۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 782375

اطلاعات موجود در مورد خواص خشکبار و میوه های خشک گاهی متناقض است. برخی می گویند این یک میان وعده مغذی و سالم است و برخی نظر دیگری دارند.

خواص خشکبار از نظر علمی چیست؟

در این مطلب به طور مفصل در مورد خشکبار و میوه های خشک و تأثیر آن بر سلامت بدن بحث خواهیم کرد. برای خرید خشکبار می توانید به سایت آجیل و خشکبار رویال مراجعه کنید.

خواص خشکبار چیست؟

خشکبار و میوه های خشک  منبع خوبی از بسیاری از ترکیبات گیاهی از جمله آنتی اکسیدان های قوی هستند. خوردن خشکبار و میوه های خشک با افزایش مواد مغذی دریافتی و کاهش خطر چاقی مرتبط است. آنها بسیار مغذی و سرشار از ریزمغذی ها، فیبر و آنتی اکسیدان هستند. یک تکه میوه خشک حاوی تقریباً همان مقدار مواد مغذی میوه تازه است که در حجم بسیار کوچکتری فشرده شده است. از نظر وزنی، خشکبار نسبت به میوه تازه حاوی ۳.۵ برابر فیبر، ویتامین و مواد معدنی است.

بنابراین، یک وعده می تواند درصد زیادی از دریافت توصیه شده روزانه بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی را تامین کند. با این حال، چند استثنا وجود دارد. به عنوان مثال، هنگام خشک شدن میوه، محتوای ویتامین C به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. میوه های خشک به طور کلی حاوی مقدار زیادی فیبر هستند و منبع عالی آنتی اکسیدان ها، به ویژه پلی فنول ها هستند. با خرید میوه خشک درجه یک می توانید از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

آنتی اکسیدان های پلی فنول با فواید سلامتی فراوانی مانند بهبود جریان خون، سلامت دستگاه گوارش، کاهش آسیب اکسیداتیو و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مرتبط هستند. خشکبار و میوه های خشک سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. همچنین یکی از خواص خشکبار این است که سرشار از آنتی اکسیدان های فنلی هستند که فواید بیشماری برای سلامتی دارند.

خواص کشمش
کشمش، انگور خشک است. آنها مملو از فیبر، پتاسیم و ترکیبات مختلف گیاهی مفید برای سلامتی هستند. آنها دارای مقدار شاخص گلیسمی پایین تا متوسط و شاخص انسولین پایینی هستند. این بدان معناست که کشمش بعد از غذا باعث افزایش سطح قند خون یا انسولین نمی شود. مطالعات نشان می دهد که خوردن کشمش اثرات زیر را در بهبود سلامت افراد دارد:

  • فشار خون پایین.

  • بهبود کنترل قند خون.

  • کاهش نشانگرهای التهابی و کلسترول خون.

  • افزایش احساس سیری.

همه این عوامل می توانند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی کمک کنند. کشمش سرشار از فیبر، پتاسیم و سایر ترکیبات گیاهی است. از خواص خشکباری مثل کشمش این است که می تواند باعث بهبود کنترل قند خون، کاهش فشار خون و کلسترول خون و همچنین کاهش التهاب شود.

یک ظرف حاوی کشمش سبز

خواص آلو خشک
آلو یک ملین طبیعی است و می تواند به مبارزه با بیماری ها کمک کند. آلو خشک بسیار مغذی است و سرشار از فیبر، پتاسیم، بتاکاروتن (ویتامین A) و ویتامین K است. آنها به دلیل اثرات طبیعی ملینی خود شناخته شده اند. این به دلیل محتوای بالای فیبر و یک الکل قندی به نام سوربیتول است که به طور طبیعی در برخی میوه ها یافت می شود.

ثابت شده است که خوردن آلو به بهبود دفعات مدفوع و قوام آن کمک می کند. ادعا می شود که آلو حتی در تسکین یبوست مؤثرتر از پسیلیوم است که یک ماده درمانی رایج است. آلو به عنوان یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها، می تواند از اکسیداسیون کلسترول LDL جلوگیری کرده و به پیشگیری از بیماری های قلبی و سرطان کمک کند.

 آلو همچنین سرشار از یک ماده معدنی به نام بور است که می تواند به مبارزه با پوکی استخوان کمک کند. علاوه بر این، آلو بسیار سیر کننده است و باعث افزایش سریع سطح قند خون نمی شود. آلو خشک به دلیل محتوای فیبر و سوربیتول دارای اثر ملین است. از خواص خشکباری مثل آلو می توان به سیر کنندگی بالا اشاره کرد. همچنین آنها می توانند در مبارزه با آسیب های اکسیداتیوی در بدن موثر باشند.

خواص خرما
خرما فوق العاده شیرین است. آنها منبع عالی فیبر، پتاسیم، آهن و چندین ترکیب گیاهی هستند. از بین تمام میوه های خشک، آنها یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان هستند که به کاهش آسیب های اکسیداتیو در بدن کمک می کنند. دارای شاخص گلیسمی پایینی است، به این معنی که خوردن آن باعث افزایش شدید سطح قند خون نمی شود. مصرف خرما در رابطه با زنان باردار و زایمان نیز مورد مطالعه قرار گرفته است.

خوردن منظم خرما در چند هفته آخر بارداری می تواند به تسهیل گشاد شدن دهانه رحم و همچنین کاهش نیاز به زایمان القایی کمک کند. یک مطالعه نشان داد از میان زنانی در چند هفته آخر بارداری خرما می‌خوردند تنها ۴ درصد به زایمان القایی نیاز داشتند در حالی که ۲۱ درصد از زنانی که خرما مصرف نمی کردند به زایمان القایی نیاز داشتند.

خرما همچنین نتایج امیدوارکننده ای را در مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی به عنوان درمانی برای ناباروری در مردان نشان داده است. اما مطالعات انسانی تا کنون وجود نداشته است. یکی دیگر خواص خشکباری مثل خرما این است که سرشار از آنتی اکسیدان، پتاسیم، آهن و فیبر است. خوردن خرما می تواند در کاهش آسیب های اکسیداتیو، تعدیل قند خون و تسهیل زایمان در زنان باردار موثر باشد.

خواص میوه خشک
میوه ها دارای مقادیر قابل توجهی قند طبیعی هستند. از آنجایی که آب از میوه های خشک حذف شده، تمام قند و کالری در یک حجم بسیار کوچکتر متمرکز شده است. به همین دلیل، یکی از خواص خشکبار و میوه‌های خشک محتوای کالری و قند بسیار بالایی از جمله گلوکز و فروکتوز است.

میوه خشک

میزان قند طبیعی برخی از خشکبار

  • کشمش: ۵۹ درصد.

  • خرما: ۶۴-۶۶ درصد

  • آلو خشک : ۳۸ درصد

  • زردآلو خشک: ۵۳ درصد.

  • انجیر خشک: ۴۸ درصد

توجه داشته باشید که از آنجایی که میوه‌های خشک شیرین و انرژی‌زا هستند، خوردن مقادیر زیاد آن در یک زمان آسان است که می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد قند و کالری شود.

تثبیت سطح قند خون

در حالی که فیبر به دلیل بهبود جریان خون، سرعت جذب قند را در بدن شما کاهش می دهد، محتوای آنتی اکسیدانی آن به سرکوب هرگونه پاسخ تنشی مرتبط با افزایش سطح قند خون کمک می کند. این باعث می شود بدن شما راحت تر هجوم کربوهیدرات ها را مدیریت کند و سطح قند خون را تثبیت کند.

در فروشگاه آجیل و خشکبار رویال از طریق لینک داخلی منوها می توانید محصولات سالم و بهداشتی تهیه کنید.

پیام آخر

از خواص خشکبار و میوه های خشک این است که می توانند مصرف فیبر و مواد مغذی شما را افزایش دهند و مقادیر زیادی آنتی اکسیدان را برای بدن شما فراهم کنند. بهتر است میوه های خشک را در مقادیر کم و ترجیحاً همراه با سایر غذاهای مغذی مصرف کرد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.