برای تعدادی از مدیران شهرداری مشهد که به صورت غیرقانونی هزینه سفرهای خارجی اعضای شورای شهر دوره پنجم را تأیید و پرداخت کرده بودند کیفرخواست صادر شد.

صدور کیفرخواست برای برخی اعضای شورای پنجم

روزهای پایانی آذرماه ۱۳۹۹ اسنادی به دست ما رسید که نشان می‌داد تعدادی از اعضای شورای شهر مشهد و حتی برخی کارمندان به صورت غیرمجاز به سفرهای خارجی(فرانسه و...) رفته‌اند.

درحالی که اسناد نشان می‌داد اعضای شورای شهر دوره پنجم بدون طی کردن روال قانونی که تأیید استانداری و در ادامه وزارت کشور بود راهی سفر خارجی شده‌اند، اطلاعات دیگری هم وجود داشت که حتی برخی هزینه سفر را دریافت کرده‌اند و به سفر نرفته و در ادامه وجوه را برگشت نداده‌اند. باتوجه به حساسیت ماجرا به سراغ رئیس وقت شورای شهر مشهد رفته و در این زمینه با او گفت‌وگو کردیم که برای یادآوری به قسمت‌هایی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

در آن گزارش، حیدری رئیس وقت شورای شهر مشهد، در پاسخ به این پرسش که روال سفرهای خارجی در شورای شهر چگونه است، عنوان کرد: سفرهای خارجی آیین‌نامه خاصی دارند و اگر قرار باشد اعضای شورای شهر به سفر خارجی بروند، ابتدا در کمیسیون مربوط که متشکل از اعضای شورای شهر و شهرداری مشهد است، مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

حیدری در ادامه عنوان کرد: آیا در دوره گذشته شورای شهر هم این حساسیت‌ها پیگیری شد. ازهمین رو از وی خواسته شد تا هر سندی از تخلف‌های صورت گرفته توسط اعضای شورای شهر دوره چهارم در مورد سفرهای خارجی وجود دارد، ارائه دهد تا رسانه پیگیری کند. رئیس شورای شهر مشهد گفت: رویه سفرهای خارجی ۲۰ سال در شهرداری مشهد ادامه داشته و هیچ‌کس هم به کسی کاری نداشته است. برای ما هم پرسش پیش می‌آید که دستگاه های نظارتی تاکنون کجا بودند.

حیدری تصریح کرد: ما اگر نگاه اصلاحی داریم باید به فرایندها هم توجه کنیم، امکان دارد در گوشه و کنار گاهی اتفاقی هم رخ دهد، وقتی شهرداری ۳هزار میلیارد بودجه دارد، امکان یک درصد خطا هم هست، اما ما این خطا را تأیید نمی‌کنیم.

در دو سال اول حضور شورای شهر پنجم، ۱۴ سفر و در دوره قبلی همان‌طور که گفته شد ۴۰ سفر خارجی انجام شد و سفرها حتماً ضرورتی داشته که باید انجام می‌شده؛ چراکه ما در مورد مدیریت شهر صحبت می‌کنیم و باید افراد بروند و ببینند در دنیا چه خبر است.

ماجرای سفرهای بدون‌مجوز چه بود؟

در ادامه رئیس شورای شهر مشهد در واکنش به این پرسش که آیا نباید در این زمینه چارچوب قانونی تعریف شده رعایت شود؛ چراکه اسنادی در اختیار ما قرار دارد که نشان می‌دهد برخی سفرهای خارجی توسط شما و دیگر اعضای شورا به فرانسه انجام شده، آن هم بدون طی شدن فرایندهای قانونی(ماده۲ نظارت بر سفرهای خارجی)، اظهار کرد: بنده به هر سفری که رفته‌ام برای آن مجوز گرفته شده است.

وی در واکنش به این مطلب که برخی افراد علاوه بر سفر خارجی بدون طی شدن مراحل و تأییدیه‌های وزارت کشور و مستقر شدن در یک شهر فرانسه، به صورت غیرمجاز از آن شهر به پاریس سفر کرده‌اند، بیان کرد: این جابه‌جایی مشکلی ندارد؛ چراکه امکان دارد برای بازدید این اقدام صورت گرفته باشد و این ماجرا هم هیچ ایرادی ندارد.

از سوی دیگر براساس اطلاعاتی که در اختیار رسانه قرار دارد، برخی از فرانسه به بلژیک سفر کرده‌اند که آن هم خلاف قانون بود که رئیس شورای شهر مشهد مدعی شد: این کار هم ایرادی ندارد و با مجوز کشور پاریس می‌توانند به کشور دیگر هم بروند و این ماجرا هم هیچ ممنوعیتی ندارد.

وی در واکنش به این ماجرا که  سفرهای بدون گرفتن مجوز را قبول ندارید و بیان می‌کنید همه‌چیز قانونی بوده، پاسخ می‌دهد: نخست در شورای چهارم مبنای ما بر این بود که فرایند اخذ مجوزها را طی کنیم. فرایند آن هم این‌گونه است که موضوع ابتدا در کمیسیون سفرهای خارجی مطرح و پس از تأیید آن، موضوع به استانداری منعکس می‌شود و پس از آن در ستاد سفر استانداری مورد بررسی قرار می‌گیرد. از ۱۴ سفر صورت گرفته تا جایی که اطلاع دارم ۱۳سفر موافقت استانداری را دارد. پس از تأیید استانداری، موضوع به وزارت کشور منعکس و آنجا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گام نخست را در این زمینه برداشته و آن هم مجوز استانداری بود، اما آخرین مرحله که مجوز وزارت کشور است، در برخی موارد با توجه به مشکلی که وجود دارد، دچار اشکال می‌شد و این ماجرا را هم باید حل کنند؛ چراکه پیش می‌آید همه کار انجام شده، اما وزارت کشور هنوز تشکیل جلسه نداده تا تصمیم‌گیری کند. ما مجبوریم به سفر برویم و در نهایت هیئت حل‌اختلاف استانی از ما توضیح می‌خواهد که ما هم توضیح خواهیم داد این مشکل و محدودیت‌ها وجود دارد. باز هم تأکید می‌شود عزم ما این بود که فرایند قانونی طی شود و اراده‌ای برای تخلف وجود نداشته است.

در مورد این موضوع هم باید گفت که اگر افراد از کشوری به کشور دیگر می‌روند برای تفریح که نرفته‌اند، رفته‌اند تا موفقیت‌های شهری و یا نمایشگاه‌های احتمالی را ببینند، پس تخلفی اتفاق نیفتاده است.  مرزهای اروپایی یک ساعت با هم فاصله زمانی دارند و این مسئله‌ای نیست.

 وی در واکنش به این نکته که عنوان شده برخی در این میان هزینه سفرهای خارجی را دریافت کرده و سفری نرفته‌اند، بیان کرد: این موضوع امکان ندارد، حتی هزینه سفرهای اعضای شورا از ردیف بودجه شورای شهر بوده است.

پرونده سفرهای خارجی در مسیر دادگاه

حالا پس از گذشت حدود یک سال و دو ماه از پیگیری‌های صورت گرفته پی بردیم دستگاه قضایی همان زمان به ماجرا ورود کرده و گزارش‌هایی از سوی سازمان بازرسی خراسان رضوی در این زمینه به دادسرا ارسال شد که جمع‌بندی آن‌ها مهر تأییدی بر انجام سفرهای خارجی غیرقانونی توسط برخی اعضای شورای شهر دوره گذشته می‌زد.

از همین رو مقام قضایی سرانجام پس از رسیدگی دقیق و موشکافانه به این پرونده برای تمامی مدیران و افرادی که به صورت غیرقانونی مراحل اداری پرداخت هزینه سفر اعضای شورای شهر دوره پنجم را برای رفتن به فرانسه و بلژیک از جیب بیت‌المال تسهیل کرده بودند، کیفرخواست صادر شد.

این اقدام قاطع قضایی درحالی بود که برخی دست‌های پشت پرده با مانع‌تراشی سعی داشتند پرونده مسیر دیگری را طی کند که با درایت بازپرس پرونده این موضوع هم راه به جایی نبرد و کیفرخواست صادره به همراه مستندات پرونده به دادگاه ارسال شد. این موضوع که عدلیه بدون توجه به هیاهوها و فشارهای افراد یقه سفید مُرقانون را اجرا و عدالت را جاری کند، خواسته همه مردم است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.