده بود، اظهار داشت: رهبری در دیداری که با اعضای شورای اسلامی شهر تهران داشتند، فرمودند «من هرچه به مسائل شورای شهر نگاه می‌کنم حقا و انصافا می‌بینم که کار آن‌ها بسیار مهم است و مردم با انتخاب شما احساس می‌کنند که کار درستی انجام داده‌اند، تشکیل این شورا با این افراد یک حرکت رو به جلو در کارهای کشور و کار عموم است»

وی افزود: شوراهای شهر رو روستا برآمده از سیاست‌ها و مبانی کلی نظام اسلامی و از جمله نهادهای جمهوری اسلامی ایران است که اعمال حق حاکمیت مردم را میسر می‌کند؛ نهادهای حاکمیتی مردمی معتبرترین نهادهای مدنی کشور هستند که نماد مردم سالاری دینی بوده و تبلور مشارکت مردمی در حکومت اسلامی است.

سخنگوی شورای نیروهای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: جایگاه شوراها در قانون اساسی حکایت از مقام سترگ شوراهای شهر و روستا در ساحت ایدئولوژی، قانون و سیاست ورزی در ایران است.

ترقی اعلام کرد: شهرها، مناطق شهری و روستایی سامانه‌های کالبدی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فرهنگی بسیار پیچیده و پویایی هستند که کنترل و هدایت برنامه‌ریزی شده آن‌ها با دشواری بسیاری روبه‌رو است.

وی اعلام کرد: شما نمایندگان استان‌ها، مدیریت ۱۳۳۰ شهر، ۳۸ هزار روستا و قریب به ۱۳۶ هزار شورای اسلامی شهر و روستا را در دست دارید که می‌تواند بزرگترین اثر را در جلب رضایت‌مندی مردم و ارتقا سرمایه اجتماعی نظام اسلامی داشته باشد.

سخنگوی شورای نیروهای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: توفیق شما در تحقق مردم سالاری دینی، تعمیق حقوق شهروندی، شتاب بخشیدن به توسعه روستایی و شهری، مشارکتی کردن و نظارت پذیر کردن مدیریت شهری، حرکت به سمت عدم تمرکز به حکومت محلی و انتقال خواسته‌ها به مسئولین بالای کشور، فراهم سازی زمینه شناسایی و تربیت و گردش نخبگان، تقویب هم بستگی اجتماعی و فراهم شدن عرصه وسیع برای مسئولیت، مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان در کشور نقش بسزایی در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور در گام دوم انقلاب اسلامی دارد.

ترقی اعلام کرد: تجربیات همکاران شما در گام اول انقلاب نشان می‌دهد که بسیاری از اهداف شوراها در هویت بخشی به سیمای اسلامی شهرهای کشور در نظام جمهوری اسلامی تحقق نیفتاده و معماری و شهرسازی ما همچنان تحت تاثیر غرب زدگان بوده است.

وی ادامه داد: بجای آنکه توسعه ما از روستاها شروع شود تا مانع مهاجرت، افزایش شهرنشینی و حاشیه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ شود، امکانات را به شهرهای بزرگ اختصاص دادیم و شاهد نابودی چند ۱۰ هزار روستا در کشور هستیم؛ از این رو نقش شورای عالی استان‌ها در توازن بخشی، توسعه پایدار و پیشرفت همراه با عدالت کشور بسیار عظیم و خطیر است.

ترقی تاکید کرد: شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در خراسان رضوی خدا را شاکر است که زمینه انتخاب اعضای متخصص، با انگیزه و انقلابی را برای مردم فراهم کرد و آن‌ها نیز با انتخاب شهردار انقلابی و با تجربه در مدیریت‌های متنوع در تلاش هستند در برنامه‌ای از پیش تعیین شده در دوره ششم چشم انداز ۱۴۰۴ شهر مشهد را بر محورهای استراتژیک تعیین شده به ویژه امور زیارتی و هویت بخشی به آرمان شهر رضوی با اقتصادی پایدار و رویکرد جهانی محقق سازند تا نابرابری‌های رفاهی را برطرف کرده و بر کیفیت خدمات شهری بیفزاید.

سخنگوی شورای نیروهای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان رضوی اعلام کرد: این مهم جز با انسجام، وحدت و یکپارچگی شورا و شهردار و تخصیص کمک‌های دولت به پروژه‌های ملی همچون قطار شهر میسر نیست؛ مردم انتظار دارند مسائل عمده و اساسی شهر از قبیل فضای کالبدی، زیارت، گردشگری، آب، محیط زیست و شبکه حمل و نقل با مدیریت کارآمد شهری و ریل گذاری کارآمد شورای شهر با همکاری و تعامل دستگاه‌های ذی مدخل و اولویت بندی و اجرا شود.

وی بیان کرد: مسئولیت شورای عالی استان‌ها در ارائه طرح‌های مناسب به مجلس بسیار تعیین کننده است؛ مشهد شهر بین المللی در جهان تشیع بوده و مردم آن را با مکه و مدینه مقایسه می‌کنند که روزانه ۲۵۰ هزار بشکه از نفت عربستان به بودجه این دو شهر اختصاص پیدا کرده است، ولی دولت اسلامی ما هزاران میلیارد تومان به آستان قدس رضوی بدهکار است.

ترقی در پایاین گفت: این شرایط نشان می‌دهد که ما در زمینه همکاری بیشتر دولت در بودجه ریزی برای استان‌ها و شهرها باید تلاش بیشتری انجام دهیم و به ویژه برای جلوگیری از مهاجرت روستاها به شهرها و توسعه روستاها اهمیت ویژه‌ای داده شود و اعتبارات خاصی  به شوراهای محروم‌تر و نیازمند کمک، صورت گیرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.