۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 787339

همچنان‌که اقتصاد در کشورمان در حال برگشت به مسیر معمول خود است، مذاکرات وین هم برای احیای برجام ادامه دارد.

دور هشتم مذاکرات وین و حواشی داغ‌تر از متن

دور جدید این مذاکرات از روز گذشته شروع شد و تیم‌های مذاکره‌کننده بار دیگر به وین برگشتند. این دور از مذاکرات وین با برگزاری جلسه دوجانبه میان علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها آغاز شد. آن هم در حالی‌که موضع‌گیری‌ها در حاشیه مذاکرات داغ‌تر از خود نشست‌هاست.

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته در سفری به واشنگتن‌ دیدگاهش را درباره وضع فعلی مذاکرات وین‌ و احتمال به نتیجه رسیدن آن مطرح کرد و در اقدامی شبه‌طنز گفت: نمی‌دانم یک‌ هفته، دو هفته یا سه ‌هفته طول خواهد کشید، اما مطمئناً در آخرین مراحل مذاکره هستیم.  بورل ادامه داد رسیدن به یک توافق در زمینه لغو تحریم‌ها و بازگرداندن اقدامات هسته‌ای ایران به حالت قبل، «مهم‌ترین مسئله است». او ابراز امیدواری کرد گشایشی صورت ‌گیرد؛ «چون دو طرف از خود آمادگی نشان داده‌اند».

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نیز دیروز خبرساز شد.  او با انتشار توییت‌هایی اعلام کرد با رابرت مالی و علی باقری در وین دیدار کرده است. او در توییتی درباره این دیدارها نوشت: ما درخصوص جنبه‌های مذاکرات وین درباره  برجام رایزنی کردیم. با آقای باقری کنی رئیس هیئت مذاکره کننده ایران، بلافاصله پس از ازسرگیری گفت‌وگوهای وین درباره برجام ملاقات کردم.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز روز گذشته با انتشار توییتی گفت: دولت آمریکا نمی‌تواند هزینه اختلافات داخلی خود را با تضییع حقوق قانونی ملت ایران پرداخت کند. او ادامه داد: صداهایی که از هیئت حاکمه آمریکا شنیده می‌شود، نشان می‌دهد انسجام لازم در این کشور برای اتخاذ تصمیمات سیاسی در مسیر پیشبرد مذاکرات وین وجود ندارد. این توییت شمخانی وقتی معنادارتر شد که یک مقام‌ وزارت خارجه آمریکا گفت واشنگتن در خصوص مذاکرات وین در تعامل با کنگره است و برای بازگشت به برجام، الزامات قانون «اینارا» را رعایت خواهد کرد. جالینا پورتر، معاون سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود درباره نحوه پایبندی دولت «جو بایدن» به مفاد یکی از قوانین کنگره به نام «اینارا» (قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران) که از نگاه تحلیلگران یکی از موانع اصلی واشنگتن برای بازگشت به برجام محسوب می‌شود، این خبر را اعلام کرد.  او در ادامه گفت: فرستاده ویژه (رابرت) مالی همچنان به اعضای کنگره حتی از راه دور اطلاع‌رسانی می‌کند، اما آنچه که من به طور دقیق‌تر می‌گویم ما متعهد به تحقق الزامات «اینارا» هستیم.

همچنین روز گذشته شبکه خبری سی ان ان به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد دولت جو بایدن معتقد است تا پایان ماه فوریه فرصت حصول یک توافق در وین وجود دارد. برخی محافل رسانه‌ای این موضع را نوعی ضرب‌الاجل برای مذاکرات در نظر گرفته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.