۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 786597

قیمت جهانی نفت با جهش ۳ دلاری طی یک روز از مرز ۹۳ دلار گذشت تا با ثبت رکوردی جدید به پیش بینی برخی مراکز جهانی برای ثبت قیمت بالای ۱۰۰ دلار نزدیک شود

گام بلند نفت به سمت ۱۰۰ دلاری شدن

به گزارش قدس آنلاین، افزایش تنش سیاسی بین روسیه و غرب بر سر اوکراین، موجب افزایش چشمگیر قیمت نفت طی روزهای اخیر شده است. به تازگی آمریکا و اروپا در حال تدارک بسته تحریمی جدید علیه روسیه هستند.

همزمان رئیس جمهور روسیه در دیدار با همتای چینی خود پیشنهاد داد کشورش سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به چین صادر کند. این سفر در آستانه تشدید تحریم‌های غرب علیه روسیه به منزله همراهی چین با روس ها قلمداد می شود.

قیمت نفت برنت به ۹۳ دلار و ۴۴ سنت و قیمت نفت وست تگزاس به ۹۲ دلار و ۸۸ سنت رسید. به گفته کارشناسان سه عامل بر سرعت گرفتن افزایش قیمت نفت موثر بود. ورود سرمای قطبی به بخش هایی از آمریکا، تشدید درگیری های سیاسی بر سر اوکراین و احتمال تحریم روسیه توسط غرب و افزایش کمتر از انتظار تولید نفت اوپک پلاس، عواملی بود که بر روند افزایش قیمت نفت موثر بود و انتظار می‌رود قیمت‌ها به مرز ۱۰۰ دلار برسند

وزیر نفت: آماده بازگشت به بازار هستیم

در همین حال وزیر نفت گفت: چنان چه مصرف‌کنندگان جهان از سطح کنونی قیمت و مقدار عرضه نفت ناراضی هستند بهترین پیشنهاد من به آن ها، لغو هرچه سریع‌تر تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه آمریکا علیه ایران است؛ ما آمادگی بازگشت به بازار را داریم.

جواد اوجی پس از پایان بیست‌وپنجمین نشست وزیران نفت و انرژی ائتلاف اوپک‌پلاس درباره این که برخی مؤسسه‌ها و نهادهای بین المللی افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار برای هر بشکه را پیش‌بینی کردند، نظر شما در این زمینه چیست، توضیح داد: چنان چه مصرف‌کنندگان جهان به‌ویژه اقتصادهای بزرگ از سطح کنونی قیمت و مقدار عرضه نفت ناراضی هستند و آن را به ضرر منافع خود می‌دانند، بهترین پیشنهاد من به آن ها، لغو هرچه سریع‌تر تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه آمریکا علیه ایران و باز کردن فضا برای بازگشت تولید ایران با حداکثر توان به بازارهای جهانی است.

وی با تأکید بر این که بی‌شک، بازار جهانی نیازمند افزایش عرضه نفت از سوی ایران است و ما آمادگی داریم در سریع‌ترین زمان ممکن، مقدار عرضه نفت خود به بازارهای جهانی را افزایش دهیم، اظهار کرد: همان گونه که در گفت‌وگوهای پیشین خود نیز اشاره کردم مسئله بحران انرژی و گاز در اروپا یک مسئله جدی است که به جز با همکاری میان تولیدکنندگان بزرگ منابع هیدروکربوری قابل حل و فصل نیست و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان نفت و گاز در سطح جهان و با تکیه بر ظرفیت‌های عظیم منابع هیدروکربوری و توان تولید خود آمادگی دارد در این زمینه وارد عمل شود.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.