۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 786141

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ابتدای بهمن ماه میزان صادرات غیر نفتی کشور از ۴۰ میلیارد دلار عبور کرده است، گفت: مسئولیت کیفیت خودرو را می‌پذیریم.

مسئولیت کیفیت خودرو را می‌پذیریم

به گزارش قدس آنلاین، سیدرضا فاطمی امین اظهار کرد: فارغ التحصیلان بیکار زیادی داریم؛ اما منابع برای اشتغال آن‌ها کم است، بنابراین باید به سمت صنایعی برویم که فناوری بالا دارند و می‌توانند برای فارغ التحصیلان اشتغال ایجاد کنمد.

وی گفت: انتخاب فولاد برای این کار اشتباه است، زیرا منابع مالی بسیاری نیاز دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در برنامه ریزی برای صنعت اهداف باید به یکدیگر متصل و یکپارچه باشند و نباید نقشه راه، ما را به سمت برنامه ریزی متمرکز ببرد، زیرا برنامه ریزی‌های کلان نیازمند هماهنگی بین بخشی است.

فاطمی امین تاکید کرد: نباید یک نفره فکر کنیم، تصمیم بگیریم و برای اجرا ابلاغ کنیم، بلکه باید با مشخص کردن چند اولویت ساز و کارها را طراحی کنیم تا فعالان اقتصادی در قالب آن ساز و کارها حرکت و اهداف را محقق کنند.

وی افزود: به عنوان نمونه اتفاق‌های بدی در صنعت فولاد ما رخ داده است و در این صنعت توازن نداریم.

مسئولیت کیفیت خودرو را می‌پذیریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه سند راهبردی خودرو به صورت زمان بندی تهیه شده است، تصریح کرد: گلایه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه کیفیت خودرو به‌جاست و ما به عنوان وزارت صمت این مسئولیت را می‌پذیریم.

فاطمی امین درباره کیفیت خودروها افزود: در این زمینه در سطح دولت و قطعه سازان و خودروسازان باید کار کنیم و دو ماه است پیش نویس برنامه راهبردی خودرو تهیه شده است و منتظر دریافت نظرها برای نهایی کردن آن هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: یکی از کارها که باید در سطح دولت برای صنعت خودرو انجام شود، نظارت و شفافیت است.

فاطمی امین گفت: ۷۰ درصد کیفیت خودرو به قطعه و ۳۰ درصد به مونتاژ و تولید نهایی بستگی دارد؛ اما چنانچه روابط خودروساز و قطعه ساز درست نباشد و خودرو ساز به موقع پول قطعه ساز را ندهد، قطعه ساز نیز به دلیل زیان کیفیت قطعات را کاهش می‌دهد و خودروساز نیز، چون نمی‌تواند خط تولید را متوقف کند، همان قطعه بی کیفیت را استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۵ سال است مفهوم رده بندی در صنعت خودرو سازی مطرح شده است، افزود: یک خودرو ساز با ۸۰۰ قطعه ساز روبرو است که اگر یک قطعه بی کیفیت باشد چند بخش خودرو دچار مشکل می‌شود، اما با ایجاد چند مجموعه که قسمت‌های مختلف خودرو را با قطعات قطعه سازان مونتاژ می‌کنند می‌توان با افزایش کیفیت خودرو قیمت آن را کاهش داد و تحقیق و توسعه را توزیع کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سازمان استاندارد برای شماره گذاری خودروها ضوابطی را برای خودروسازان قرار داد که آن‌ها پذیرفتند و تعهد دادند.

گفتنی است؛ دهم بهمن ماه سال جاری رهبری معظم انقلاب در دیدار با تولیدکنندگان، گفتند: حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود؛ اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز به‌حق به آنها اعتراض دارند.

ایشان بیان کردند: با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، به جای ارتقای کیفیت، قیمت‌ها افزایش یابد، مسئله بدی است زیرا نتیجه همه حمایت‌های دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابت‌های خارجی، عملاً منجر به بالا رفتن قیمت شده است.»

شایان توجه است؛ باید اشاره شود که طی چند روز گذشته موج انتقادات به کیفیت خودرو از سوی مردم و مسئولان مختلف در دولت و مجلس شروع شده است؛ به گونه‌ای که به نظر می‌رسد صبر مسئولان نیز مانند مردم در مورد وضعیت تولید خودرو لبریز شده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.