با توجه به اینکه روسیه سومین تولید کننده نیکل و آلومینیوم در جهان است، تحریم‌های ضدروسی آمریکا، قیمت مواد معدنی را افزایش می‌دهد.

تبعات و تاثیر تحریم‌های غرب علیه روسیه بر بازار مواد معدنی، انرژی و خودرو

به گزارش قدس آنلاین، منابع صنعتی کره جنوبی از اختلال در زنجیره تامین این کشور در صورت اعمال تحریم‌های ضدروسی غرب خبر می‌دهند. به باور کارشناسان کره ای، تحریم‌های غرب علیه روسیه - به دلیل بحران ژئوپلیتیک روسیه و اوکراین - ممکن است زنجیره تامین صادرات کلیدی این کشور مانند نیمه هادی ها، باتری‌ها و خودروها را تهدید کند.

به گزارش روزنامه کره هرالد، قیمت آلومینیوم و نیکل(مواد معدنی کلیدی برای باتری‌های EV) به ترتیب در ۱۴ و ۱۱ سال گذشته به بالاترین حد خود رسیده است. جنگ یا هر خطر دیگری که در نزدیکی روسیه اتفاق بیفتد، نه تنها قیمت مواد خام را افزایش می‌دهد، بلکه واردات و عرضه این مواد را محدود یا متوقف می‌کند. اگر بحران بدتر شود، ممکن است تولید باتری متوقف و بحران کمبود تراشه خودکار ایجاد شود.

این در حالی است که روسیه ۱۲.۶ درصد از تولید نفت و ۱۶.۶ درصد از تولید گاز طبیعی جهان را به خود اختصاص داده است. هرگونه فعالیت نظامی در این منطقه، باعث افزایش قیمت انرژی خواهد شد. قیمت نفت به ۹۶ دلار در هر بشکه رسیده است که بالاترین رقم در هفت سال گذشته است. گزارش اخیر موسسه اقتصاد انرژی کره اشاره کرد که قیمت نفت ممکن است تا ۱۵۰ دلار در هر بشکه نیز افزایش یابد، زیرا روسیه می‌تواند از جریان صادرات گاز طبیعی خود به اروپا به عنوان اهرم فشار استفاده کند.

اوکراین نیز تولیدکننده عمده گازهای کمیاب ضروری برای تراشه‌هایی مانند نئون، آرگون، کریپتون و زنون است. به طور خاص، اوکراین تقریبا ۷۰ درصد از گاز نئون جهان را تولید می‌کند. از آنجایی که کره ۲۳ درصد نئون، ۳۰.۷ درصد کریپتون و ۱۷.۸ درصد زنون را از اوکراین وارد می‌کند، بحران در این کشور می‌تواند قیمت ها را بالا ببرد و باعث ایجاد خساراتی در زنجیره تامین شود.

تنش‌های ژئوپلیتیک بین روسیه و اوکراین احتمالاً خسارت سنگینی بر خودروسازان کره‌ای نیز وارد کند. گروه موتورسازی هیوندای از سال ۲۰۱۰ یک کارخانه تولیدی در سن پترزبورگ روسیه راه اندازی کرده است که مسئولیت ساخت سالانه ۲۳۰ هزار دستگاه خودرو را بر عهده دارد. در سال ۲۰۲۰، این خودروساز کره‌ای کارخانه تولید جنرال موتورز را در آنجا خریداری کرد تا خط تولید مدل‌های توسکون، پالیسید و کیا اسپورتیج را بازسازی کند. این تولید انبوه قرار بود از سال جاری برای صادرات به بازارهای اروپا و آمریکای شمالی آغاز شود. در صورت تشدید تنش ها، این طرح‌های نوسازی ممکن است لغو شوند.

طبق گزارش انجمن کسب و کارهای اروپایی(AEB)، شرکت‌های هیوندای و کیا در سال گذشته در مجموع بیش از ۳۷۳ هزار خودرو در روسیه فروخته اند. بازار خودرو روسیه از نظر اندازه دوازدهمین بازار جهان و پنجمین بازار اروپاست.

یکی از مقامات گروه هیوندای موتور گفت: «ما از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم، زیرا انتظار می‌رود بحران روسیه و اوکراین منجر به رکود اقتصادی و ضعیف شدن روبل شود.» شرکت سانگ یانگ موتور نیز از خطر احتمالی زنجیره تامین ابراز نگرانی کرده، زیرا قطعات خودرو را از اوکراین و مناطق همسایه دریافت می‌کند. بسته شدن مرزها بر مونتاژ خودروهای سانگ یانگ تأثیر خواهد گذاشت.

انجمن خودروسازان کره اعلام کرد که اگر تنش‌ها بین روسیه و اوکراین به یک درگیری تمام عیار تبدیل شود، فروش خودرو تا ۲۹ درصد کاهش می‌یابد و انتظار می‌رود مقدار بحرانی عرضه کاهش یابد.

در سال ۲۰۱۴ در پی بحران شبه جزیره کریمه، تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه بر اقتصاد کره تأثیر گذاشت. کره در سال بعد شاهد کاهش ۶۲ درصدی صادرات خودروی خود بود. در همین سال صادرات تلویزیون و لاستیک نیز به ترتیب ۵۵ و ۵۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت.

در همین راستا، وزارت بازرگانی کره جنوبی روز گذشته اعلام کرد که سریعا یک جلسه برای نظارت دقیق بر افزایش قیمت‌های انرژی و اتخاذ اقداماتی برای مدیریت ریسک زنجیره تامین ایجاد خواهد کرد. مقامات کره‌ای همچنین از نظارت بر مواد خام حیاتی خبر دادند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.