استاد گروه رادیوآنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق ارزیابی‌های انجام شده در انواع بافت شناسی سرطان ریه، بیش از ۹۰ درصد این سرطان‌ها ناشی از مصرف دخانیات و تدخین تنباکو است.

بیش از ۹۰ درصد سرطان‌های ریه ناشی از مصرف دخانیات است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر رهام‌ سالک افزود: با توجه به شایع شدن سرطان ریه در مردان و زنان ایرانی می‌توان به اثرات منفی استفاده از سیگار نیز پی برد.

وی ادامه داد: در سیگار حدود ۷۲ ماده سرطان‌زا به صورت بالقوه و نزدیک ۵۲ ماده سرطان‌زای شناخته شده وجود دارد.

استاد گروه رادیوآنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق آماری که از بیماری سرطان طی ۲۰ سال گذشته در دست داریم در چهار دوره و از سال ۱۳۸۳ تاکنون آمار شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور به سوی آمار جهانی میل کرده است.

وی افزود: طبق این آمار شایع‌ترین سرطان، سرطانهای پوست، معده، پستان، روده بزرگ، مثانه، مری، خون، پروستات، سیستم لنفاوی، ریه و تومورهای مغزی و تیروئید بوده است.

دکتر سالک ادامه داد: آمار سرطان‌های شایع در ایران شامل سرطان پستان با ۱۳ درصد، سرطان معده با ۱۱ درصد، سرطان کولورکتال با ۹ درصد، سرطان ریه با هشت درصد و سرطان پروستات با حدود هفت درصد برآورد شده است.

وی گفت: شایع‌ترین سرطان در مردان ایران سرطان معده با ۱۳.۶ درصد از کل آمار سرطان و در زنان سرطان پستان با ۲۸ درصد می‌باشد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.