"جلگه رخ" یکی از چهار بخش شهرستان تربت‌حیدریه در استان خراسان رضوی است که دولت برای استفاده بهینه از داشته‌ها و ظرفیت‌های موجود در آن قدم‌های موثر برداشته اما با این‌ حال برای زدودن غبار محرومیت از چهره‌ آن گام‌های دیگری نیز باید برداشته شود.

جلگه رخ تربت‌حیدریه در پشت ویترین توسعه

به گزارش قدس آنلاین، حال که دولت سیزدهم کمر به رفع محرومیت از شهرهای کم برخوردار و مناطق روستایی کشور بسته، شایسته است نیم نگاهی به عملکرد دولتمردان در این خطه از کشور بیاندازیم تا با داشته‌ها و توانمندی‌ها و در عین حال کارهایی که باید در این منطقه انجام شود بیشتر آشنا شویم.

نگاهی به داشته‌های جلگه رخ
بخش جلگه رخ به مرکزیت رباط سنگ با جمعیت بالغ بر ۳۰ هزار نفر، ۵۲ روستا، ۲ شهر، ۴۸ دهیاری و ۲ هزار و ۲۲ کیلومتر مربع وسعت در ۳۵ کیلومتری شهرستان تربت‌حیدریه واقع است.
این بخش قطب کشاورزی و صنعتی منطقه و دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری است زیرا مجتمع فولاد در حال ساخت با اشتغالزایی مستقیم برای سه هزار نفر، کارخانه گچ صدف، مجتمع پرورش مرغ که فاز اول آن ۸۰ درصد و فاز دوم آن ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، واحدهای پرورش شترمرغ، تولید لبنیات، تولید ایزوگام، کارخانه خوراک دام از جمله واحدهای تولیدی فعال و در حال ساخت این خطه هستند که با بهره‌برداری از آنها برای دستکم ۶۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

هزینه ۲۹ میلیارد ریال توسط دولت سیزدهم در جلگه رخ
بخشدار جلگه رخ تربت‌حیدریه در معرفی خدمات دولت سیزدهم گفت: در این دولت تاکنون ۲۹ میلیاد و ۳۰۰ میلیون ریال صرف امور عمرانی و رفاهی مردم این خطه شده‌ است.
علی‌اکبر صاحبی افزود: اهم اقداماتی که در حوزه دهیاری‌ها انجام شده شامل جدول گذاری معابر حشمت‌آباد، محوطه سازی ساختمان دهیاری پاگدار، نمای ساختمان دهیاری اکبرآباد، روشنایی معابر اسدآباد، آسفالت معابر جوادیه، دیوارکشی بوستان روستای سرهنگ، جدول‌گذاری معابر و شن‌ریزی روستای علاقه، بازگشایی معابر روستای گرماب، جدول گذاری معابر و بازگشایی مسیر، احداث بوستان، بازسازی حمام قدیمی به عنوان ساختمان دهیاری در روستای نوری و نیز دیوارکشی ساختمان دهیاری احمدآباد خزایی است.
وی ادامه داد:  سنگ فرش معابر روستای نظامیه و روستای خرم، صدور ۱۱۸ فقره پروانه ساختمانی، صدور احکام ۴۸ دهیاری، بازدید از واحدهای تولیدی فعال، نیمه‌ فعال و تعطیل شده و بررسی مشکلات آنها، دهگردشی روستاهای منطقه و پیگیری مشکلات و مطالبات مردمی از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت است.
بخشدار جلگه رخ گفت: پیگیری برای تخصیص مبلغی برای تعویض مخزن و خطوط آب شرب و تحویل آب روستا به آبفا، انجام روکش آسفالت روستای رودخانه و آبرسانی جوادیه و نسر از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش است.

مشکلات و کمبودهای این جلگه حاصلخیز
وی به مهمترین مشکلات و مطالبات مردم این خطه اشاره کرد و افزود: برای انجام آسفالت جاده‌های خاکی ۱۱ روستای این بخش دستکم ۸۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز است.
صاحبی ادامه داد: تعویض شبکه و خطوط آبرسانی اکثر روستاهای این بخش با توجه به فرسوده بودن و ترکیدگی مکرر به خصوص در فصل زمستان، بسیار ضروری است که برای انجام آن به پنج میلیارد ریال نیاز داریم.
وی گفت: برای انجام لایروبی ۸۰ رشته قنات که ۱۵ مورد آن اضطراری است به ۸۰ میلیارد ریال نیاز است.

بخشدار جلگه رخ افزود: برای توسعه شبکه مخابرات به منظور تقویت اینترنت خانگی و پوشش اینترنت نیز دستکم ۵۰ میلیارد ریال مورد نیاز است.
وی ادامه داد: بازنگری در طرح هادی ۱۱ روستای بخش رخ با توجه به افزایش جمعیت و نیاز به افزایش محدوده روستاها، ایجاد پل زیرگذر گرماب و تعریض و ایمن سازی جاده سرهنگ به گلبو که راه ارتباطی چند روستاست و ۲ شهرستان تربت‌حیدریه و نیشابور را به یکدیگر متصل می‌کند با توجه به حادثه خیز بودن آن، از جمله مطالبات مردم این بخش است. 
صاحبی گفت: کمبود نهاده‌های دامی، کمبود سهمیه آرد، با توجه به سردسیر و بحران خیز بودن منطقه که در مسیر خودروهای عبوری و کریدور شمال به جنوب قرار دارد، کمبود و فرسوده بودن تجهیزات راهداری، نبود تجهیزات لجستیکی برای دهیاری‌ها و نیز نبود سوله بحران از دیگر کمبودهای این خطه است که نگاه ویژه‌ای از سوی مسوولان بالادستی می‌طلبد.
عیدی دولت در جشن انقلاب به رخ خندان تربت‌حیدریه
وی به پروژه‌های دهه مبارک فجر در این خطه اشاره کرد و افزود: در این دهه ۱۴ پروژه عمرانی و خدماتی در این بخش افتتاح و اجرای یک پروژه نیز آغاز می‌شود که برای پنج پروژه عمرانی از این تعداد ۵۵۴ میلیون ریال از اعتبارات دهیاری‌ها تامین شده‌ است.

بخشدار جلگه رخ ادامه داد: بهره‌برداری از سه ساختمان دهیاری در روستاهای پاگدار، قش‌ رباط و احمدآباد خزایی، افتتاح یک سوله ورزشی در نظامیه و بهره‌برداری از آسفالت معابر در جوادیه، از جمله این پنج پروژه هستند.
وی با بیان اینکه هزینه سایر پروژه ها از اعتبارات دستگاه‌های دولتی تامین شده‌ است گفت: افتتاح پروژه آسفالت و بهسازی راه روستای اسدیه به شیله، برق رسانی به چاه آب شرب روستای احمدآباد خزایی، آبرسانی شهر نسر، ساختمان شهرداری نسر، اقامتگاه بومگردی حاج عطا در نسر، ۲ پروژه آبیاری تحت فشار و آغاز ساخت پمپ بنزین نسر از جمله پروژه‌های دهه مبارک فجر در این خطه است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.