همزمان با پررنگ‌تر شدن اختلافات میان روسیه و غرب، بورس آمریکا و اروپا نیز تحت تاثیر نوسانات بزرگ پولی بانکی، در نخستین ماه سال ۲۰۲۲ میلادی، بدترین ضرر و زیان را از ابتدای همه‌گیری نشان دادند.

بورس آمریکا بدترین زیاندهی خود را از زمان شروع همه‌گیری تجربه کرد

به گزارش قدس آنلاین، شاخص های سهام در بورس وال استریت آمریکا، در پایان ژانویه ۲۰۲۲(۱۱ بهمن) تحت تاثیر نوسانات بزرگ بر اثر چرخش بانک مرکزی ایالات متحده به سیاست های سختگیرانه دور از حد انتظار، بدترین ضرر و زیان خود را از زمان آغاز همه گیری نشان داد.  

اگرچه شاخص ها تا حدودی جبران افت شدید ماه های گذشته را نشان می داد؛ اما در مجموع سهام «نزدک» بدترین ماه خود را از مارس ۲۰۲۰(بهمن ۱۳۹۸) شاهد بود و حدود ۹ درصد سقوط کرد و شاخص های S&P۵۰۰ و داوجونز به ترتیب افت ۵.۳۰ و ۴ درصدی را تجربه کردند. شاخص نزدک در نوامبر سال ۲۰۲۱ به پیک خود رسیده بود.

از سوی دیگر، با وجود آنکه رشد سریع تولید ناخالص داخلی آمریکا به میزان ۵.۷ درصد در سال ۲۰۲۱ بالاترین رکورد را در طول ۳۷ سال گذشته نشان داد؛ اما تورم نیز با ارقامی بی سابقه در حدود چهار دهه گذشته، با نرخ ۷ درصد سال را به پایان رساند.

کارشناسان همزمان با کاهش ارزش دلار، موضوع حمله احتمالی روسیه به اوکراین و نگرانی‌ها نسبت به اقدامات بانک مرکزی آمریکا در اعمال سیاست‌های پولی انقباضی را عامل افت نسبتا سنگین شاخص‌های سهام در بورس وال استریت می دانند.

به نوشته اسپوتنیک یکی از عواملی که به خصوص بورس‌های آمریکایی را منفی کرده، چشم‌انداز اقدام بانک مرکزی آمریکا برای اجرای هرچه سریع‌تر سیاست‌های پولی- انقباضی و بالا بردن نرخ بهره در این کشور است.

موضوع بحران اوکراین با ادعای حمله احتمالی روسیه به این کشور از سوی کشورهای غربی، آتشی بود که نه تنها دود آن به چشم کشورهای غربی رفت، بلکه تمام جهان را تحت تاثیر قرار داد.

دامن زدن به این اختلافات باعث ایجاد شرایط عدم اطمینان در تمامی صحنه های اقتصادی، از جمله کاهش سهام بورس و بالا رفتن بهای سوختش شد و در همین حال، افزایش مداوم تورم بر بالا رفتن نرخ بدهی ها در بازار جهانی منجر شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.