انقلاب شکوهمند اسلامی در طول ۴۳ حیات پر برکت خود و در مسیر بالندگی ملت ایران همواره خوش درخشیده و توفیقات بزرگ و ارزشمندی را کسب کرده که از آن جمله توسعه صنعت آب و فاضلاب یکی از شاخص‌های اصلی و پربار در زمینه تقویت زیرساخت ها برای خدمت رسانی به مردم در دیار هگمتانه به حساب می‌آید.

آبرسانی الفبای توسعه در دیار هگمتانه

به گزارش قدس آنلاین، یکی از خدمات اصلی انقلاب اسلامی آبرسانی به مناطق مختلف به ویژه روستاها در راستای عدالت محوری محسوب می شود و این خدمت ارزشمند به وضوح در سراسر کشور نمایان است، استان همدان در این حوزه و طی ۴۳ سال گذشته رشدی مثبت و نجومی را شاهد بوده به نحوی که شبکه خدمت رسانی آب و فاضلاب به تمامی نقاط شهری و روستایی این استان رسیده است.

پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ سرآغاز بروز تحولات و رویدادهای ارزشمندی برای ملت ایران بود که مهم ترین آنها کسب استقلال و حفظ شکوه، عزت و عظمت ایران و ایرانی بود، کشوری که در ۱۰۰ سال قبل از آن بدون هیچ توانمندی و قدرتی به ابزاری بی اختیار در دست دنیای غرب و شرق تبدیل شده بود.

انقلاب اسلامی ایران با شعار کسب استقلال، آزادی و عزتمندی به تمامی این مصیبت ها خاتمه داد و با حفظ مصالح و منافع کشور و مردم مبتنی بر آموزه های ارزشمند دینی، مقابل زورگویان جهان ایستاد و به نمونه و الگویی بارز و ارزشمند برای ملت های آزادیخواه و آزاده جهان در مسیر توسعه، رشد و بالندگی با اتکا به توان و ظرفیت های داخلی مبدل شد.

یکی از حوزه‌هایی که طی چهار دهه گذشته تلاش های بسیاری برای رشد و توسعه و تقویت آن شده موضوع مهم آب و آبرسانی است هر چند که خدمات در این حوزه به فراخور زمان با توجه به افزایش جمعیت و تغییرات آب و هوایی همواره باید جاری و ساری باشد که اینطور نیز بوده و هست.  

انقلاب اسلامی ایران با تلاش‌هایی ‌که در این ۴۳ سال داشت توانست شاخص‌ها در این حوزه را افزایش دهد به نحوی که شاخص آبرسانی در استان همدان به حدود ۱۰۰ درصد رسیده، هرچند خشکسالی سال های اخیر کار را در این خطه از ایران عزیز سخت کرده‌ و بسیاری از منابع محلی آب روستاها از بین رفته است.

درحال حاضر و به برکت انقلاب اسلامی همه ۳۱ شهر استان همدان و ۸۲۷ روستای این استان از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره مند هستند و به شبکه یکپارچه و سراسری توزیع آب آشامیدنی این استان متصل شده اند.

در ابتدای انقلاب اسلامی ۲۸ درصد از جمعیت شهری استان همدان زیر پوشش شبکه آبرسانی بودند که اکنون با وجود افزایش جمعیت، این میزان به ۱۰۰ درصد افزایش یافته و تعداد مشترکان آب استان نیز نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی چهار برابر شده است.

طول خطوط انتقال آب در سطح استان همدان از ۱۵۲ کیلومتر به ۴۸۲ کیلومتر افزایش یافته که بیش از سه برابر رشد را نشان می‌دهد و طول شبکه آبرسانی در استان نیز ۲.۷ برابر افزایش یافته و از یک هزار و ۲ کیلومتر به ۲ هزار ۷۲۶ کیلومتر رسیده است.

تعداد تصفیه‌خانه‌های آب استان همدان نیز از یک مورد در اوایل انقلاب به پنج مورد افزایش یافته و در بخش فاضلاب نیز تعداد تصفیه خانه های فاضلاب استان هشت برابر و ظرفیت تصفیه فاضلاب ۱۰ برابر شده است.

تعداد مشترکان فاضلاب استان همدان ۱۵ برابر شده و پوشش شبکه فاضلاب شهری همدان نیز از ۳۲ درصد به ۷۶ درصد رسیده است.

جمعیت زیر پوشش شبکه فاضلاب شهرستان همدان در سال ۱۳۵۷ حدود ۱۰۵ هزار نفر بود که اکنون این میزان به ۸۲۸ هزار نفر افزایش یافته است.

اما با این وجود خشکسالی سال‌های اخیر مشکلاتی را در حوزه تامین آب در این استان به وجود آورده و حالا که زیرساخت های آبرسانی در این استان تکمیل شده خشکسالی امان دشت‌های این استان را بریده است.  

توسعه سدها برای تامین آب حوزه کشاورزی، حفر چاه برای تامین آب آشامیدنی و استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب در حوزه صنعت، فولاد و پتروشیمی از جمله اقدامات مهم انجام شده تا کنون برای رفع مشکلات حوزه آب مورد نیاز این استان است.

که البته در همین ارتباط و با استقرار دولت مردمی سیزدهم، عزم و اراده راسخ مدیران استان همدان منجر به اقدامات مهم و قابل توجهی در راستای برطرف کردن مشکلات تامین آب حوزه های مختلف استان شده است.

دولت مردمی آیت الله رییسی بر آن است که دورافتاده ترین روستاهای کشور نیز از آب آشامیدنی سالم برخوردار شوند و برهمین اساس توسعه شبکه آبرسانی در راستای عدالت محوری به عنوان یک اولویت کاری در دستور کار دولت سیزدهم و دولتمردان در استان همدان قرار گرفته است.

برپایه همین رویکرد و سیاست محوری، نماینده عالی دولت در استان همدان و مدیران اجرایی مربوطه با همت و عزمی جدی برای تامین آب پایدار همدان و رفع این مشکل به صورت بلندمدت و همیشگی در حال تلاش و کار جهادی و شبانه روزی هستند که به طور قطع به زودی ثمرات و برکات این رویکرد را خواهیم دید.

پیگیری جدی استاندار برای اجرای کامل طرح انتقال آب سد تالوار به همدان

«علیرضا قاسمی فرزاد» استاندار همدان در راستای اقدامات انجام شده برای توسعه و تقویت زیرساخت های شبکه آبرسانی، چندی پیش در سفر به پایتخت و در راستای پیگیری موضوع تامین پایدار آب آشامیدنی شهر همدان با وزیر نیرو دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار موضوع خط انتقال آب از سد تالوار به همدان به عنوان یکی از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۳ به استان همدان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

استاندار همدان در این نشست گفت که این طرح پس سه سال وقفه از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تاکنون با گذشت ۱۴ سال هنوز به پایان نرسیده است.

«علیرضا قاسمی فرزاد» افزود: با توجه به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، وضعیت ذخایر سدهای استان‌ همدان و همچنین میزان مصرف آب آشامیدنی مورد نیاز، تکمیل این طرح برای تامین آب پایدار اهمیت بسیار زیادی دارد.

آبرسانی الفبای توسعه در دیار هگمتانه

وی تاکید کرد: تامین موقت و مقطعی آب از طریق برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی، پاسخگوی نیاز استان نیست و پیامد نامطلوبی را در آینده خواهد داشت.

استاندار همدان تصریح کرد: در استان همدان همگرایی و هم‌افزایی بسیار خوبی در بین مدیران برای به نتیجه رسیدن طرح انتقال آب از سد تالوار به همدان وجود دارد.

قاسمی فرزاد با بیان ویژگی های این طرح و نیازهای فنی و اعتبارات مورد لزوم آن، اظهار داشت: این خط انتقال با توجه به بررسی همه موارد، از جمله ظرفیت تامین آب توسط این خط، میزان مصرف آب همدان، وضعیت ذخایر آب استان و همچنین پیشرفتی که طرح تا کنون داشته است باید هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسد.

در این دیدار، وزیر نیرو برای تامین اعتبار مورد نیاز طرح، کمک های جدی وزارت نیرو را حتمی دانست و با هماهنگی های لازم بین وزارت نیرو و پیمانکار طرح مقرر شد هرچه سریعتر خط انتقال آب تالوار-همدان به اتمام و بهره‌برداری برسد.

وزیر نیرو از پروژه خط انتقال آب سد تالوار به همدان دیدن کرد

«علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو نیز مهرماه امسال برای بازدید از وضعیت منابع آبی و شرکت در شورای انسجام بخشی مدیران عامل صنعت آب و برق به استان همدان سفر و از طرح خط انتقال آب سد تالوار به شهر همدان دیدن کرد.

آبرسانی الفبای توسعه در دیار هگمتانه

این پروژه با ۱۳۸ کیلومتر خط انتقال به اقطار یک هزار و ۴۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ میلی‌متر و با دبی طراحی ۳.۷۵ مترمکعب در ثانیه، تصفیه خانه به ظرفیت ۳.۷۱ مترمکعب در ثانیه، تلمبه خانه ها (سه واحد) به ارتفاع پمپاژ مجموعاً ۵۷۶ متر، ۶ مخزن ذخیره، تعدیل به ظرفیت ۱۵۰ هزار مترمکعب و طول جاده دسترسی ۱۴۰ کیلومتر درحال اجراست.

با اجرای این پروژه ۵۶ میلیون مترمکعب آب در دوره درازمدت برای مصرف شهرهای همدان، جورقان، مریانج، بهار، صالح آباد، لالجین، مهاجران، قهاوند، فامنین، کبودراهنگ، گل تپه و شیرین سو به همراه ۱۵۹ روستا و پایگاه شهید نوژه تامین خواهد شد.

این پروژه دارای ۱۳۸ کیلومتر لوله گذاری است که تاکنون ۱۲۲ کیلومتر آن انجام شده و برای این منظور اکنون ۵.۵ میلیون مترمکعب خاکبرداری و سنگبرداری،  ۳۳۰ هزار مترمکعب خاکریزی و  ۹۳ هزار مترمکعب بتن ریزی شده است.

در راستای اجرای این پروژه عملیات ساخت مخزن ۳۰ هزار مترمکعبی کیتو (سایت شماره چهار) نیز به پایان رسیده است.

استاندار همدان در خصوص اجرای این پروژه و تاکید جدی مبنی بر پیگیری برای سرعت بخشی به روند اجرای آن، گفت که انتقال آب از سد تالوار به شهر همدان باید با جدیت و توان مضاعف توسط شرکت آب منطقه‌ای پیگیری و انجام شود.

علیرضا قاسمی فرزاد افزود: کوچک‌ترین تعللی از سوی مدیران در راستای تامین آب پایدار شهر همدان پذیرفتنی نیست.

وی اظهار داشت: در انجام پروژه انتقال آب از سد تالوار به همدان باید یک هم‌افزایی جهادی بین دولت‌مردان و سایر مدیران دستگاه‌های اجرایی برقرار شود.

وی خاطرنشان کرد: بی‌شک با همدلی و انسجام، می‌توان از توان فنی و مهندسی موجود در استان بهره برد و سال آبی پیش رو را بدون کمترین تنش آبی برای مردم سپری کرد.

قاسمی فرزاد افزود: اجرا و پیگیری هرچه سریع‌تر انتقال آب از سد تالوار به شهر همدان به عنوان یک طرح اضطراری برای گذر از بحران آبی همدان، بسیار اهمیت دارد.

اجرای طرح ضربتی تامین آب آشامیدنی شهر همدان

عملیات اجرایی پروژه ضربتی تامین آب آشامیدنی شهر همدان و جورقان نیز آذرماه امسال در آیینی با حضور استاندار همدان در منطقه آق حصار، کلنگ‌زنی و آغاز شد.

استاندار همدان در آیین آغاز عملیات اجرایی این پروژه آبرسانی، گفت: با اجرای طرح‌های ضربتی و اقدامات انجام شده در زمینه تامین آب از منابع مختلف،  جیره بندی آب در شهر همدان متوقف شده است.

«علیرضا قاسمی فرزاد» با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده برای تامین آب آشامیدنی شهر همدان بسیار ارزشمند است، افزود: عملیات انتقال آب آشامیدنی از سد تالوار به همدان به سرعت در حال اجراست و بر اساس رایزنی و پیگیری های انجام شده، آب این سد تا تابستان آینده به شبکه آبرسانی همدان متصل شده و انتقال داده می شود.

آبرسانی الفبای توسعه در دیار هگمتانه

وی اظهار داشت: با بهره برداری از طرح آبرسانی از منطقه آق حصار نیز به طور متوسط بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت آبرسانی شهر همدان اضافه می شود.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: مصرف آب در شهر همدان به طور متوسط بین یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه است که با توجه به محدودیت ذخایر سد اکباتان، حفر این چاه ها در دستور کار شرکت آب و فاضلاب برای رفع مشکل کم آبی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تامین آب آشامیدنی امری مهم و ضروری است، گفت: این چاه‌ها با حفاری ۳۰ متری به آب رسیده و با ماندگاری خوب، مشکل کمبود آب شهر همدان را به صورت موقت رفع می کند.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: باید برای تامین پایدار آب شهر همدان، روستاها و شهرک های اطراف، اقدام موثر و تلاش جدی با هدف رفع کامل مشکلات کم آبی انجام و موضوع مصرف نیز به خوبی مدیریت شود.

وی با اشاره به اینکه تا زمان انتقال آب سد تالوار به همدان، منابع موجود باید مدیریت شود، گفت: در شرایط کنونی با وجود کم آبی باید منابع آبی موجود را مدیریت و از ایجاد بحران جلوگیری کنیم.

نماینده عالی دولت در استان همدان افزود: این چاه ها قابلیت استفاده ۲ منظوره را دارند که علاوه بر تامین آب جورقان،  بخشی از آب موردنیاز شهر همدان را تامین می کند و در مواقع بحرانی نیز پشتیبان تامین آب آشامیدنی خواهند بود.

وی تاکید کرد: اقدامات پشتیبانی و حمایتی در خصوص تامین آب آشامیدنی را به درستی و براساس برنامه انجام خواهیم داد.

۱۹ طرح آبرسانی همزمان با دهه فجر در استان همدان بهره‌برداری و کلنگ زنی می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان استان همدان نیز دراین باره گفت: همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، ۱۹طرح ابرسانی  با اعتباری بالغ بر ۳۴ میلیارد تومان در این استان کلنگ‌زنی و یا بهره‌برداری می‌شود.

«فرهاد بختیاری‌فر» در تشریح برنامه های شرکت آبفا استان همدان به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی، افزود: در این روزهای خجسته ۱۰ طرح آب و فاضلاب در شهرستان‌های همدان، ملایر، اسدآباد، رزن، کبودرآهنگ و بهار با اعتبار هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بهره برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: این طرح ها شامل ساخت جاده دسترسی به چاه‌ها و مخزن شهر قهاوند، اصلاح خط انتقال و پمپاژ مجتمع آبرسانی صالح آباد، اجرای فنس کشی چاه‌ روستاهای اسدآباد، توسعه شبکه آبرسانی روستای دینار آباد، حفر و تجهیز چاه روستای همه کسی، ساخت ساختمان اداری شهرستان بهار، اجرای شبکه انتقال و توزیع شبکه آبرسانی روستای آورزمان، اصلاح شبکه تجهیز چاه ها روستای نمازگاه و چاه اضطراری شهر بهار است.

بختیاری‌فر افزود: ۹ طرح آب و فاضلاب نیز با اعتبار حدود ۲۷ میلیارد تومان همزمان با ایام الله دهه فجر در سطح استان همدان کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

به گفته وی، این طرح ها شامل اجرای خط انتقال مجتمع آبرسانی عظیم دره، اجرای فاز یک و ۲ انتقال مجتمع آبرسانی روستای حسین آباد عاشوری، ساخت مخزن آبرسانی روستاهای مالک اشتر و هارون آباد، خط انتقال سد کلان به روستای حاجی آباد ملایر،  اصلاح شبکه آبرسانی چند روستا است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان استان همدان با تاکید بر حمایت های دولت در راستای  عدالت محوری و توسعه شبکه آبرسانی در روستاها  خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۹ طرح آبرسانی با اعتبار بیش از ۳۴ میلیارد تومان در استان همدان کلنگ‌زنی و بهره‌برداری می‌شود.

آبرسانی الفبای توسعه در دیار هگمتانه

تحول عظیم در شبکه آبرسانی استان همدان پس از انقلاب اسلامی

وی در تشریح عملکرد این شرکت طی چهار دهه گذشته، تصریح کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی ۲۸ درصد از جمعیت شهری استان همدان زیر پوشش شبکه آبرسانی بودند که اکنون با وجود افزایش جمعیت، این میزان به ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

بختیاری‌فر افزود: همچنین تعداد مشترکان آب استان نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی چهار برابر شده است.

وی تاکید کرد: طول خطوط انتقال آب در سطح استان همدان از ۱۵۲ کیلومتر به ۴۸۲ کیلومتر افزایش یافته که بیش از سه برابر رشد را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان اظهار داشت: طول شبکه آبرسانی در استان ۲.۷ برابر افزایش یافته و از یک هزار و ۲ کیلومتر به ۲ هزار ۷۲۶ کیلومتر رسیده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش هدر رفت آب طی این مدت، افزود: هدر رفت آب از ۵۴ درصد به حدود ۲۳ درصد کاهش یافته است که این موضوع ما را در ارائه خدمات بهتر به شهروندان امیدوار می کند.

بختیاری‌فر با بیان اینکه تعداد تصفیه‌خانه‌های آب استان همدان از یک مورد به پنج مورد افزایش یافته است، اضافه کرد: در بخش فاضلاب نیز تعداد تصفیه خانه های فاضلاب استان هشت برابر و ظرفیت تصفیه فاضلاب ۱۰ برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد مشترکان فاضلاب استان نیز ۱۵ برابر افزایش یافته است، گفت: پوشش شبکه فاضلاب شهری همدان از ۳۲ درصد به ۷۶ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان استان همدان گفت: جمعیت زیر پوشش شبکه فاضلاب شهرستان همدان در سال ۱۳۵۷ حدود ۱۰۵ هزار نفر بود که اکنون این میزان به ۸۲۸ هزار نفر افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه خطوط انتقال فاضلاب استان نیز از ۴۰۰ متر به ۱۷۵ کیلومتر افزایش یافته و ۱۸۷ برابر شده است، تصریح کرد: طول شبکه جمع  آوری فاضلاب نیز از ۱۲۸ کیلومتر به یک هزار و ۵۷۲ کیلومتر رسیده و رشد ۱۲ برابری را نشان می‌دهد.

بختیاری‌فر عنوان کرد: در طول ۴۳ سال گذشته، ظرفیت تصفیه فاضلاب استان همدان با بیش از ۱۰۰ برابر افزایش، از یک هزار و ۵۵۰ مترمکعب در طول شبانه روز به ۱۶۷ هزار و ۷۰ متر مکعب افزایش یافته است.

عدالت محوری اولویت دولت سیزدهم در حوزه آب و فاضلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان استان همدان در رابطه با مهم ترین اقدامات این شرکت در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: در حوزه آب در سال جاری، بازسازی و نوسازی شبکه توزیع آب به طول ۱۲ کیلومتر تعهد شده بود که باوجود گذشته ۹ ماه از سال، با عملکرد مناسب نیروهای این شرکت ۴۹ کیلومتر شبکه بازسازی و نوسازی انجام شده که چهار برابر رشد را نشان می دهد.

وی افزود: در حوزه اصلاح و استانداردسازی چاه های آب، بر اساس تعهد باید یک هزار و ۹۳۰ فقره انجام می شد که ۲ هزار و ۹۴۱ فقره در طول ۹ ماه اصلاح و استاندارد سازی شده است.

بختیاری فر با اشاره به اینکه عدالت محوری اولویت دولت سیزدهم در حوزه آب و فاضلاب است، اظهار داشت: برای امسال تعهد تعویض ۶ هزار کنتور خراب مشترکان را داشتیم که تا کنون نزدیک به ۴۰ درصد بیشتر از تعهد سالانه و تعداد هشت هزار و ۴۱۹ فقره تعویض شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه ساخت مخازن ذخیره آب، مخازنی به ظرفیت ۳ هزار و ۹۵۰ متر مکعب ساخته شده که تعهد یک ساله یک هزار و ۹۵۰ متر مکعب بوده و  بیش از ۲ برابر افزایش تعهد کار شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان استان همدان خاطرنشان کرد: در بخش حفر و تجهیز چاه‌های آب آشامیدنی نیز حفر ۱۹ حلقه چاه تعهد داشتیم که هر ۱۹ فقره حفر و تجهیز شده است.

بختیاری فر با اشاره به اینکه در بخش تصفیه فاضلاب موضوع باز چرخانی آب اهمیت بالایی دارد، اضافه کرد: امسال قرارداد انتقال یک میلیون متر مکعب پساب از تصفیه خانه فاضلاب همدان به شهرک صنعتی ویان با شرکت شهرک های صنعتی به امضا رسیده است.

وی ادامه داد: این میزان پساب از طریق تصفیه فاضلاب شهر جورقان تامین می شود که بر اعتبار حاصل از این قرارداد، از بخش غیر دولتی به میزان ۱۰ میلیارد تومان به توسعه و نوسازی شبکه فاضلاب جورقان اختصاص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان استان همدان گفت : ۵۴ درصد از شبکه فاضلاب در شهر همدان به شبکه مدرن تبدیل شده و بقیه به شکل سنتی است که تلاش می کنیم از مواردی همچون دریافت مجوز ماده ۵۶ توسط شرکت آب و فاضلاب استان، این شبکه هرچه زودتر نوسازی شود.

وی با تاکید بر اینکه این اعتبار تا ۸۰ درصد مشکلات فاضلاب شبکه های فرعی و کلکتورها را بر طرف می کند، اظهار داشت: از طریق این ماده، ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار تامین شده که ۳۰۰ میلیارد آن در همدان و ۱۰۰ میلیارد نیز برای توسعه فاضلاب ملایر اختصاص یافته است.

آبرسانی الفبای توسعه در دیار هگمتانه

۷۹۰ میلیارد تومان اعتبارات سال ۱۴۰۰ آب و فاضلاب استان همدان است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان استان همدان گفت: در جذب اعتبارات ملی و وزارت خانه برای امسال در بخش روستایی ۵۶۶ میلیارد تومان اعتبار مصوب داریم که ۴۰ درصد آن معادل ۲۲۶ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

وی اظهار داشت: امسال در بخش فاضلاب روستایی چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار مصوب داریم که تا کنون اعتباری به استان همدان تخصیص نیافته است.

بختیاری فر با اشاره به اینکه به زودی شاهد بهره برداری از تصفیه خانه روستای ارزانفود خواهیم بود، افزود: عملیات ساخت تصفیه خانه های روستای ابرو و یلفان نیز مراحل پایانی خود را سپری می کند و در روستاهای محدوده امامزاده کوه نیز پروژه های فاضلاب به خوبی پیش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در بخش فاضلاب روستایی ۵۷۰ میلیارد تومان پروژه تعریف شده است، گفت: در حوزه آبرسانی شهری ۱۲۱ میلیارد تومان اعتبار، حوزه فاضلاب شهری ۱۰۱ میلیارد تومان و در مجموع ۲۲۲ میلیارد تومان در حوزه آب و فاضلاب شهری پروژه در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان استان همدان تصریح کرد: در مجموع ۷۹۰ میلیارد تومان اعتبارات آب و فاضلاب شهری و روستایی استان همدان در سال ۱۴۰۰ تعریف شده است.

یک میلیون و ۱۸۵ هزار مشترک از خدمات آبفای استان همدان بهره می برند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان استان همدان با اشاره به اینکه  ارائه خدمات غیر حضوری اهمیت ویژه ای دارد، افزود: در ۱۰ ماه گذشته ۹ هزار ۴۱۶ فقره انشعاب آب شهری و هشت هزار و ۱۲۳ فقره انشعاب فاضلاب شهری به مشترکان واگذار شده است.

وی گفت: در این مدت سه هزار و ۳۹ فقره انشعاب آب روستایی و ۸۸ فقره انشعاب فاضلاب روستایی نیز به مشترکان واگذار شده است.

بختیاری فر اظهار داشت: تا به امروز ۴۰۹ هزار و ۸۶۷ انشعاب آب شهری، ۲۸۲ هزار و ۵۷۰ انشعاب فاضلاب شهری، ۷۷۵ هزار و ۹۷۰ مشترک آب روستایی و یک هزار و ۸۶۰ مشترک فاضلاب روستایی در استان همدان ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان استان همدان افزود: وضعیت بارش ها در همدان نسبت به بلند مدت ۳۷ درصد کاهش یافته و کاهش بارندگی موجب کاهش منابع آبی استان شده که با این وجود مشکلی در حوزه توزیع آب نداریم.

وی تاکید کرد: بر اساس دستور استاندار همدان، قرار است تا اردیبهشت سال آینده یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب از سد تالوار به همدان منتقل شود.

آب بهای ۱۸ درصد از مشترکان استان همدان رایگان شد

معاون نظارت و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز دراین باره گفت: در راستای اجرای طرح «آب امید» آب بهای ۹۲ هزار مشترک در این استان معادل ۱۸ درصد کل مشترکان، رایگان شده است.

«حمیدرضا نیکداد» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: الگوی مصرف آب در استان همدان به ازای هر مشترک ۱۵ متر مکعب است که اگر هر مشترکی کمتر از یک سوم این میزان (پنج متر مکعب) آب مصرف کند، از پرداخت آب بها معاف می شود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا از ابتدای امسال تاکنون آب بهای ۹۲هزار مشترک استان همدان  به میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بخشیده شده است.

معاون نظارت و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: به منظور جبران و تامین بخشی از آب مورد نیاز شهر همدان حفر چهار حلقه چاه در منطقه آق حصار در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه کمبود منابع آبی همدان از طریق این چاه ها جبران می شود، اظهار داشت: با بهره برداری از این تعداد چاه، به طور متوسط بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب به ظرفیت تامین آب شهر همدان اضافه می‌شود.

نیکداد تصریح کرد: در حال حاضر مصرف آب در همدان نزدیک به یک هزار و ۵۴۰ لیتر در ثانیه است که بیشتر از چهار منبع شامل سد اکباتان، سد آبشینه، رودخانه خاکو، رودخانه عباس آباد و ۸۰ حلقه چاه تامین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تامین و برداشت آب از رودخانه ها فصلی و در مواقع اضطراری است و در فصل  گرم سال از منابع این رودخانه ها در حوزه کشاورزی استفاده می شود.

معاون نظارت و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: وضعیت هدر رفت آب در شبکه آبرسانی استان همدان ۲۳ درصد و نسبت به متوسط کشوری کمتر است.

وی تاکید کرد: به منظور کاهش میزان هدر رفت آب، نشت‌یابی شبکه به طور مستمر در حال انجام است و از ابتدای سال تا پایان دی ماه بیش از ۹ کیلومتر از شبکه آبرسانی استان نشت یابی شده است.

نیکداد ادامه داد: استان همدان حدود یک هزار و ۱۰۰ روستا دارد که ۸۲۷ روستای آن از خدمات شرکت آب و فاضلاب استان همدان بهره می برند.

وی با بیان اینکه کلرزنی گازی خطرات جانی دارد که تلاش داریم همه کلرزن های گازی را تغییر دهیم، اضافه کرد: ۲۵۶ کلرزن گازی در سطح روستاهای استان همدان نصب شده است و تلاش داریم تا یک سال آینده این کلرزن ها به آب ژاول تبدیل شوند و کلرزن گازی از شبکه خارج شود.

معاون نظارت و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان افزود: از ابتدای سال تاکنون ۹۹ دستگاه کلرزنی گازی در سطح روستاهای استان به آب ژاول تبدیل و بر اساس قرارداد امضا شده است و دستگاه های باقی مانده نیز به زودی به آب ژاول تغییر پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه آمادگی پوشش آبرسانی به همه روستاهای استان را داریم، تاکید کرد: دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها برای این موضوع اقدام کنند.

نیکداد افزود: برای امسال تعهد اصلاح شبکه آبرسانی به طول ۱۲ کیلومتر داشتیم که ۴۸.۹ کیلومتر در طول ۹ ماه در استان همدان اصلاح شد.

وی با اشاره به اینکه کل مانده مطالبات این شرکت در حوزه شهری و روستایی ۶۰ میلیارد تومان است، گفت: ۴۰ میلیارد تومان از این مبلغ در بخش خانگی، ۲۰ میلیارد تومان نیز مربوط به مشترکان اداری، صنعتی و تجاری است.

معاون نظارت و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان اظهار داشت: به مشترکان پر مصرف اخطار قطع آب داده شده است.

آبرسانی الفبای توسعه در دیار هگمتانه

۶ طرح آبرسانی روستایی در شهرستان اسدآباد به بهره برداری رسید

مدیرامور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد گفت: همزمان با روزهای باشکوه دهه فجر، ۶حوزه آب آشامیدنی روستایی این شهرستان با اعتبار ۹۶۰ میلیون تومان به بهره برداری رسید.

«علی اکبر رحمانی» در آیین بهره بردای از این طرح‌ها اظهار داشت: در حوزه آبرسانی طرح های خوبی با اعتبارات مناسب در شهرستان تعریف و اجرایی شد و امسال نیز در حوزه اعتبارات توجه ویژه‌ای به آب روستایی شده است.

وی افزود: امسال حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبارات مصوب داشتیم که ۱۴ میلیارد تومان برای اجرای طرح ها تخصیص یافت که امیدواریم بتوانیم با تحرک و پویایی در حوزه آب آشامیدنی روستایی، مشکلات سال‌های گذشته بهبود یابد.

مدیرامور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد گفت: یکی از مسائلی که در خصوص پدافند غیرعامل باید توجه شود، حفاظت فیزیکی از تاسیسات آب آشامیدنی است و مخازن و چاه‌های آب آشامیدنی به لحاظ طبقه‌بندی حفاظتی، از نقاط حساس و حیاتی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا طرحی با عنوان «مجتمع النجه گنجه» و نیز حفاظت فیزیکی ۶ مخزن و چاه آب آشامیدنی شهرستان اسدآباد در دستور کار قرار گرفت.

رحمانی با اشاره به بهره‌برداری از طرح حفاظت فیزیکی از تاسیسات آب آشامیدنی روستایی شهرستان اسدآباد افزود: فنس کشی و محوطه سازی مخزن آب آشامیدنی روستای النجه به متراژ ۵۵ متر با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه فنس‌کشی و محوطه‌سازی مخزن آب آشامیدنی روستای گنجه نیز به متراژ ۵۵ متر و اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان انجام شد، اظهار داشت: فنس‌کشی و محوطه‌سازی مخزن آب آشامیدنی روستای دهنوش به متراژ ۵۰ متر با اعتبار۱۴۰ میلیون تومان به انجام رسید.

مدیرامور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد به فنس‌کشی و محوطه سازی چاه آب آشامیدنی روستای دهنوش به متراژ  ۵۷ متر و هزینه‌کرد ۱۵۵ میلیون تومان اشاره کرد و گفت: فنس‌کشی و محوطه‌سازی چاه آب آشامیدنی روستای چنارسفلی به طول ۶۰ متر با اعتبار ۱۶۵ میلیون تومان اجرایی شده است.

وی ادامه داد: کار فنس‌کشی و محوطه‌سازی مخزن آب آشامیدنی روستای چنارسفلی به متراژ  ۷۲ متر با ۲۰۰ میلیون  تومان هزینه اجرا شد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.