رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۹بهمن در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش از کلیدواژه‌ای جدید با عنوان «تهاجم ترکیبی» در مقوله مقابله با دشمنان تا دندان مسلح رونمایی کردند.

جوان و رسانه دو بال مهم «تهاجم ترکیبی»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: در مقابل تهاجم ترکیبی و دسته‌جمعی دشمن نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم، ما نیز باید در زمینه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم که در این زمینه اهل فکر و اقدام به خصوص مسئولان موظف به تلاش هستند. اما اینکه تهاجم ترکیبی چگونه محقق شده و چه ابزارهایی برای به فعلیت رسیدن آن پیش‌نیاز است موضوعی است که در گفت‌وگو با مهدی فضائلی، تحلیلگر سیاسی آن را به بحث گذاشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ابتدا می‌توانید برای ما تعریف مختصری از مفهوم جنگ ترکیبی ارائه دهید؟

جنگ ترکیبی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی است که دشمن به صورت همزمان علیه ملت ما شروع کرده و بخش عمده و قابل توجهی از آن هم در بخش روانی و رسانه متمرکز است. در مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور هم رهبری با اشاره به اقدام‌های سنگین و جدی دشمن در حوزه اقتصادی و امنیتی تأکید کردند در برابر این جنگ و هجمه باید واکنش مناسب انجام بدهیم زیرا واکنش ما به دلایل بحث تهاجم ترکیبی نباید صرفاً دفاعی باشد و باید در عرصه‌های مختلف به دشمن تهاجم متقابل داشته باشیم. بر این اساس که حالت تدافعی ما، دشمن را ترغیب به تداوم تهاجم و حمله می‌کند و ما نیز باید واکنش و حمله داشته باشیم.

در نبرد ترکیبی بایستی بین همه بخش‌ها هماهنگی و همسویی باشد. صرف حرکت رسانه‌ای کافی نیست، البته رسانه نقش بسزایی دارد. تهاجم زیرساخت لازم دارد و هر بخشی باید کار تهاجمی خودش را در همان بخش سازمان بدهد. در صحنه مبارزه ترکیبی، رسانه نقش مهم ضریب‌دهندگی را دارد.

جوان‌ها چه نقشی در این پازل دارند؟

رهبر انقلاب از جوانان به عنوان افسر جنگ نرم نام می‌برند. با توجه به اینکه یکی از حوزه‌های هجوم دشمن علیه ملت ما شبکه‌های اجتماعی است می‌توان به تسلط جوان قوی در این عرصه متکی بود و میدان این مبارزه را به استعدادهای درخشان آن‌ها سپرد. در عرصه‌های دیگر این نبرد چندلایه نیازمند خلاقیت و نوآوری هستیم به همین خاطر باز هم جوانان به دلیل ریسک‌پذیری و مسئولیت‌پذیری ظرفیت بسیار بزرگی هستند.

آیا در این شرایط تأسیس نهاد امنیتی جدید هم مهم است؟

یکی از عرصه‌های تهاجم میادین امنیتی سایبری و فیزیکی است. طبیعتاً جمهوری اسلامی باید از همه توانمندی‌هایش در عرصه مواجهه استفاده کند. برای حضور در جنگ‌های نوین بعید است نیازمند ایجاد نهادهای امنیتی جدیدی باشیم اما باید نهادهای موجود تقویت شوند. ما همواره به اقدام‌های دشمن پاسخ داده‌ایم. تجربه اثبات کرده است که ما ظرفیت‌های خوبی در حوزه دفاع و امنیت داریم و می‌توان از این تجربیات بهره برد. در میدان نبرد ترکیبی به رویکرد تبیینی در هر حوزه عملی و نظری نیازمندیم. اجرای عملیات بدون پشتوانه طرح قوی موفق نیست و برعکس فکر و نظریه بدون عملیات اجرایی دقیق اثربخش نیست. بر همین اساس باید به صورت هوشمندانه در این مسیر سرمایه‌گذاری کنیم تا اقدام عملیاتی و فکری ما با یکدیگر همسو باشند.

نقش دولت در این زمینه چگونه است؟

رهبری بر نقش مسئولان در میدان جنگ ترکیبی تأکید دارند از جمله نقش رئیس‌جمهور و دولت که بخش‌های عمده‌ای از سیاست و اقتصاد در اختیار آن‌هاست و دولت سیزدهم قطعاً نسبت به دولت‌های گذشته شرایط بهتر در حوزه اقدام و عمل دارد. حرکت‌هایی که امروز در حوزه سیاست خارجی آغاز شده، بخشی از پازل نگاه تهاجمی است که دولت نسبت به دسیسه‌های غرب در پیش گرفته است. این نگاه مانع گستاخی دشمن در اقدام علیه ملت ما و موجب کاسته شدن از حجم عملیات آن‌ها می‌شود زیرا بازدارندگی ایجاد می‌کند. وقتی اقدام‌های تهاجمی دشمن کاهش می‌یابد، بخش‌های مختلف کشور از زیر فشار خارج می‌شوند و این موجب رشد بهتر و گشایش در شرایط موجود می‌شود. جنگ ترکیبی می‌تواند به تحقق انتقام سخت از آمریکایی‌ها و اخراج آن‌ها از منطقه منجر شود. بنابراین با هماهنگی و هوشمندی می‌توان به دستاوردهای بزرگی در حوزه‌های مختلف رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.