موضع قوی ایالات متحده در برابر تهدید فزاینده روسیه برای حاکمیت اوکراین، در تضاد با سیاست لرزان آمریکا در قبال ایران است. در حالی که دولت بایدن روسیه را با تحریم‌های ویرانگر تهدید می‌کند و حتی در صورت حمله مسکو به همسایه‌اش، قصد دارد مسلح کردن یک کمپین چریکی را نیز علیه آنان به راه بیندازد، اما واکنش این کشور به رفتار به همان اندازه بدخواهانه تهران چنین شکلی ندارد.

چرا بایدن در مقابل روسیه قدرت‌نمایی می‌کند اما برای ایران نه؟

گروه ترجمه قدس آنلاین - انتقام جویی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تهدیدی آشکار برای کشورهای مستقل بلوک شوروی سابق و منافع و ارزش های ایالات متحده است. تلاش ایران نیز برای تسلط بر منطقه‌، امروز با مداخله‌های آن ها در عراق، لبنان، سوریه و یمن به همان اندازه تهدیدی بزرگ به شمار می رود.

با این حال، دولت بایدن در سیاست خود نسبت به ایران بی ثبات نشان می دهد. رد کارزار فشار حداکثری، اجازه نقض تحریم‌های آمریکا توسط چین و ایران، و تلاش بی‌وقفه‌اش برای احیای توافق برجام که نتوانست برنامه هسته‌ای تهران را متوقف کند از اصلی ترین نشانه های این بی ثباتی است. دولت آمریکا اغلب در قبال ایران فقط به لفاظی های بزرگ می پردازد. ایران چه در منطقه و چه در وین، تهاجمی تر و طلبکارتر شده است.

حتی در داخل مذاکرات نیز تناقضی در سیاست آمریکا در مقابل روسیه و در مقابل ایران وجود دارد. وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به صراحت گفته که هیچ بحثی درباره اوکراین بدون حضور این کشور و هیچ بحثی درباره امنیت اروپا بدون حضور اعضای آن وجود نخواهد داشت. مذاکره با ایران اما اینگونه نیست. اسرائیل و متحدان عرب آمریکا همچنان از حضور در میز مذاکره محروم هستند. این یک اشتباه است زیرا یک استراتژی موفق در برابر بدخواهی ایران تنها با کمک همسایگان ایران که متحدان و شرکای ایالات متحده هستند می تواند موفق شود. تنها در این صورت است که مسئولیت پذیری و امنیت تضمین میگردد.

بی اعتنایی بی شرمانه روسیه به هنجارهای بین المللی همانطور که در گرجستان، سوریه و اوکراین دیده می شود با تمسخر صلح و حسن نیت بین المللی از طرف ایران هماهنگی خوبی دارد. پوتین مرزهای بین المللی را به زور تغییر می دهد. او دستور می دهد مخالفان سیاسی اش مسموم، زندانی یا کشته شوند. روسیه تحت نظارت او، کمپین پمپاژ اطلاعات غلط را در جوامع آزاد سازماندهی می کند، در انتخابات ایالات متحده دخالت می کند، و درگیر جنگ سایبری تهاجمی می شود. این کشور به صورت متناوب خصومت خود را نشان می دهد و این کارها با شکل رفتار ایران مطابقت دارد.

رژیم ایران مستقیما آمریکایی ها را هدف قرار می دهد. نیروهای نیابتی آن ها همچنان به شلیک پهپادها و موشک ها به سمت نظامیان ایالات متحده در عراق و سوریه، و به سمت متحدان و شرکای ما در اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی ادامه می دهند؛ از جمله حمله مرگباری که در ماه جاری در ابوظبی، جایی که رهبران تجارت بین‌ المللی برای یک نمایشگاه گرد هم می ‌آمدند و رئیس ‌جمهور کره جنوبی از آن بازدید می ‌کرد به وقوع پیوست.

ایران همچنان آمریکایی‌ها را گروگان نگه می‌دارد و اخیراً فهرستی از تحریم‌ها علیه آمریکایی ها منتشر کرده که متشکل از مقامات فعلی و سابق ایالات متحده، از جمله نیکی هیلی، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل، که در هیئت مشاوران این سازمان حضور دارد و رهبری سازمان اتحاد علیه ایران هسته ای را عهده دار است. تهران همچنین بارها تهدید کرده که در خاک آمریکا عملیات انجام خواهد داد. اوایل سال جاری، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حتی به یک کارزار علیه ایالات متحده از درون خاک آمریکا اشاره کرد. این تحریکات صرفاً با بیانیه‌ها و تحریم‌های مقطعی مواجه می‌شود که احتمالاً به دلیل تمرکز محدود بر احیای توافق هسته‌ای ایران است.

برخی ممکن است استدلال کنند که ایالات متحده بر خلاف روسیه حداکثر کاری که می توانسته بر علیه ایران انجام داده است. اما این نادرست است. عدم اجرای تحریم های آمریکا علیه ایران، به ویژه در رابطه با تجارت غیرقانونی نفت با چین، فقدان یک بازدارندگی نظامی درست و نشان دادن نگرانی از طرف ایالات متحده برای باقی ماندن بر سر میز مذاکره در وین بدون توجه به رفتار ایران هیچ کارکردی نداشته است.

سیاست آمریکا در قبال ایران باید روشن شده و تقویت گردد. هر چه بیشتر منتظر بمانیم، تهدید ایران برای منطقه و آمریکا بیشتر خواهد بود.

*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.