یک شخصیت کُرد عراقی در سخنانی تصریح کرد: شانس «برهم صالح» برای تصدی پست ریاست جمهوری بیشتر از «هوشیار زیباری» است.

شانس «برهم صالح» برای ریاست جمهوری بیشتر از «هوشیار زیباری» است

به گزارش قدس آنلاین، ریزان شیخ دلیر، عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق در سخنانی اعلام کرد: شانس «برهم صالح» برای تصدی پست ریاست جمهوری بیشتر از «هوشیار زیباری» است.

بر اساس این گزارش، این عضو اتحادیه میهنی کردستان تصریح کرد: امکان ندارد کسی که پیشتر توسط نمایندگان پارلمان به دلیل دست داشتن در پرونده‌های فساد از پست خود برکنار شده است، به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

روز گذشته «برهم صالح» رئیس جمهور عراق تأکید کرد که نامزدی‌اش برای تصدی مجدد پست ریاست جمهوری یک تصمیم ملی و مستقل محسوب می‌شود.

رئیس جمهور کنونی عراق گفت: در دوره مسئولیتم باوجود همه سختی‌ها و فشارها، اجازه بروز رسوایی در جایگاه ریاست جمهوری را ندادم. رئیس جمهوری باید نمادی برای یکپارچگی و حاکمیت کشور باشد و از قانون اساسی حمایت کند.

وی با اشاره به اینکه باید در مرحله پیش‌رو اصلاحاتی در قانون اساسی ایجاد شود، افزود: باید نواقص ساختار حکومتی را برطرف کنیم، همچنین معتقدم که سلاح تنها باید در انحصار دولت مرکزی بغداد باشد.

گفتنی است؛ دوشنبه ۳۱ ژانویه(۱۱ بهمن ماه) دبیرخانه پارلمان عراق با انتشار بیانیه‌ای اسامی ۲۵ نامزد تایید صلاحیت شده برای ریاست‌جمهوری عراق را رسما اعلام کرد.

در عرف سیاسی عراق، که از اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ میلادی پس از سقوط صدام تا به امروز ادامه داشته، پست ریاست پارلمان به گروه‌های اهل سنت، پست ریاست جمهوری به کُردها و پست نخست وزیری به شیعیان اختصاص دارد.

ریاست جمهوری عراق از آن زمان تاکنون، طبق یک توافق داخلی میان دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق، در اختیار اتحادیە میهنی کردستان بودە؛ اما در دورە پیشین و سال ۲۰۱۸ حزب دموکرات کردستان عراق نیز برای تصدی آن تلاش کرد و این موضوع به اختلافات میان دو حزب دامن زد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.