درد کمبود پزشک در برخی شهرها و روستاهای لرستان رنج‌های زیادی برای مردم ایجاد کرده و سبب شده مردم بین خانه خود با مرکز لرستان یا استان‌های هم جوار سرگردان باشند.

افزایش مشوق‌های پزشکان نسخه شفابخش مناطق محروم

به گزارش قدس آنلاین، یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده نابرابری‌­های خدمات سلامت در مناطق محروم، عدم توزیع عادلانه نیروی انسانی این بخش، به ویژه پزشکان است به طوری که کمبود پزشکان متخصص یکی از مشکلاتی است که مردم اغلب شهرها و مناطق کمتر توسعه یافته با آن درگیر هستند.

در سال‌های اخیر به منظور تحقق عدالت در دسترسی و بهره‌مندی مردم به خدمات سلامت در مناطق محروم، فعالیت‌هایی انجام گرفت تا با ایجاد تعهد به خدمت برای پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص در این مناطق، گامی اساسی در رفع نیاز مردم مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به بهره‌مندی از خدمات پزشکان بردارد.

این معضل در شهرهای محروم استان لرستان همچون کوهدشت، دلفان و سلسله نمود بیشتری دارد و مردم بخش‌ها، روستاها و مناطق دور افتاده این شهرستان‌ها اغلب برای بهره‌مندی از خدمات پزشکی مجبور هستند به مرکز استان و یا شهرهای همجوار مراجعه کنند که در کنار سختی‌های رفت و آمد، هزینه بر بوده و مشکلات خاص خود را نیز برای بیماران به همراه دارد.

سهم ۷۱ نفری لرستان از پزشکان متخصص و فوق تخصص

بهرام دلفان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به مشکل عدم ماندگاری پزشکان متخصص و فوق تخصص برای خدمت در مناطق محروم، اظهار داشت: امسال حدود دو هزار و ۳۰۰ نفر متخصص و فوق تخصص در رشته‌های مختلف در کشور فارغ التحصیل داشتیم که سهم استان لرستان از آنها ۷۱ نفر بود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس تناسب جمعیت این سهمیه بیش از نیاز استان بود، افزود: با رایزنی‌هایی که انجام گرفت حدود ۷۱ نفر وارد استان شدند و هر سال نیز کمابیش همین تعداد پزشک متخصص و فوق تخصص وارد استان می‌شوند.

دلفان با اشاره به تعهد خدمت داشتن این پزشکان، عنوان کرد: وقتی که خدمات دولتی و تعهدات این پزشکان تمام می‌شود به شهرهای بزرگتر و یا زادگاه خود باز می‌گردند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل لرستان ماندگاری پزشکان متخصص است، بیان کرد: اگر بتوانیم مشکل ماندگاری پزشکان را حل کنیم بسیاری از کمبودهای ما در این حوزه خود به خود برطرف می‌شود.

لزوم افزایش مشوق‌ها برای ماندگاری پزشکان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای افزایش ماندگاری پزشکان در لرستان، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را برطرف کند، باید درآمد پزشکان نسبت به بخش خصوصی کافی و رضایت بخش باشد. حقوق، کارانه و دریافتی این پزشکان سقف خاصی دارد و مصوبه مجلس و سایر ارگان‌هاست که به نظر می‌رسد امسال تغییر کند.

وی گفت: دریافتی پزشکان عمومی شاغل در بیمارستان‌ها بسیار پایین است و بخشی از آن با تاخیر پرداخت می‌شود بنابراین اگر دنبال برطرف کردن این مشکل هستیم باید جذابیت‌ها را افزایش دهیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: باید مالیات پزشکانی که در مناطق محروم و کم برخوردار کار می‌کنند نسبت به پزشکانی که در شهرهای بزرگ و برخوردار مشغول فعالیت هستند بیشتر باشد اما به نظر می آید قانونگذاران ما در قوانین بلندمدت‌تر باید به این مشکلات توجه کنند. متاسفانه گاهی طرح‌هایی تصویب می‌شود که به ضرر مناطق محروم است.

کمبود پزشکان متخصص و عمومی در مناطق محروم

وی با اشاره به قانون صیانت از خانواده و افزایش جمعیت، اظهارداشت: این قانون بندی دارد که پزشکان زنی که متخصص بوده و باردار هستند و یا کودکان زیر ۲ سال دارند می‌توانند طرح نروند.

دلفان افزود: از همین دو هزار و ۳۰۰ پزشکی که فارغ التحصیل شدند حدود ۵۶۱ نفر به تهران برگشتند و مناطق محروم از پزشک خالی شدند که در همین ستاد کرونا که مصوبات آن مافوق قانون است این طرح ۶ ماه وتو شد و قرار شد که بازنگری شود.

وی عنوان کرد: قوانین و مقرراتی که تصویب می‌شوند بدون توجه به محیط برای ما دردسر ساز می‌شوند و این سبب می‌شود که علی‌رغم تلاش‌هایی که می‌کنیم به اندازه کافی در مناطق محروم پزشک متخصص نداریم و یا کم داریم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در برخی شهرهای محروم پزشک متخصص کم داریم و در برخی بخش‌ها و روستاها پزشک عمومی نداریم.

وی افزود: طرحی تصویب شده که احتمالا در سال آینده اجرا شود مبنی بر اینکه فارغ التحصیلانی که تعهد خدمت به مناطق محروم دارند باید در همان مناطق خدمت کنند اما لازم است که جذابیت‌ها را برای پزشکان افزایش دهیم تا ماندگاری آنها در مناطق محروم بیشتر شده و مردم از مزایای تخصص آنها بهره‌مند شوند.

پایین بودن سرانه پزشک در مناطق محروم

حجت الاسلام محمدرضا مبلغی رئیس مجمع نمایندگان لرستان نیز با اشاره به پایین بودن سرانه پزشک در مناطق محروم، عنوان کرد: این کمبود سبب شده مردم برای دریافت خدمات پزشکی به تهران و مراکز استان‌ها مراجعه کنند که مراجعه بیماران به مراکز استان‌ها و سایر استان‌ها سبب هدر رفتن وقت و افزایش شدید هزینه‌های مردم می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش مشوق‌ها برای پزشکان متعهد به خدمت در مناطق محروم، بیان کرد: اگر مشوق‌ها برای پزشکان متعهد به خدمت در مناطق محروم افزایش یابد به طور یقین میل به ماندگار شدن برای پزشکان افزایش خواهد یافت.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان گفت: قوانین بکارگیری پزشکان مناطق محروم مواردی همچون ممنوعیت کار در درمانگاه ها و یا مطب شخصی منع شده در صورتی که اگر ممنوعیتی وجود نداشته باشد پزشکان با فعالیت در مطب یا درمانگاه در ساعاتی غیر از ساعات تعهد شده می‌توانند هم خدمت بیشتری به بیماران کنند و هم درآمدی جانبی برای انگیزه بیشتر داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم افزایش ظرفیت رشته پزشکی برای رفع معضل کمبود پزشک در مناطق محروم، تصریح کرد: بومی گزینی رشته پزشکی یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود، متاسفانه بسیاری از پزشکانی که در مناطق محروم خدمت می‌کنند بومی آن مناطق نیستند و حتی اگر تعهد هم داشته باشند، نمی‌توانند به خوبی به تعهدات خود عمل کنند و گاهی قادر به زندگی در آن مناطق هم نیستند.

لزوم بومی گزینی پزشکان عمومی، تخصص و فوق تخصص

مبلغی اظهارداشت: اگر در رشته‌های پزشک عمومی، تخصص و فوق تخصص بومی گزینی شود پزشکان مجبور به تغییر مکان نیستند و مردم مناطق محروم هم از خدمات این پزشکان می‌توانند بهره‌مند شوند.

وی افزود: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با ارسال نامه به وزیر جدید بهداشت خواستار افزایش پذیرش دانشجویان تعهدی مطابق قانون شده و تا به نتیجه رسیدن موضوع و احقاق حقوق مردم مناطق محروم و اجرای عدالت، موضوع پیگیری می‌شود.

به نظر می‌رسد برای ماندگاری پزشکان باید ضمن بومی گزینی وضعیت معیشتی آن‌ها را در نظر داشته و زیرساخت‌های آموزشی برای فرزندان و خدمات رفاهی و شهری را برای آنان افزایش دهیم تا مردم مناطق محروم بتوانند از ماندگاری بیشتر پزشکان و دریافت خدمات تخصصی آنان بهره‌مند شوند.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.